چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۰:۲۶:۳۶
کد خبر: ۱۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
عدم توجه به غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان موجب بروز ناهنجاری در جامعه می‌شود که ددر برخی مواقع جبران و یا رفع آنها میسر نیست.
اهمیت اوقات فراغت امروز بیش از هر زمان دیگری است‌، چرا که ساعات رسمی کار در مراکز کاری کشورهای مختلف تقلیل یافته است و بنابراین هر فردی‌، چند ساعت فارغ از کار در اختیار دارد که باید برای استفاده از آنها طبق نظر‌، میل و امکانات خود برنامه‌ریزی کند‌.

بدیهی است همان‌گونه که استفاده صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فرد و هم بر جامعه تاثیر مثبت دارد، استفاده نادرست از آن نیز در هر دو سطح یاد شده می‌تواند موجب بروز مشکلات و خسارات جبران‌ناپذیری شود.

اوقات فراغت در مورد جوانان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا این قشر آینده ساز‌، خود و نسل بعدی اجتماع را خواهند ساخت و بنابراین سرنوشت آنها با سرنوشت جامعه گره خورده است.

از آغاز زندگی اجتماعی بشر اوقات فراغت مورد توجه بوده است‌، در مصر و یونان قدیم‌، فقط طبقات بالا از امکان تفریح و سرگرمی برخوردار بودند، یونانیان به اوقات فراغت اهمیت زیادی می‌دادند و از آن برای ورزش‌، بازی‌های قهرمانی‌، هنرهایی مانند نقاشی و تمرین سخنوری استفاده می‌کردند، بازی‌های المپیک در سال 884 قبل از میلاد توسط آنان ابداع و برگزار شد، رومیان نیز از این اوقات برای ورزش‌، کسب آمادگی رزمی و شرکت در جشن‌های ملی و مذهبی سود می‌جستند، ایرانیان پیش از آنها اوقات فراغت خود را به اسب سواری‌، تیراندازی‌، شکار و شرکت در مراسم و جشن‌ها می‌گذراندند.

پس از ظهور اسلام نیز ورزش و تفریحات سالم متناسب با احکام دینی مورد توجه و تشویق بود، پیشرفت‌های علمی‌، فنی‌، هنری و ادبی مسلمانان‌، معلول استفاده صحیح و مناسب از اوقات فراغت خود بوده است.

در عصر جدید و با به وجود آمدن تمدن و زندگی شهری، کوتاه شدن تدریجی زمان کار روزانه، پیدایش مراکز و وسایل گوناگون جدید، اوقات فراغت و چگونگی گذران آن مورد توجه خاص قرار گرفت، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر عده‌ای اظهار داشته‌اند که اصولا اوقات فراغت محصول جوامع صنعتی جدید است، چرا که شرایط واقعی استفاده از اوقات فراغت، در این گونه جوامع آمده است. این عده معتقدند که این اوقات فراغت است که در شرایط غیر کاری فرصت پرداختن به اموری مانند اخلاقیات و ارزش‌های اجتماعی را در این گونه جوامع فراهم می‌سازد و به همین دلیل مراکز ویژه‌ای، برنامه‌ریزی برای گذران اوقات فراغت را بر عهده گرفته‌اند.

درمورد اهمیت و نحوه گذران اوقات فراغت، بحث‌ها و بررسی‌های فراوانی صورت گرفته و پیشنهادهای متنوعی ارائه شده است، دراین بین توجه به مسائل نوجوانان و جوانان که دغدغه‌ای همیشگی به حساب می‌آید، به دلیل ورود ناگهانی آنان به اجتماع و در نتیجه افزایش احتمال بروز رفتارهای نامتعادل، بسیارحائزاهمیت است.

*نیمی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند

نیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند، جمعیتی که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از انرژی‌های فراوان و متراکم آنها برای سازندگی کشور استفاده کرد و در عین حال بی‌توجهی به آنها تشدید انحرافات و آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت، به همین جهت غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسئله مهمی است و نباید آن را به برنامه‌های محدودی خلاصه کرد که معمولا سازمان‌های مختلف در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند، اما موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی موجب شده تا این برنامه ریزی ها با مشکلاتی مواجه شود.

یک شهروند زنجانی بر ضرورت ساماندهی برنامه‌های اوقات فراغت تاکید کرد و گفت: اگر چه در سال‌های اخیر برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است اما باید این برنامه‌ریزی‌ها به درد جامعه بخورد.

حسنی با بیان اینکه دو فرزند دانش‌آموز دارد، افزود: ثبت‌نام در کلاس‌های تابستانی تنها راه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است.و

وی با اشاره به اینکه تنها نباید به برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت تکیه شود، گفت: باید کلاس‌های بهتری برگزار شود.

*اماکن تفریحی در استان زنجان کم است

یکی از والدین نیز معتقد است سازمان‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های اوقات فراغت به نحو مطلوبی عمل می‌کنند.

لیلا سعیدی با اشاره به اینکه اگر کلاس‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان برگزار نشود، تابستان خوبی نخواهند داشت، تصریح کرد: مکان‌های تفریحی و گردشگری در زنجان بسیار کم است که این امر موجب شده تا برای فرزندان اوقات فراغت مطلوبی ایجاد نشود.

وی برگزاری کلاس‌های ورزشی، فرهنگی و مذهبی را برای دانش‌آموزان مهم ارزیابی کرد و گفت: باید دانش‌آموزان در قالب کلاس‌های قرآنی مهارت لازم را در این زمینه کسب کنند.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان موجب دوری آنها از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود، افزود: نوجوانان و جوانان نیازمند داشتن اوقات فراغت مطلوب هستند.

یک نوجوان نیز با بیان اینکه در کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت سازمان آموزش و پرورش شرکت می‌کند، افزود: کلاس فوتبال و شنا را به سایر رشته‌های ورزشی ترجیح می‌دهد.

* برنامه‌های صدا و سیما تکراری شده است

امیر رضا میری با اشاره به برگزاری کلاس‌های مختلف در رشته‌های فرهنگی، ورزشی، قرآنی، نقاشی، خوشنویسی، صنایع دستی، علمی، طراحی و کامپیوتر در کانون‌های مختلف تصریح کرد: برنامه‌ریزی در زمینه اوقات فراغت مناسب است.

وی بر ضرورت پخش برنامه‌های متنوع از تلویزیون تاکید کرد و گفت: از صدا و سیما انتظار داریم این تابستان دیگر فیلم‌های تکراری پخش نکند.

این دانش آموز زنجانی با بیان اینکه اکثر فیلم‌های صدا و سیما تکراری شده است، افزود: باید صدا و سیما برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این زمینه داشته باشد.

یک جوان زنجانی نیز با اشاره به اینکه در پایگاه‌های اوقات فراغت تابستان خود را می‌گذراند، افزود: مربیان و روحانیون حاضر در پایگاه‌های اوقات فراغت در شکل‌گیری آینده جوانان تاثیرگذار هستند.

مینا سیدی برگزاری تورهای گردشگری استانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در تعطیلات نوروز این تورها برگزار می‌شد که امیدواریم در تابستان نیز ادامه یابد.

*قرآن کریم نجات بخش انسان‌هاست

وی که خود را حافظ قرآن معرفی می‌کند، قرآن کریم را نجات بخش جوانان دانست و گفت: باید کلاس‌های قرآنی مطلوبتری برای نوجوانان و جوانان برگزار شود.

این جوان زنجانی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های علمی به ویژه برای آمادگی دانش‌آموزان و جوانان برای حضور در المپیادهای علمی مهم است، تصریح کرد: باید کلاس‌های علمی پر بارتری برای غنی سازی اوقات فراغت برگزار شود.

گفتنی است، اتمام امتحانات و شروع فصل تابستان و به دنبال آن پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، آغاز داستانی تکراری است، داستانی که هر سال با پایان یافتن خرداد ماه دغدغه اصلی خانواده‌ها برای گذراندن سه ماه تعطیلات بچه ها می‌شود و از سوی دیگر مسئولان سازمان‌های مختلف را هم به تکاپو و فعالیت بیشتر برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وا می‌دارد.

برنامه‌ریزی دقیق و پرمحتوا برای سپری کردن سه ماه از گرم‌ترین ماه‌های فصل سال، انصافا کار بس دشواری است و نیاز به تفکر و تامل زیادی دارد، در این میان والدین نباید بی‌گدار به آب بزنند و برای راحتی خیال خود و عدم حضور زیاد بچه‌ها در خانه آنها را اسیر کلاس‌های متعدد کنند.

منبع:فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: