کد خبر: ۱۰۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
زمانی که شخصی نتواند مدیریت هیجانی داشته باشد و خود را کنترل کند آرامش خود را از دست می دهد.
به گزارش بسیج جامعه زنان فارس ، سرکار خانم بیتا ارشد روانشناسی بالینی و مشاور در گفتگو با خبرنگار پایگاه فرهنگی اجتماعی نسیم شیراز درباره اینکه چرایی از دست دادن آرامش، علل نداشتن آرامش، راههای رسیدن به آرامش گفت: یکی از اصلی ترین علت هایی  که موجب بهم خوردن  آرامش می شود قضاوت کردن است.

وی درباره اینکه چگونه می توان سریع راجع مسئله ای قضاوت نکرد گفت: تا قبل از اینکه موضوعی که پیش آمده را قضاوت کنیم باید سریع آن را کات کنیم و پرورش ندهیم و احتمالات را در ذهن خود بیاوریم و خود را جای دیگری بگذاریم. همیشه نه مثبت نگر، بلکه واقع بین باشیم.

وی افزود: در سه جا قضاوت باعث می شود آرامشمان بهم بریزد:

اول: قضاوت درباره وقایع و اتفاقات رخ داده برای خودمان

دوم: قضاوت درباره خودمان

سوم: قضاوت درباره دیگران

وی بیان داشت: باید اینقدر سعه صدر و گستره دید داشته باشیم تا خوبی ها و بدی ها را با هم ببینیم و حد وسط را همیشه رعایت کنیم.

این مشاور در ادامه گفت: برگشت به گذشته و دیدن توانمندیها و نقاط مثبت خود باعث آرامش فرد می شود.به جای قضاوت کردن زود هنگام باید موقعیت خود را بپذیریم و به دنبال مقصر هم نگردیم و راه حل محور وقایع و قضایع را نگاه کنیم.

وی گفت: در سخت ترین شرایط هم می شود راه حل های خوب و مناسبی با توجه به موقعیت بیابیم.

وی راحت طلبی را  دومین چیزی دانست که آرامش فرد را بهم می زند.

این روانشناس بالینی گفت: کسی که هدفش را به اشتباه انتخاب کند و بدنبال راحت طلبی باشد دچار اضطراب می شود وآرامش فرد بهم می ریزد و از زندگی لذت نمی برد زیرا تنوع برای فرد وجود ندارد.

وی افزود: دنبال لذات و شهوات زیادی رفتن و چیزهایی که نشاط و لذت را از فرد می گیرد یکی دیگر از مواردی است که آرامش را از فرد می گیرد.

وی تاکید کرد: وقتی افراطی به دنبال این هستیم که لذت ها را برآوریم آرامش خود را از دست می دهیم.

وی ادامه داد: انسانی که خویشتن داری میکند و تمام لذت ها را به صورت متعادل دارد از زندگی با آرامش لذت می برد.

بیتا،  دوست نداشتن خود فرد و عدم نارضایتی از خویش را یکی از عللی دانست که باعث عدم آرامش می شود.

این مشاور و روانشناس افزود: اگر قرار باشد دوست داشتن فرد با توجه به مشروط بودن شخص و با توجه به شرایط و دیدگاه و نظرات دیگران متغیر یا به این موارد وابسته باشد آرامش از فرد گرفته می شود و فرد زمانی خود را دوست خواهد داشت که نظرات و دیدگاههای دیگران درباره او مثبت باشد.

وی ادامه داد: ما باید خودمان را بدون قید و شرط دوست بداریم تا به آرامش برسیم.

این روانشناس اضافه کرد:  منظور از دوست داشتن فرد از بعد رفتاری نیست بلکه از بعد ارزشی و شخصیتی است.

ما باید خودمان را به خاطر ارزش های مثبت انسانی دوست بداریم و دیگران هم بدون قید و شرط دوست بداریم و به آن ها محبت کنیم و این خود راه رسیدن به ارامش است.

وی در ادامه اظهار داشت: کسانی که در زمان حال زندگی نمی کنند ارامش ندارند.نگران آینده بودن و در فکر گذشته گذشته بودن باعث ایجاد نگرانی و اضطراب می شود و باعث می شود که با ایجاد دغدغه و تشویش و نداشتن تمرکز باعث از بین رفتن آرامش می شود.

وی بیان کرد: اگر بر روی کاری که داریم انجام می دهیم تمرکز داشته باشیم و چند کار را با هم انجام ندهیم وتمام حواسمان بر روی کاری باشد که انجام می دهیم باعث می شود از کارمان لذت برده و به آرامش برسیم.

این مشاور و روانشناس تاکید کرد: زمانی که شخصی نتواند مدیریت هیجانی داشته باشد و خود را کنترل کند آرامش خود را از دست می دهد.

بیتا توصیه کرد: جهت کم کردن استرس و دست یافتن به آرامش می توانیم لیستی از علاقه مندی ها و چیزهای دوست داشتنی تهیه کنیم و آنها را انجام دهیم.

وی گفت: جهت کنترل کردن قضاوت درباره دیگران باید ویژگی های مثبت فرد مقابل را در ذهن خود  بیاوریم.فرضیه سازی های مثبت در ذهن و نوشتن اتفاق های مثبت و وقایع خوب زندگی و مرور آنها باعث آرامش فردی می شود.

این روانشناس بالینی گفت: ذکر و یاد خدا و سپاسگذاری از خداوند باعث آرامش و تسکین خاطر می شود.

بیتا در پایان گفت: مداومت در هر کدام از راهکارهای بیان شده ضروری است تا انسان به نتیجه و در اصل آرامش مطلوب دست یابد.

  

اتمام متن/

نام:
ایمیل:
* نظر: