گزارش
تجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
اولین روز کاری فرمانده جدید سپاه سپیدان :
boletتجدید پیمان فرمانده سپاه سپیدان با آرمانهای انقلاب
هادی امیری اردکانی
سرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
با رعایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی
boletسرهنگ پاسدار شهید صادق جمالی اردکانی تشییع شد
هادی امیری اردکانی
مراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
جهت شادی ارواح همه اموات :
boletمراسم یادبود درگذشته گان بیماری کرونا
هادی امیری اردکانی
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۱۰۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
به بهانه هفته حجاب و عفاف:
موضوع حجاب و عفاف و زمینه های بروز و ظهور آن متنوع است اما در این گزارش به بررسی 4 دسته از محسوس ترین قلمروهای حجاب و عفاف در جامعه یعنی حوزه نشر، فضای مجازی، فروشگاه های عرضه محصولات و اماکن تفریحی، پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی سپاه سپیدان به نقل از بسیج جامعه زنان؛ حجاب، یکی از موضوعات محوری در دین اسلام محسوب می شود که در کنار اعتقادی بودن و جنبه فردی آن، ظهور و بروز اجتماعی دارد و آثار آن در برای عموم مردم قابل مشاهده است و یکی از تاکیدات علمای دینی به حفظ و گسترش حجاب در جامعه نیز از همین موضوع نشات گرفته است.

در زمان فعلی که اتفاقات مختلف در حوزه اسلام گرایی و در کنار آن اسلام ستیزی رقم خورده است، حجاب به عنوان یک موضوع سیاسی اعتقادی در جهان تبدیل شده است و یکی از نشانه های بارز مسلمان بودن افراد در کشورهای غربی، داشتن حجاب است و شاهد مثال آن، شهادت مروه شروینی، اولین شهید حجاب در کشور آلمان است که به خاطر داشتن این پوشش مورد خشونت قرار گرفت و بعد از شکایت از چنین رفتاری در دادگاه در مقابل همسر و فرزندش با ضربات چاقوی فرد متهم، به شهادت رسید؛ تنها دلیل شهادت مروه شروینی، داشتن حجاب بود که نشان می داد این بانوی نخبه مصری، مسلمان است!

از این رو توجه به حجاب در تنها کشور مسلمان شیعه در جهان، بسیار با اهمیت تر می شود و تعیین روز حجاب در ایران، که

به منظور پاسداشت اندیشه و گرامیداشت شهدای فاجعه مسجد گوهرشاد و سایر شهدای مسیر عفاف و پاکدامنی، است و پس از آن با ابتکار برخی از متولیان امور فرهنگی در کشور، تعیین هفته جهانی حجاب، فرصت بسیار مناسبی برای تبیین گفتمان و ایجاد راه کارهای افزایش حجاب و بصیرت در این زمینه در بین مردم کشور اسلامی است.

در یک نگاه کلی فعالیت هایی که در زمینه حجاب در سال های اخیر انجام شده است در چند بخش قابل دسته بندی است، که در این گزارش به 4 دسته از مهمترین بخش های آن که شامل کتاب و مقاله که در بخش نخبگانی قابل بررسی است، بخش فضای مجازی که مخاطب عام دارد، عرضه محصولات در حوزه عفاف و حجاب و بررسی اماکن تفریحی پرداخته شد.

کتاب هایی از جنس حجاب و عفاف

با بررسی میزان تیراژ و تنوع کتاب و مقاله در هر زمینه می توان تا حدی در درجه اول علاقه نخبگان جامعه و بعد عموم مردم را به موضوع بررسی کرد، که در زمینه حجاب و عفاف کتاب ها بیشتر در مدل های پژوهشی و علمی به واکاوی دلایل حجاب پرداخته اند و چندان نتوانسته اند با قشر خاکستری جامعه و عموم مردم ارتباط برقرار کنند.

گاهی با داشتن ادبیات ثقیل و بیان مفاهیمی که همه فهم نیست سبب شده است که در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشود اما به تازگی انتشار کتاب هایی در حوزه کودک با استقبال خوبی مواجه شده و نشان می دهد که متقاضی برای تفهیم بحث حجاب و عفاف در این مقطع سنی بالاست و جای کار در این زمینه به روشنی احساس می شود.

در حوزه کودک و نوجوان نیز استفاده از رنگ های شاد، ادبیات روان و صمیمی، تبدیل مفاهیم دینی به زبان ساده باعث جذب مخاطب در این سن شده است که می توان با بهره گیری از این الگوی موفق در سنین مختلف به تولید محتوا در حوزه عفاف و حجاب پرداخت.

 

آتش به اختیارها مسئول توزیع خوراک فرهنگی در فضای مجازی

فضای مجازی یکی از ابزار پرکاربرد و کم هزینه برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است که خوشبختانه تعداد قابل توجهی از جوانان انقلابی به این موضوع وقوف پیدا کرده اند و به تولید محتوا در این زمینه می پردازند، از جمله می توان به سایت هایی با موضوع حجاب و عفاف مانند سایت باحجاب، پرداخت که از انواع ابزار چند رسانه ای (کلیپ، عکس و انیمیشن) برای گسترش این مفاهیم استفاه می کند.

نمونه موفق دیگر آن کارهای «بچه شیعه باس» است که در نوع خود کم نظیر بود و توانست در قالب طنز و انیمیشن های جذاب مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

در کانال های تلگرامی و اینستگرام به عنوان شبکه های اجتماعی تلفن همراه هم کانال های مختلفی با موضوع عفاف و حجاب شکل گرفته است که به نظر می رسد با هم افزایی این گروه ها شاهد گام های موثر در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب خواهیم بود.

نمایشگاه‌های عفاف و حجاب

شاید بتوان گفت از زمان ورود چادرهای مشکی در انواع مختلف دانشجویی، ملی و خبرنگار، نیاز به برگزاری نمایشگاه هایی با موضوع حجاب احساس شد و در سال های اخیر شاهد برگزاری انواع نمایشگاه ها با این عنوان هستیم و انواع روسری، چادر و انواع مختلف لوازم مربوط به حفظ حجاب مانندگیره روسری و ساق دست را در این مکان ها می توان یافت اما نکته ای که در این مورد باعث استقبال بعضا کم این نمایشگاه ها شده است، قیمت این اجناس و گاهی کیفیت آن هاست، چرا که توقع می رود که در کشور اسلامی ایران این محصولات با قیمت کمتری عرضه شود اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت نهادهای دولتی از کارگاه های تولید کننده این محصولات، قیمت تمام شده آن به قدری است که تخفیف هرچند کوچک نیز گاهی به ضرر تولید کننده تمام می شود و قیمت نهایی بالاتر از حد انتظار مشتری تمام می شود.

 

محاصره فضاهای تفریحی یا با حجاب ها؟

برخی معتقدند که مذهبی ها را نباید در چارچوب های فضاهای تفریحی محصور کرد، باید در اماکن عمومی و فضاهای تفریحی حضور داشته باشند تا این محیط ها در اختیار کسانی که چندان تقیدی به ارزش های اسلامی و از جمله حجاب و عفاف ندارند نیفتد، از این رو با ایجاد اماکنی به این نیت و هدف مخالفت می کنند.

اما برخی دیگر بر این عقیده اند که مذهبی ها هم گاهی لازم است که در اماکنی با حفظ حدودی که در نظر دارند، به راحتی بتوانند به تفریح بپردازند و به بهانه سالم نبودن محیط از تفریح و آرامش محروم نمانند که از این رستوران ها می توان به باغ تالار آسمانی ها و نخل اشاره کرد که در مدت کوتاهی که راه اندازی شده است توانسته مخاطبان خوبی را جذب کند.

همانطور که هر کار فرهنگی و اعتقادی برای ریشه کردن در بین مردم نیازمند زمان و استفاده از ابزار مختلف است، برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در بین مردم، باید از ابزار مختلف استفاده کرد، وجود 28 متولی مستقیم امر حجاب و عفاف در کشور و قوانین متعدد در زمینه حجاب نشان می دهد که در سایه هم افزایی و ورود همه دستگاه های متولی این امر در بحث حجاب می توان شاهد گام های موثرتری در زمینه تعمیق حجاب و عفاف در جامعه بود.

انتهای پیام/مسعود انصاری

نام:
ایمیل:
* نظر: