آخرین اخبار
کد خبر: ۱۰۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
محمد رحیمی
محمد رحیمی
محمد رحیمی در رابطه با معضل حاشیه نشینی در یادداشتی نوشت:

حاشیه‌نشینی یک معضلی است که با بی‌برنامگی و بی‌عدالتی شکل می‌گیرد و یک پدیده‌ای است که در به وجود آمدنش همه نهادها و دستگاه‌های دولتی دخیل هستند و این معضل با نگرشی مبتنی بر عدالت اجتماعی رفع می‌شود و قطعاً نباید از این غافل شد که ایجاد اشتغال و افزایش میانگین درآمدی می‌تواند کنترل‌کننده رشد این مناطق باشد.

اندیشه بشریت هنوز به دنبال مدینه فاضله پیامبر اسلام است اما واقعیت ساختاری مملو از تبعیض و حاشیه‌ای است که به علت بی‌عدالتی پدید آمده و با بی‌عدالتی با آن برخورد می‌شود.

منطقه حاشیه‌نشین شهر به علت ایجاد فقر اقتصادی و فرهنگی مظلوم واقع‌شده‌اند و حتی برخی مشکلات خود را که به مسئولین ذی ربط گزارش می‌دهند بعضاً با پاسخی غیر معقولانه و بی‌تفاوتی روبه‌رو می‌شوند.

فقر علاوه بر ایجاد و تشدید آسیب‌های اجتماعی به دلیل رواج و گسترش خلاف انواع بزهکاری‌ها را به دنبال دارد و برای کشور هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

در کشورهای پیشرفته مناطق حاشیه و حومه شهر مکانی مناسب برای زندگی است اما در جهان سوم به این شکل نیست و برای رفع این پدیده باید از حاشیه‌نشینان حمایت کرد اما تاکنون فقط شاهد استراتژی تخریب بوده‌ایم و باید این را به یاد داشته باشیم که حاشیه‌نشینان کالای دور ریختنی نیستند بلکه نقش مهمی در اقتصاد شهری دارند و در مرحله اول باید با رشد این مناطق مقابله کرد و سپس ساختار داخلی را اصلاح کرد و اگر معضل حاشیه‌نشینی رفع نشود فردا به بحران تبدیل خواهد شد.

رسانه پلی است بین مردم و مسئولین، پس باید صدای مردم را به گوش مسئولین برسانند و چه‌بسا برخی از مسئولین شهری برای یک‌بار هم از این مناطق سرکشی نکرده‌اند و برای رفع این مشکل باید مسئولین علاوه بر داشتن روحیه جهادی، درد مردم را احساس کنند و رسانه نباید نقش خود را در این حیطه فراموش کند و همواره راه خود را که مطالبه گری است ادامه دهد تا شاهد رفع مشکلات و معضلات باشیم.

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط سایت نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: