کد خبر: ۱۲۴۸۶۶
تاریخ انتشار:۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
بمناسبت هفته دفاع مقدس
برداشت انگور از تاکستان روستای خورکش، توسط گروه جهادی
وقتی گروه جهادی به شیوه خاص خانواده شهید را تکریم می‌کنند

استان فارس رتبه نخست در تولید انگور کشور را داراست ، انگور را از دیر باز به نام زرین شیراز می شناخته‌اند ، با آغاز فصل برداشت انگور در استان فارس ، خوشه‌های پر بار این میوه بهشتی این روزها در پیشخوان میوه فروشی‌ها و در سبد خانواده‌ها خودنمایی می‌کند.

عمده شهرستان‌های تولید کننده انگور در فارس آباده، اقلید، استهبان، بوانات، پاسارگاد، جهرم، خرم بید، داراب، سپیدان، شیراز، فیروزآباد، کازرون، کوار، نی‌ریز و ممسنی است، انگور در این مناطق به شکل دیم و آبی و با رقم‌های کشمشی، بیدانه، عسکری، رطبی، ریش بابا و یاقوتی تولید می‌شود.

نام شهرستان بوانات با نام انگور مأنوس همراه است؛ شهرستان بوانات از جمله مناطق شاخص در تولید انگور در استان فارس است، هر سال برداشت انگور از سطح حدود پنج هزار هکتار باغات این شهرستان انجام می‌شود، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۷۵ هزار تن محصول از تاکستان‌های این شهرستان برداشت شود.

بوانات مقام نخست تولید انگور آبی استان فارس را دارد، برداشت این محصول تا نیمه مهر ادامه دارد.بیش از ۱۲۰ هزار تن انگور آبی در سال‌های گذشته در این شهرستان برداشت شده است، در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و سرمای بهاره میزان برداشت از ۲۵ تن به ۱۵ تن در هر هکتار کاهش یافته است.

خلیلی، سیاه، بیدانه، ریش سفید سیاه، سیاه گردی، بش، بتک، خوانساری، استهباناتی، سیاه کشمیری، یاقوتی از مهمترین ارقام انگور در بوانات است که علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار و شمالی کشور صادر می‌شود.

روستای خورکش از روستاهای دهستان سیمکان شهرستان بوانات استان فارس که دارای تاکستان‌های زیادی می‌باشد.

گروه جهادی یاوران ولایت از حوزه شهدا وقتی که می بینند پدر شهید اسماعیلی به دلیل کهولت سن قادر به برداشت محصول به تنهایی نمی‌باشند و به پاس زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهدا در هفته دفاع مقدس در اقدامی جهادی با برگزاری اردویی 3 روزه به کمک پدر شهید علی اسماعیلی آمدند و محصول انگور این تاکستان را برداشت نمودند.

شهید اسماعیلی از شهدای هشت سال دفاع مقدس می‌باشد که در اولین روز از مهرماه سال 1342 در روستای خورکش دیده به جهان گشود و هشتم اسفند ماه 1364 در منطقه اروند کنار آبادان به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

{$sepehr_album_15101}