کد خبر: ۱۰۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
پژوهشگر موفق لارستانی نخستین مزرعه کاکتوس علوفه‌ای در استان فارس را ایجاد کرده و توسعه داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مزرعه و زمین کشاورزی در شهرهای جنوبی استان فارس ناخودآگاه انسان را به یاد نخل‌های سر به فلک کشیده می‌اندازد اما در اوز لارستان مزرعه‌ای 20 هکتاری وجود دارد که از بوته‌های کاکتوس پر شده است. بوته‌هایی که هر چند به قامت نخل‌های این خطه نیستند اما تبلور اقتصاد مقاومتی شده‌ است. 

تامین خوراک دام با کاکتوس علوفه‌ای 

کاکتوس علوفه‌ای گیاهی مقاوم در برابر کم‌آبی که به گفته کارشناسان می‌تواند در شرایط خشکسالی 30 درصد نیاز علوفه‌ای دام را در کشور تامین کند، به همت یک جوان لارستان در منطقه اوز کشت شده و این روزها در حال توسعه و انجام تحقیقات است. 

این مزرعه که با حمایت مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان راه‌اندازی شده، نخستین تجربه کشت کاکتوس علوفه‌ای در استان  فارس است که به گفته فرزاد قناعت‌پور، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان  در حال توسعه و کشت است و در برخی از مناطق نیز رشد خوبی داشته است. 

قناعت‌پور در گفت‌وگو با تسنیم از ویژگی‌های این گیاه قانع و مقاوم سخن می‌گوید از جمله اینکه «کاکتوس علوفه‌ای گیاهی است که در شرایط کم آبی مقاومت و رشد می‌کند البته میزان شوری آب و خاک نباید زیاد باشد».  

به گفته وی در مناطق خشک که هر گونه گیاهی نمی‌تواند رشد کند می‌توان این گیاه را کاشت که هم منبع مناسبی برای تامین خوراک دام است  و  هم به دلیل آبی که در خودش ذخیره می‌کند می‌تواند مصرف آب را در دام کاهش دهد. 

«گیاه کاکتوس قابلیت صادرات و میوه آن خواص درمانی و دارویی دارد، علاوه بر آن به حالت تزئینی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد» این از دیگر ویژگی‌های کاکتوس علوفه‌ای است که مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان بیان می‌کند. 

چالش دورنی عامل کارآفرینی و تولید 

مرتضی سالاریان، ایده‌پرداز و مجری طرح کشت کاکتوس علوفه‌ای در استان فارس جوانی سخت‌کوش است که در پاسخ به ندای درونی این کار را آغاز کرده است. وی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: « همیشه چالش درونی داشتم که به عنوان یک انسان کار مفیدی انجام دهم و از آنجا که به واسطه شغلم بعدازظهرها وقت آزاد داشتم در این زمینه ورود کردم». 

« در فارس‌نامه ناصری آمده که حدفاصل جویم و بنارویه جنگل درخت گز بوده است» این را سالاریان بیان می‌کند و در ادامه از حسرت نداشتن جنگل و فضای سبز در جنوب استان فارس و شهرستان لارستان سخن می‌گوید که سبب شده برای ایجاد یک فضای سبز در جنوب خلاقیت خود را به کار گیرد و به کاکتوس علوفه‌ای برسد. 

به گفته این کارآفرین لارستانی این گیاه به مدت 40 سال عمر می‌کند و 4 تا 5 متر رشد می‌کند که در طولانی‌مدت می‌تواند از لحاظ بصری فضای سبز و زیبایی را در مناطق خشک به وجود آورد. 

وی به موانع زیادی که برای تحقیقات درباره این گیاه پشت سر گذاشته اشاره می‌کند و معتقد است اگر مسئولان استان و شهرستان نقش حمایتی بیشتری داشته باشند فعالیت‌های تولیدی که پشتوانه پژوهشی دارند، بیشتر می‌شود.

این پژوهشگر لارستانی با تشکر از مسئولان شهرستان لارستان از جمله فرماندار سابق و کنونی، روسای جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، نماینده شهرستان لارستان و رئیس دانشگاه ازاد واحد اوز می‌گوید: " حمایت‌های مسئولان سبب دلگرمی تولیدکننده و پژوهشگران می‌شود". 

به باور سالاریان از آنجا که این طرح هم توسعه‌ای و هم تحقیقاتی است در حال حاضر اشتغالزایی مستقیم ندارد اما فعالیت‌های جانبی کشت کاکتوس علوفه‌ای سبب رونق کارگاه کوزه‌گری لار و اشتغال تعدادی از فعالان این عرصه شده است. 

وی درباره این موضوع چنین توضیح می‌دهد: « برای حل مشکل تامین آب روش کوزه‌ای را انتخاب کردیم. در این روش کوزه‌ها در زمین قرار می‌گیرد و از آب پر می‌شود، آب از منافذ کوزه به زمین وارد شده و گیاه را سیراب می‌کند».به گفته سالاریان کوزه می‌تواند آب را 5 روز درون خود نگاه دارد و علاوه بر اینکه آب مطمئن به گیاه می‌رسد سبب تسریع رشد گیاه می‌شود. 

کشورهای حاشیه خلیج فارس ظرفیت مناسب برای صادرات 

این کارآفرین لارستانی کشورهای حاشیه خلیج فارس را ظرفیت مناسبی برای صادرات این گیاه می‌داند و می‌گوید: « فاصله هوایی شهر لار با کشورهای عربی از جمله عمان زیاد نیست به همین دلیل با بسته‌بندی شکیل می‌توان این گیاه را به عنوان خوراک دام به این کشورها صادر کرد». 

میوه این گیاه مصرف خوراک انسانی دارد و از هسته آن نیز در صنعت روغن‌گیری استفاده می‌شود که براساس اطلاعات 4 سال پیش در اروپا لیتری 3 میلیون تومان به فروش می‌رفته است» این توضیحاتی است که سالاریان درباره ظرفیت‌های کاکتوس علوفه‌ای می‌گوید. 

موانع و بروکراسی اداری و تسهیلات با بهره‌ و دردسر زیاد از جمله مشکلاتی است که سالاریان معتقد است اگر این موانع حذف شود، تولیدکننده و پژوهشگر با فراغت بیشتری به تولید و ایده‌پردازی می‌پردازد. 

به اعتقاد سالاریان پس از تولید انبوه این گیاه صنایع تبدیلی و فرآوری نیز می‌تواند وارد شود و درآمد پایداری را برای مردم این منطقه استان فارس فراهم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: