آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
مشروح/روایت فرمانده حفاظت سپاه از حوادث تروریستی تهران
سردار گرجی زاده گفت: من از همه سیاسیون با هر تفکری که دارند خواهش می‌کنم که قدر نیروهای حفاظتی خود در سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات را بدانند.

به گزارش تنویر، سردار علی اصغر گرجی‌زاده فرمانده حفاظت سپاه برای تشریح زوایای پیدا و پنهان حادثه تروریستی اخیر داعش در تهران و در مجلس شورای اسلامی، در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» شبکه افق حاضر شد.

سردار گرجی‌زاده اظهار داشت: از همان لحظه اول وقوع حادثه نیروهای امنیتی سپاه انصارالمهدی که در مجلس مستقر هستند وارد عمل شده و اقدام به مقابله اولیه با تروریست‌ها کردند.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه از یک طرف حقارت کار تروریست‌ها و از طرف دیگر بزرگی نظام ما و نیروهای امنیتی‌مان را نشان داد. چرا که تروریست‌ها از محل مراجعات مردمی وارد شدند و وقتی دست به عملیات زدند اما با حسن تدبیری که رئیس محترم مجلس آقای لاریجانی داشت جلسه صحن علنی تعطیل نشد و نمایندگان به آرامش به کار خود ادامه دادند.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی اظهار داشت: البته متأسفانه برخی تلاش می‌کنند تا این حادثه تروریستی را بزرگ نشان دهند اما اینها از نگاه ما یک عملیات فاقد ارزش بود.

گرجی‌زاده تصریح کرد: بنابر اسناد به دست آمده این تروریست‌ها با تفکرات تکفیری و سلفی وابسته به داعش در گذشته نیز چند بار به خارج مرزها رفته، در آنجا آموزش دیده و در برخی عملیات‌های قبلی آنها نیز شرکت داشته‌اند.

وی گفت: اگرچه با شناسایی قبلی دست به این عملیات زدند اما به یکی از مکان‌هایی رفتند که ساده‌ترین و سهل‌ترین نوع رفت و آمد برای مردم در آنجا در نظر گرفته شده است. چرا که محل عملیات آن ساختمان اداری و مراجعات مردمی مجلس بود.

فرمانده حفاظت سپاه ادامه داد: در این محل تنها یک حلقه امنیتی وجود داشت چرا که محل رفت و آمد مردم است و خیلی سختگیری نمی‌شود و اینکه یک تیم عملیاتی بیاید و با این حجم از وحشیگری وارد این محل شده و در همان گام اول نیروی امنیتی ما را به رگبار بسته و بعد به سمت مردم عادی شلیک کند یک اقدام حقیرانه است.

گرجی‌زاده گفت: آنها از هیچ گیتی رد نشدند و در همان گیت اول که عنصر امنیتی ما یعنی شهید تیموری در آنجا حضور داشت درگیر شده و به صورت ضربتی و غافلگیرانه عمل کردند و در ابتدا نیروی امنیتی را مضروب و بعد به فجیع‌ترین شکل به شهادت رساندند.

وی در خصوص یگان‌های عمل‌کننده در این مقابله نیز گفت: یگان عمده نیروهای سپاه حفاظت انصارالمهدی مستقر در مجلس بودند اما در ادامه از ظرفیت‌های نیروی زمینی سپاه، یگان صابرین، نیروهای ناجا و سایر نیروهای امنیتی که داوطلبانه آمده بودند نیز استفاده کردیم.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی خاطرنشان کرد: کار مقابله با این تروریست‌ها به دلیل وجود تعداد زیادی از مردم عادی و کارمندان مجلس قدری پیچیده بود اما نیروهای ما توانستند ۱۵۰ نفر را به صورت کاملاً سالم از مبادی مختلف مانند پنجره و یا مسیرهای دیگر خارج کنند.

گرجی‌زاده با بیان اینکه نیروهای امنیتی ما با تدبیر توانستند تروریست‌ها را به سمت ساختمان غیر اصلی مجلس منحرف کنند، افزود: آنها به طبقه چهارم رفته بودند و در آنجا حضور داشتند و به دلیل اینکه چند مجروح هم در طبقات مختلف بود نیروهای سپاه بلافاصله برای خروج مجروحین عمل کردند و اگر این کار صورت نمی‌گیرد تروریست‌ها بسیاری از آنها را می‌کشتند.

وی اظهار داشت: تروریست‌ها نشان دادند که خونسرد نبودند و عجله داشتند والا خسارات بیشتری برجای می‌گذاشتند. آنها در طبقه چهارم گرفتار شدند و قدرت تحرک از آنها گرفته شد و با تدبیر نیروهای عمل‌کننده ما مهمات اینها به پایان رسید و صرفاً چند نارنجک و کمربند انتحاری برایشان باقی مانده بود.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی ادامه داد: هر سه نفر آنها یک کمربند انفجاری داشتند اما نتوانستند از آن استفاده کنند یکی از آنها به وسیله نارنجک خودش به هلاکت رسید و موجب جراحت یکی دیگر از تروریست‌ها شد و دو نفر باقی‌مانده به وسیله تیر مستقیم بچه‌های ما کشته شدند.

گرجی‌زاده تصریح کرد: برای نیروهای امنیتی مهم است که بر سر تعداد تروریست‌ها ریسک نکنند برای همین تا یک ساعت و نیم بعد از کشته شدن آنها بچه‌های ما به دنبال همدستان احتمالی دیگر می‌گشتند.

وی با بیان اینکه در اینگونه عملیات‌ها هم سرعت و هم کیفیت برای ما مهم است، اظهار داشت: ما مانند کشورهای دیگر مثل روسیه عمل نمی‌کنیم که برای کشتن تروریست‌ها ممکن است به مردم هم آسیب برسد، برای ما سلامت جان مردم بسیار مهم است.

فرمانده حفاظت سپاه اظهار داشت: در این عملیات یک پاسدار حفاظت شهید و چند نفر مجروح شدند و مابقی شهدا از مردم عادی و کارمندان مجلس بودند.

گرجی‌زاده افزود: این تروریست‌‌ها به قدری وحشیانه عمل می‌کردند که به سمت یکی از خانم‌ها که بچه‌‌ای در بغل داشت هم شلیک می‌کردند و یا به صورت کور مردم عادی را هدف قرار می‌دادند اما در اینجا اقدام شجاعانه و فداکارانه نیروهای سپاه مانند شهید تیموری بسیار مؤثر بود و جلوی خسارت زیادی را گرفت.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اقدام تروریست‌ها در حرم امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این عملیات که آنقدر حقیرانه و فاقد ارزش بود که ما باید گاهی برای دشمنان‌مان تأسف بخوریم. البته در این ماجرا نیروی انتظامی بسیار شجاعانه عمل کرد و افسر حاضر در میدان با یک گلوله توانست یکی از تروریست‌ها که در فاصله دوری هم بود از کار بیندازد.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی خاطرنشان کرد: مردم زیادی برای زیارت به حرم حضرت امام می‌آیند. بنابراین خیلی نمی‌توان فضا را پلیسی و امنیتی کرد البته در اطراف حرم نیروهای امنیتی در حلقه‌های مختلف حضور دارند و نشان دادیم که اگر تروریست‌ها بخواهند به اینجا بیایند چطور از آنها پذیرایی ویژه می‌شود.

گرجی‌زاده افزود: این تروریست‌ها آنقدر هول و گیج بودند که در همان لحظات اولیه درگیر شده، خود را لو دادند و نیروی انتظامی به سرعت توانست جلوی آنها را بگیرد.

وی در خصوص حضور نیروهای ارتش در عملیات مقابله با تروریست‌ها در مجلس نیز گفت: نیروهای امنیتی ما مانند سپاه و ارتش برای کارهای بسیار بزرگ ساخته شده‌اند. این اتفاقی که رخ داد می‌توانست به راحتی جمع شود که شد. هرچند نیروهای بسیاری حتی فرماندهان ارشد سپاه برای کمک آمده بودند. اما نیروهای ما در ارتش آنقدر بزرگ هستند که باید برای کارهای بزرگ ذخیره شوند. در این عملیات نیازی به آنها نبود و درخواستی هم از آنها نشد.

فرمانده حفاظت سپاه در پایان گفت: من از همه سیاسیون با هر تفکری که دارند خواهش می‌کنم که قدر نیروهای حفاظتی خود در سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات را بدانند.

گرجی‌زاده تصریح کرد:‌ در طول سال حوادث زیادی پیش می‌آید که هیچ‌کس متوجه نمی‌شود و این آرامش نتیجه مجاهدت‌های شبانه‌روزی و خاموش نیروهای امنیتی است.

فارس؛

نام:
ایمیل:
* نظر: