یادداشت و گفتگو
قنوت سرخ
یادداشت/حسین قدیانی
boletقنوت سرخ
خطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
یادداشت/ دکتر شعبانعلی رمضانیان
boletخطر جنگ، واقعی یا ساختگی؟
می‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
شهید مدافع حرم حسین معزغلامی؛
boletمی‌گفت هیچ وقت بسیج را رها نکنید
کد خبر: ۱۰۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
همزمان با فرا رسیدن روز پاسدار؛
فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس امروز با حضور رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و وزیر نفت افتتاح ‌شد.
فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین همزمان با میلاد با سعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار،با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور، سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و بیژن زنگنه وزیر نفت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در بندرعباس، افتتاح ‌شد.

رییس جمهور در مراسم پرده‌برداری از یادمان افتتاح این پالایشگاه با تقدیر از تلاش متخصصان و کارگران پرتلاش کشورمان، گفت: بهره‌برداری از این پروژه و خودکفایی در تولید بنزین موجب افتخار ملت ایران است.
 
گفتنی است؛ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب سه فاز 120 هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) احداث شده است.

با راه‌اندازی فاز نخست این پالایشگاه ،ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود و با تکمیل فازهای دیگر آن و تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با مشخصه اکتان 90  و 95، ایران به یکی از صادرکنندگان عمده بنزین تبدیل خواهد شد. از دیگر محصولات این پالایشگاه در صورت تکمیل می‌توان به تولید روزانه 14 میلیون لیتر گازوییل سبک و سنگین، بیش از 3 میلیون لیتر سوخت جت، بیش از 4 میلیون لیتر LPG یا گاز مایع، 130 تن گوگرد جامد، و 425 تن هیدروژن اشاره کرد. 

این طرح شامل سه بخش اصلی شامل پروژه خط لوله تأمین خوراک، پروژه آبگیر و پروژه پالایشگاه می‌باشد.

بنا بر این گزارش ؛خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول 388 کیلومتر و به قطر 36 اینچ از حوزه گازی پارس جنوبی تأمین می‌شود. آبگیر پالایشگاه نیز به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در شش کیلومتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس واقع شده است. همچنین در ناحیه مخازن این پالایشگاه، جمعاً 108 مخزن شامل مخازن ورودی، میانی، تولیدات و یوتیلیتی به ظرفیت 11 میلیون و 525 هزار بشکه واقع شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: