شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۹:۵۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
۱۰ نکته اساسی رهبری در سازمانها:
وظیفه مدیر یا مدیران، رهبری تیم زیر دستش است. اما در جایگاه یک کارمند یا بخشی از یک تیم در زمان هایی که کسی مدیریت و رهبری تیم را بر عهده ندارد باید چگونه رفتار کرد؟ نکته مهم اینجاست که 'رهبری' عنوانی خشک و خالی نیست، این وظیفه بر عهده تک تک اشخاص یک تیم است.

وظیفه مدیر یا مدیران، رهبری تیم زیر دستش است. اما در جایگاه یک کارمند یا بخشی از یک تیم در زمان هایی که کسی مدیریت و رهبری تیم را بر عهده ندارد باید چگونه رفتار کرد؟

نکته مهم اینجاست که 'رهبری' عنوانی خشک و خالی نیست، این وظیفه بر عهده تک تک اشخاص یک تیم است. شما در جایگاه خود حتی اگر رئیس یک مجموعه نباشید می توانید در نقش یک رهبر وظایف را به هر کدام از اعضا محول کنید تا مدیریت پروژه به خوبی پیش رود.

در ادامه به ۱۰ نکته اساسی در همین رابطه اشاره شده. با دیجیاتو همراه باشید.

۱- در ارتباطات شفاف باشید.

رهبرها وقتی چیزی به درستی پیش نمی رود پنهان سازی نمی کنند. آنها وقتی باید به چیزی 'نه' بگویند، بی دلیل موافقت نمی کنند. حرف و عمل یک رهبر دقیقا باید همان چیزی باشد که از زبانش بیرون آمده و از او سر میزند. معنی این حرف ها تاکید بر خشونت یا رک گویی بی پرده نیست بلکه منظور این است که از یک رهبر لایق نباید رفتارهای منفعل سر بزند.

۲- انعطاف پذیری را یاد بگیرید.

معمولا کم پیش می آید که یک راه درست برای انجام کاری نتیجه مثبت بدهد. اگر شما اصرار دارید که هر چیزی را تنها از یک مسیر پیش ببرید، این رویکرد شما نه تنها در حد یک رهبر، بلکه در حد یک مدیر پایین دست هم نیست. در این مواقع از خود بپرسید: «آیا این راهی اشتباه است یا تنها یک راه متفاوت برای رسیدن به نتیجه به حساب می آید؟»

۳- برای خود و کارتان ارزش و احترام قائل باشید.

لیدرها مودب و بانزاکت هستند و به یکدیگر احترام می گذارند. در مقابل، آدم های سبک، گستاخانه رفتار می کنند. اگر کسی در جلسه حرفتان را قطع کرد از او بخواهید که این کار را انجام ندهد. اگر یکی از همکاران خواست وظیفه خودش را به شما واگذار کند بگویید: 'این ممکن نیست.' معنی این رفتارها این نیست که هیچوقت در حق کسی لطفی نداشته باشید و همیشه جدی برخورد کنید. شما قطعا باید مهربانی و لطف را هم چاشنی کارتان کنید؛ اما باید بدانید بخاطر جایگاه رهبری ای که دارید، باید در عین اینکه خوب و دوست داشتنی به نظر می رسید، به فکر منافع شرکت باشید. به این خاطر لازم است در کار جدیت بیشتری از خود نشان دهید.

۴- کمک به دیگران را فراموش نکنید.

رهبر یک تیم وقت زیادی را با دیگران می گذراند و برای بهبود کیفی کار اعتبار و انرژی زیادی خرج می کند. او به جای اینکه به دنبال فرصت برای بهبود جایگاه خودش با استفاده از کارهای دیگران باشد، به دنبال فرصتی برای کمک به روند موفقیت سایرین است. به یاد داشته باشید که یک لیدر، باید ویژگی های مطلوب سایرین را بیشتر نمایان کند.

۵- مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و از دیگران کمک بخواهید.

همه ما اشتباهاتی می کنیم و باید اشتباهات خود با بپذیریم. وقتی کسی اشتباهی را در کارش گزارش می کند سعی نکنید سرزنشش کنید. به جای این کار از اینکه شما را در جریان قرار داده تشکر کنید و به او بگویید که مشکل را برطرف می کنید. به علاوه وقتی اوضاع بر وفق مراد پیش نمی رود، سعی کنید به جای ترس و انجام همه امور به تنهایی، از سایرین کمک بخواهید.

۶- ایده های سایرین را هم بشنوید.

تصور نکنید تنها ایده های خودتان عالی هستند. دیگران نیز ممکن است ایده های معرکه ای داشته باشند. یک رهبر مناسب به تمامی نقطه نظرات توجه می کند، حرف افراد حاضر را قطع نمی کند و به ایده های خوب بها می دهد.

۷- ریسک پذیر باشید.

اغلب اوقات همه فکر می کنند همیشه همه چیز برای مدیران و رهبرها خوب پیش می رود. اما در واقع شکست بخشی از پیروزی است. شما با آگاهی از اینکه بخشی از ریسک می تواند به شکست بیانجامد لازم است با پذیرش خطر، قدرت رهبری خود را نشان دهید. اگر بتوانید این ریسک ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، توانایی خود در رهبری را نشان داده اید.

۸- شبکه سازی کنید.

شبکه سازی کردن به یافتن شغل های تازه وابسته نیست، بلکه به آشنایی و ارتباط با افراد جدید مرتبط است. با یادگیری روش های آشنایی با افراد جدید، شما می توانید یاد بگیرید که چه رفتارها و کنش هایی در روابط موثر است و چه مواردی می تواند از خود تاثیر منفی به جای گذارد. با کمک به دیگران در شغل شان، شما توانایی خود در رهبری کردن و راهنمایی دادن به سایرین را به معرض نمایش می گذارید.

۹- پوست کلفت باشید.

تبعیض ها به انحای مختلف در همه جا دیده می شوند. در کنار پذیرش این مساله سعی کنید تا حد امکان از خورده شدن حق تان جلوگیری کنید. دنیای کسب و کار، دانشگاه نیست؛ در بخش کارگزینی ادارات و شرکت ها نباید انتظار مشاوره های شغلی را داشت. اگر کسی با شما رفتار منفی ای داشت، بلافاصله به خود نگیرید. به جای آن سعی کنید توجیهی خوشبینانه برای آن رفتار پیدا کنید. تا حد امکان روی تغییر رفتار خود کار کرده و خود را با محیط سازگار کنید. اما اگر این مساله جواب نداد و کماکان مورد آزار فرد یا افرادی قرار می گرفتید، جلوی این مساله را بگیرید و مساله را گزارش کنید.

۱۰- سعی نکنید چیزی را استثنا کنید.

هیچ کس ذاتاً خاص و متفاوت از دیگران نیست. پس تا حد امکان از اینکه در رابطه با قوانین شما را را استثنا قائل شوند، پرهیز کنید. تنها راهی که می توانید خود را برجسته و متفاوت نشان دهید، سخت کوشی و کار هوشمندانه است. در این صورت خواسته های عجیب شما هم می توانند جنبه مثبت و عادی به خود بگیرند. چرا که لیاقت خود را نشان داده اید. معنی این حرف این نیست که شما نمی توانید درخواست پاداش یا افزایش حقوق بدهید. اما این درخواست ها در صورتی که جایگاه خود را نشناسید، چندان هم اثر نمی کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: