جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۲:۳۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
به هدف توسعه مرزهای علم در حوزه شیمی و زیرشاخه‌های آن آزمایشگاه شیمی مرکز رشد شهدای هسته‌ای شیراز با تجهیزات مورد نیاز و به‌روز تجهیز شد.

به گزارش خبرگزاری علمی و فناوری از فارس، به هدف توسعه مرزهای علم در حوزه شیمی و زیرشاخه‌های آن آزمایشگاه شیمی مرکز رشد شهدای هسته‌ای شیراز با تجهیزات مورد نیاز و به‌روز تجهیز شد. بدین منظور مصاحبه‌ای با محمدهادی مکاری، پژوهشگر بخش شیمی مرکز رشد شهدای هسته‌ای ترتیب داده‌ایم.

·         نظر شما درباره تجهیز آزمایشگاه و تأثیر آن بر نتایج حاصله از آزمایشگاه چیست؟

همان‌طور که میدانید آزمایشگاه مکانی است که پژوهشگران و دانشجویان یافته‌های خودشان را که به‌صورت تئوری در کتاب‌ها و مقالات یاد گرفته‌اند در عمل پیاده می‌کنند و آزمایش‌ها را ادامه می‌دهند تا به دستاوردهای جدید دست پیدا کنند که قابل ارائه به جامعه علمی باشد. به همین دلیل آزمایشگاه نیاز دارد که تجهیزات به خصوصی داشته باشد و همچنین اصول ایمنی خاصی باید در آن رعایت بشود تا پژوهشگران بتوانند راحت‌تر به اهداف خودشان برسند.

با این نگاه ما تلاش کرده‌ایم با فراهم آوردن امکانات مورد نیاز پژوهشگران در رشته شیمی و شاخه‌های مرتبط با آن زمینه را برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی و کارآفرینی مهیا کنیم. از طرفی همان‌طور که مطلع هستید سالانه تعداد نسبتاً زیادی از دانشجویان از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند یک از اهدافی که ما در بخش شیمی مرکز رشد شهدای هسته‌ای داریم این است که امکاناتی فراهم کنیم تا دانشجویان مستعد و با انگیزه بتوانند ایده‌ها و پروژه‌های کاربردی خودشان را تا مرحله تجاری‌سازی پیش به ببرند.

·         به نظر شما آزمایشگاه کنونی نیازهای دیگر دارد که باید تهیه گردد؟

با وجود تجهیز آزمایشگاه شیمی جهت آماده‌سازی نمونه اولیه، هنوز موفق به تهیه تجهیزات آنالیز دستگاهی به دلیل قیمت بالای آن‌ها نشده‌ایم که البته این نقص را می‌توان با همکاری آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها حل کرد.

·         آیا با تجهیزات موجود می‌توان کارگاه‌های علمی برگزار کرد و به ترویج دانش‌های مربوطه اقدام نمود؟

با توجه به تجهیزات موجود، امکانات آزمایشگاه می‌تواند برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آمادگی دانشجویان برای شرکت در المپیادهای علمی کافی باشد.

در اینجا لازم به ذکر میدانم که ما در تلاش هستیم در آینده نزدیک با ثبت مرکز رشد شهدای هسته‌ای به‌عنوان نهاد ترویجی فناوری نانو اقدام به برگزاری کارگاه‌های آشنایی با فناوری نانو کنیم و از این نظر با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همکاری داشته باشیم.

·         به‌عنوان یک پژوهشگر چه درخواستی از مسئولان دارید؟

درخواستی که به‌عنوان یک پژوهشگر می‌توانم از مسئولان محترم داشته باشم این است که با ایجاد ارتباط مستمر بین مرکز رشد و صنایع استان امکان تجاری‌سازی ایده‌های کاربردی را تسهیل کنند. همچنینی با عقد تفاهم‌نامه‌ای اجرایی ارتباط مرکز رشد را با صنایع و همین‌طور دانشگاه‌های استان برای استفاده از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی یکدیگر و همچنین بهره‌مندی از مشاوره علمی اساتید رو فراهم کنند. البته همایت مالی به‌موقع از پروژه‌ها می‌تواند در سرعت پیشرفت پروژه‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

·         در حال حاضر در این مرکز بر روی چه طرح‌هایی کار می‌کنید؟

در حال حاضر پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم، یکی مربوط به تولید نوع خاصی از چسب با استفاده از فناوری نانو است که توسط که توسط آقایان هاشمی و نعمتی در دست اجرا است که بسیاری از تست‌های آن انجام‌شده است و انشا الله در آینده نزدیک باید منتظر تولید انبوه آن باشیم.

طرح دیگری که در مرحله تحقیق است مربوط به طراحی نانو کامپوزیت‌های معدنی است که ازجمله کاربردهای آن‌ها می‌توان به سولفور زدایی از محصولات نفتی در طی فرآیند پالایش نفت خام و حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی از پساب صنایع اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: