کد خبر: ۱۰۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشور با بحران‌هایی از طریق اشتغال، فقر مطلق، بحران آسیب‌های اجتماعی و ... روبرو مواجه است، گفت: با پاشیدن پول اشتغال و فقر حل نمی‌شود.


به گزارش کار ایرانی، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم در مجلس طی سخنانی اظهار داشت: فقر مطلق، بحران آسیب‌های اجتماعی، بحران صندوق‌ها و معضل بیکاری چند موضوع مهمی است که همه ما یعنی چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه و به طور کلی همه ساختار حاکمیتی کشور با آن مواجه هستیم و به نوعی نیز کانون توجه و حل این مسائل در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. هرچند آقای رجبی در انتقادی که به من داشتند گفتند چرا شما چیزی که مسئولیت کامل می‌پذیرید اما همه اختیاراتش در حوزه شما نیست که توضیح خواهم داد.

وی در ادامه افزود: در گذشته و طی سالیان متمادی فرایند رفاهی کشور بدون هدف‌گذاری و با سیاست‌های توزیعی ادامه داشت، بنده به سه دوره سیاست‌های جبرانی، طبقه‌ای و سیاست‌های مبتنی بر هدفمندی تقسیم‌بندی می‌کنم،‌معتقدم در این حوزه‌ها پول هزینه کرده‌ایم ولی با پاشیدن پول اشتغال‌ و فقر حل شدنی نیست.

ربیعی در ادامه سخنان خود گفت: فرایند رفاهی همواره وابسته به درآمدهای نفتی بوده و این فرایند غیرطبیعی و نامتوازن و غیرمستمر ادامه پیدا کرده و بنده می‌خواهم امروز خدمت شما نمایندگان مجلس بگویم که ما مثل حسابداری که دارایی‌های نامشهود در آن است و محاسبه آن سخت است و اقدامات نامشهود نیز در برخی وزارتخانه‌ها وجود دارد که امروز وزارت تعاون صاحب نظریه و ایده است. امروز در زمینه سیاست‌های رفاهی این وزارتخانه نظریه دارد  و معتقدم هیچ سیاست توسعه‌ای بدون داشتن سیاست و برنامه رفاهی محقق نخواهد شد و شکست می‌خورد. لذا اگر مردم از مواهب توسعه برخوردار نشوند هیچ برنامه توسعه‌ای به مقصود نخواهد رسید.

وزیر پیشنهادی تعاون ادامه داد: برنامه فقرزدایی و کاهش نابرابری و برنامه جامع حمایت با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی برنامه اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم و روستایی که این برنامه اشتغال مبتنی بر مباحث منطقه‌ای و غیره است،‌ همچنین توانمندسازی و مهارت افزایی فنی و حرفه‌ای و توسعه مهارت انسانی، ارتقای امنیت شغلی و صیانت از سرمایه انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی و توسعه تعاون و فرهنگ کار و برنامه نظام تامین اجتماعی چند لایه برنامه 10 گانه‌ای بوده که بنده تقدیم رئیس‌جمهور و مجلس کرده ام.

ربیعی بیان کرد: نخستین برنامه‌ای که ما در این جهت حرکت خواهیم کرد امحای فقر مطلق و تحقق نظام چند لایه تامین اجتماعی است که در سخنان مخالف من هم اشاره شد و مقام معظم رهبری هم چندین بار به صراحت به این امر تاکید کردند، معتقدم که همه از  نظام‌های حمایتی و تامین اجتماعی و بیمه‌ها و حمایت از گروه‌های سازمان بهزیستی و صندوق‌های بازنشستگی حتی برنامه اشتغالی که بعدا توضیح خواهم داد، برنامه اشتغال فراگیر مقابل با فقر موثرترین کارها است که ما می‌توانیم این  اقدامات را با برنامه‌ریزی و با مقداری سرمایه‌گذاری پیشتاز باشیم و بتوانیم بگوییم فقر مطلق را امحا کرده‌ایم و سایر ابعاد فقر را هم کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: بنده مسئول مقابله با فقر درآمدی، قضایی، درآمد، شناخت، حرکتی و عاطفی هستم، اشتغال یعنی مقابله با فقر درآمد، تقویت صندوق‌ها یعنی مقابله با فقر درآمد، بیمه درمان یعنی مقابله با فقر سلامت، توانمندسازی معتاد یعنی مقابله با فقر سلامت،‌مقابله با بازماندگی از تحصیل به کمک وزارتخانه آموزش و پرورش یعنی جنگ با فقر شناخت، حمایت از معلول یعنی مقابله با فقر حرکتی لذا حمایت از کودک بی‌سرپرست و زن قربانی خشونت یعنی مقابله با فقر عاطفی اینها مواردی است که به امید خدا در سیاست‌ها قرار دادیم.

وزیر پیشنهادی تعاون با بیان اینکه امحای فقر آرمان ما بوده است اظهار داشت: آرزوی امام راحل و تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور امحای فقر بوده است و من فکر می‌کنم امحای فقر آغاز انسانی‌تر شدن جامعه و اخلاقی‌تر شدن و امن شدن جامعه است. از آقای لاریجانی می‌خواهم به دلیل اینکه این کارها کار مشترک می‌خواهد کارگروهی با کمک دولت و مجلس با این برنامه‌هایی که ارائه شده بتوانیم تشکیل دهیم و سرافرازانه بتوانیم بگوییم نتیجه انقلاب ما این است که فقر را در ابعاد مختلف بتوانیم کاهش دهیم و یا از بین ببریم.

وی ادامه داد: در این مدت اطلس مسائل اجتماعی و داده‌های متغیر درباره این مسائل و آسیب‌ها را در سطح محلی تولید کردیم خیریه‌ها و نهادهای مدنی را دو برابر کردیم، الگوی سه مرحله مقابله با آسیب‌ها را که در برنامه رئیس‌جمهور اشاره شد را نوشتیم و  دنبال خواهیم کرد. بنده به دلیل شناخت و دانش عمیقم از مقوله امنیت، امنیت اجتماعی را هم سنگ امنیت ملی می‌دانم و بر این اساس امور اجتماعی و رفاهی را سیاست‌زدایی و امنیت زدایی کردم.

ربیعی گفت: ساحت فرهنگ و امور اجتماعی در ساحت اجتماعی حل شدنی است نه در ساحت امنیتی بنابراین در راستای سیاست‌گذاری‌های کلی نظام مطالبات رفاهی اقوام و اقلیت‌های مذهبی را در برنامه‌های وزارتخانه قرار دادم زیرا همه اینها را فرصتی می‌دانم که برنامه‌های آتی خودم را به فقرهای همپوشان که در مرزها و مناطق قومیتی بوجود آمده قرار خواهم داد، خوشبختانه در این مدت اشکال فقر را شناسایی کردیم و 4 سال متمادی مزد بر تورم پیشی گرفت و این یک استراتژی و سیاست بود و شیبی که دولت اتخاذ کرد 67 درصد بین مزد و تورم فاصله افتاده بود و قدرت خرید بازنشستگان فرود افتاده بود و کارگران نیز قدرت خریدشان فرود افتاده بود اما خوشبختانه استراتژی پیشی گرفتن مزد از تورم مساله‌ای بود که دنبال کردیم.

وی ادامه داد: به کمک برادرم آقای هاشمی وزیر بهداشت حدود 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند، امروز دفترچه بیمه تبدیل به دفترچه هویت شده و یک تعداد از ایرانی‌ها حتی دفترچه را به عنوان اینکه هویت ایرانی داشته باشند محسوب می‌کنند. چرا که وقتی به یک خانه هموطن بلوچ هم رفتم دیدم که این دفترچه را روی شناسنامه‌ خودش به عنوان هویت ایرانی خودش به آن نگاه می‌کند.

وزیر پیشنهادی تعاون ادامه داد: در این مدت حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم، با توجه به کارهایی که انجام گرفت مشخص شد که 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم با همکاری آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش پیگیری کردیم که در این مدت اینها را دنبال کردیم.

ربیعی تاکید کرد: مهمترین برنامه من در دولت آینده در حوزه فقر کاهش انواع فقر و فقر مطلق خواهد بود. 

وی گفت: این طرح هیچگاه روی زمین نخواهد بود و هر روز بهتر از دیروز جلو خواهد رفت،‌این  اشکالات ناشی از کمبود منابع اشکال هیچ دستگاهی نیست بلکه اشکال کمبود منابع بوده و شاید چون ما سریع حرکت کردیم این مطالب مطرح شد و انشاءالله این برنامه را با تدبیر دنبال خواهیم کرد.

ربیعی در ادامه سخنان خود گفت: در بخش اشتغال نیز یکی از همکاران مجلس در سخنان‌شان به درستی اشاره کردند اما با اینکه می‌دانم اشتغال به ابزار مختلف نیاز دارد اما یک نفر در یک وزارتخانه باید پرچم اشتغال را بردارد و این را رئیس جمهور از من خواسته است و در برنامه‌های من تکلیف کرده‌اند هرچند همه دستگاه‌ها از جهاد کشاورزی تا نیرو و نفت و سایر دستگاه‌ها همه در این امر دخیل هستند و خوشبختانه ما امروز در دولت به بلوغ نظری در بحث اشتغال رسیده‌ایم و این اشتغال‌های ایجاد شده واقعیت است البته امروز نمی‌خواهم بگویم که به چه علت در خانه‌ها این اشتغال محسوس نیست و چرا در خانه‌ها بیکار داریم و آن را حس می‌کنیم اینها علل جمعیتی از دو طرف عرضه و تقاضا و علل‌های گوناگون دیگری دارد اما حرکت به این سمت آغاز شده و اقدام هماهنگ بین دستگاه‌ها آغاز شده و می‌خواهم تأکید کنم همانگونه که رئیس جمهور گفتند طرح تکاپو متکی بر مزیت‌های منطقه‌ای و کشانه‌‌های اشتغال استانی طرحی است که دولت آن را مصوب کرده و هم در اقتصاد مقاومتی و هیأت دولت تصویب شده است.

وی گفت: حدود 3 سال پیش که در جلسه غیرعلنی درباره اشتغال صحبت کردم و گفتم که ما با رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم. این جمله من جمله غریبانه‌ای بود اما امروز عرض می‌کنم که رشد کلاسیک بیش از 400 هزار شغل نمی‌تواند ایجاد کند و دیگر دورانی که یک درصد رشد 100 هزار شغل ایجاد می‌کرد، گذشت. ما در این چهار سال داریم روی ابزاری کار می‌کنیم که تحت عنوان رشد فراگیر که بهره‌وری هم رشد را افزایش دهد و هم شغل ایجاد کند و تعداد شغل از 975 باقیمانده را با این برنامه دنبال کنیم. لذا برای عرضه و تقاضا در زمینه اشتغال برنامه 10گانه اشتغال طراحی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان از طرح اشتغال فراگیر بیان کرد: این برنامه مدل جهانی دارد و سال‌ها در برخی از کشورها اجرا شده، بنده متخصص‌ترین ایرانی‌ها را در دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال جمع‌آوری کرده‌ام 54 کارشناس بین‌المللی و معتبر را هم به ایران آورده‌ایم لذا این طرح‌ها را آماده کرده‌ایم و با نظام طرح بیمه‌ای آنها را حمایت خواهیم کرد و اینها در بنگاه‌ها مستقر خواهند شد. البته بنده یک خواهش از مجلس دارم و اگر توفیق پیدا کردیم و در خدمت شما بودیم نیاز به کمیته دائمی مشترک اشتغال داریم که کارگروهی میان کمیسیونی خواهد بود تا بتوانیم بدین وسیله از همه ظرفیت‌هایمان کار را دنبال کنیم.

ربیعی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ خوشحالم بگویم در دورانی که ریزش نیرو به علت فقدان رشد در سال‌های گذشته به دوره ما برخورد کرد اما آرام‌ترین دوران در جامعه کارگری را در این دولت داشتیم. بنده در سال 1356 در مقابل وزارت رفاه از تحصن‌کنندگان بودم و همواره در این خیابان شاهد اینگونه مسائل بودیم و ما نیز دوران اعتماد را پشت‌سر گذاشتیم و امروز کمترین چالش میان کارگر و کارفرما داریم. البته نمی‌گویم چالشی وجود ندارد اکنون در مناطق آزاد مشکل داریم اما اینها سرمایه اجتماعی کشورند و اعتماد نیز از سرمایه اجتماعی کشور به شمار می‌رود و ما در این دوران 57 درصد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را افزایش دادیم و 33.5 درصد حوادث منجر به فوت در سال 94 نسبت به سال 92 براساس آمار پزشکی قانونی کاهش پیدا کرده و شیوع حوادث ناشی از کار در سال 95 نسبت به 92 حدود 27 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برخی سؤال می‌کنند که چرا رشد 25 درصد حال نشده بنده پاسخ می‌دهم در کدام کیک اقتصادی؟ آیا بخش اقتصادی ما 25 درصد بزرگ شد؟ درست است شما می‌گویید این بخشی از سهم است اما این اقتصاد باید بزرگ شود تا شما سهم بزرگتری از این اقتصاد کسب کنید، در دورانی که رکود بوده و 56 درصد کسری رشد داریم و از طرفی تمام واگذاری‌ها انجام شده و واگذاری نمانده که من بتوانم سهم تعاون را بگیرم و بدهم اما معتقدم هستم که عوامل بیرونی، ساختاری، فرهنگی و... با مطالعاتی که انجام دادیم بخش تعاون را می‌توان به جلو ببریم. ان‌شاءالله بخش تعاون روستاها را نیز در تمام روستاها دنبال خواهیم کرد و خواهید دید که ما طرح روستای بیکار را دنبال خواهیم کرد که زیرساخت آن با تعاونی خواهد بود. امروز تعاونی‌های تأمین و شهر جای رشد دارند و بنده دارم تعاون را به سمتی می‌برم که زمینه‌های رشد در آن وجود دارد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: متأسفانه بخشی از تعاونی‌های ما از بین رفته‌اند اما درصدد این هستیم که با کارهای کلینیکی آنها را زنده کنیم. ولی بخشی از این تعاونی‌ها دیگر قابل احیا نیست اما تعاونی‌های جدید نیز در حال شکل‌ گرفتن است. 

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما در بخش مهارت مشکل داریم و باید به کمک مجلس شورای اسلامی شعار هر ایرانی یک مهارت را محقق کنیم، تصریح کرد: در این مدت با ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سربازخانه ها در نقاط مختلف تعاملات خوبی داشته ایم تا افزایش مهارت را در آن ها داشته باشیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم کشور توسعه پیدا کند به کسب مهارت بپردازیم، اگر می خواهیم 20 درصد از 700 هزار میلیارد تومان را که برای 8 درصد رشد مقرر گردیده را بیاوریم به کسب مهارت بپردازیم مهارت راه رشد کشور است.

وی با اشاره به اینکه اولین بار آژیر صندوق ها را در مجلس و دولت به صدا درآوردم، اضافه کرد: ما نیاز به اصلاحات سیستمی و ساختاری داریم آنقدر در مسائل پارامتریک صندوق ها دخالت کرده ایم که یکباره در 4 سال یک و نیم میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان اضافه شد، با صندوق های بیمه ای نمی توانید کار حمایتی انجام دهید.

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه راه نجات صندوق ها و حفظ تأمین اجتماعی در اجماع ملی است، گفت: تا یارانه را حذف می کنیم گفته می شود دولت یارانه حذف کرد، در خصوص 5 یا 6 مسئله باید اجماع ملی کنیم که یکی از آن موارد صندوق ها هستند.

ربیعی گفت: روزی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، 5 هزار و 500 میلیارد پول برای وام مستمری گرفته شده بود اما امروز اگر وامی گرفته می شود برای توسعه بنگاه ها است، دولت پول کافی برای بدهی ها ندارد و این واقعیت صندوق ها است.

وی با تأکید بر اینکه پرارزش ترین شرکت ها به بورس وارد شدند و این کار بزرگی بوده است که متأسفانه کسی آن را نمی بیند، بیان کرد: همه کمیسیون های مجلس می توانند در شرکت های ما حاضر شوند و مطالعه کنند و سپس گزارش های لازم ارائه شود تا چیز پنهانی باقی نماند.

ربیعی گفت: باید کمک کنیم تا از بنگاه داری صندوق ها خارج شویم این صندوق ها فقط دست و پاگیر هستند و درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از این زنجیرها خلاص کنند.

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: در تیم جدید تجدیدنظر می کنم و تعاملات با مجلس را ارتقاء می دهم در شستا سرمایه گذاری نداشته ایم و اگر سرمایه گذاری نیز بوده است در مناطق محروم صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرگز در مسیر زندگی انتخاب گر نبوده ام و تقدیر و تدبیر من از 18 سالگی درهم آمیخته شده است و در این 4 سال سعی داشته ام تا با سیاست زدگی عمل نکنم.

انتهای پیام/

منبع خبر : دانا
نام:
ایمیل:
* نظر: