کد خبر: ۱۱۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
مديركل امور اقتصادي فارس عنوان كرد
مدیرکل امور اقتصادی استان فارس مدعی شد که تعداد 4 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 850 میلیون دلار در 5 ماه گذشته تصویب شده و یکی از این طرح‌ها تا 80 درصد پیشرفت داشته است



به گزارش بیکا فارس، بابک دایی  در جمع خبرنگاران گفت: طی 4 سال فعالیت دولت یازدهم تاکنون 19 طرح سرمایه‌گذاری در فارس به تصویب رسیده که 4 طرح آن مربوط به امسال و 10 طرح آن مربوطه به سال 95 بوده است .

او با یادآوری اینکه در سال‌های 92 تا 94 تعداد 5 طرح تصویب شده بود، گفت: یک طرح مصوب در سال 94 محقق نشد و در سال 93 هم هیچ طرح سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم .

دایی گفت: چهارطرح سرمایه‌گذاری مصوب شده در 5 ماهه امسال شامل ارائه خدمات هوایی مسافری توسط اماراتی‌ها با سرمایه 58 میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای 105 نفر، تولید کنسانتره کرومیت توسط چینی‌ها با یک و نیم میلیون دلار سرمایه و ایجاد اشتغال برای 35 نفر، آزمایشگاه مرکزی شیراز توسط ایتالیایی‌ها با مشارکت دانشگاه شیراز با سرمایه‌گذاری 60 میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای 400 نفر و تولید چرخه كامل سلول‌های خورشیدی توسط آلمانی‌ها و با سرمایه‌گذاری 730 میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای 1500 نفر، بوده است .

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در زمینه خدمات هوایی تا 80 درصد پیشرفت داشته و هواپیماهای مورد نظر وارد شده است،‌ از رشد سفر هیئت‌های خارجی به ایران و استان فارس بعد از امضای برجام خبر داد و گفت: در طول 4 سال تعداد 83 هیئت خارجی به فارس سفر کرده‌اند که 65 هیئت آن در یکسال اخیر سفر کرده‌اند .

دایی با بیان اینکه سال 92 تنها 5 هیئت خارجی به استان فارس سفر کرده بودند، گفت: طی 5 سال گذشته از سال 96 تعداد 20 هیئت خارجی به استان فارس سفر کرده‌‌ است .

او با يادآوري اينكه سفر هیئت‌های سرمایه‌گذاری ایتالیایی، هلندی و اسپانیایی به فارس منجر به امضای تفاهم‌نامه شده است، گفت: در سال‌های 95 و 96 سه تفاهم نامه در زمینه انرژی‌های نو، فناوری پیشرفته کشاورزی و صنایع‌ تبدیلی و سرمایه‌گذاری مرتبط با فناوری‌های پیشرفته برای احداث نیروگاه برق، با هيئت‌هاي ايتاليايي،‌ هلندي و اسپانيايي امضا شده است.

دایی با بیان اینکه امسال شاهد تحقق اولین سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه تولید قوطی فلزی با حجم سرمایه‌گذاری 7.3 میلیون یورو در شیراز بودیم، گفت: برنامه عملیاتی تامین سرمایه‌گذاری خارجی یا اکشن پلن برای فارس تدوین شده و براین اساس حجم سرمایه‌گذاری فرصت‌هایی که شناسایی و طبقه‌بندی شده 18 میلیارد دلار است .

او با بیان اینکه طرح‌های تدوین شده سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب و برق، صنعت و معدن، کشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و گردشگری است، گفت: کشورهای عمان و فرانسه با توجه به سنخیتی که با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری فارس وجود دارد به عنوان کشورهای معین سرمایه‌فرست فارس مشخص شده‌اند .

دایی از شناسایی 75 مورد مجوزهای کسب و کار و 43 مورد مقررات اعم از مجوز، قانون و... مخل سرمایه‌گذاری و اعلام این موارد به هیئت مقررات زدایی کشور برای رونق فضای کسب و کار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد .

اين مقام مسئول با بيان اينكه هدف‌گذاري انجام شده براي فارس در بحث بسته‌هاي رونق توليد پنجگانه براي فارس در سال 96 حدود 556 ميليون دلار بوده است، گفت: تاكنون 850 ميليون دلار در اين موضوع مصوب شده كه اين عدد 295 ميليون دلار بيش از هدف گذاري انجام شده است.

به گفته دايي در سال‌هاي اخير چابک سازی و روان‌سازی خدمات سرمایه‌گذاری و تجميع اين خدمات در یک مکان مشخص براي ارائه خدمات لازم به تمام سرمایه‌گذاران مد نظر بوده است، گفت: نمايندگان 15 دستگاه در مركز پنجره واحد خدمات سرمايه گذاري مستقر هستند و به‌زودي پنجره الكترونيك سرمايه‌گذاري نيز در فارس رونمايي مي‌شود.

او گفت: طي اين مدت تلاش كرده‌ايم كه زمان پاسخگويي به استعلام‌ها را به حداقل ممكن كاهش دهيم به‌طوريكه پاسخ‌ها بايد در كمتر از 2 هفته ارائه شده و بعد از جمع‌بندي به سرمايه‌گذار ابلاغ شود.

دايي گفت: در بحث خزانه معین استان فارس شاهد تحول بزرگی در یک سال اخیر بوده‌ايم كه استقرار خزانه‌داری الکترونیکی است؛ هم‌اينك بيش از 85 درصد از نقدينگي با استفاده از بانك‌لت، منتقل مي‌شود و پرداخت تنها حدود 15 درصد از اين نقدينگي از طريق حساب‌هاي كلان و با صدور چك است؛ امیدواریم تا انتهای مهر ماه فعاليت‌هاي این حساب‌ها هم از طریق بانک لت انجام شود .

او با بيان اينكه فارس جزو پنج استانی است که سیستم بانک لت را اجرایی کرده است، گفت: هم‌اينك در 85 درصد از موارد، بابت پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری، چک به دستگاه‌هاي اجرايي داده نمی‌شود بلكه پرداخت‌ها برخط و آنلاین انجام مي‌شود.

دايي تجمیع حساب‌های دولتی را از اقدامات انجام شده اعلام و اضافه كرد: در استان فارس بالغ بر 5400 حساب دولتی وجود داشت كه با فراهم شدن بسترهايي از طريق بانك مركزي شاهد كاهش حساب‌ها به 1787 حساب بوده‌ايم.

او همچنين از تشكيل بانك اطلاعات اموال دولتی شامل زمین، ملک، خودرو و اوراق بهادار خبر داد و گفت: تمام اطلاعات پيرامون اين دارايي‌ها، در سامانه سادا، ثبت مي‌شود؛ اين موضوع در سال‌هاي 92 و 93 يكي از چالش‌هاي مهم دولت محسوب مي‌شد كه اميدواريم تا پايان سال 96 تمام اطلاعات را ثبت كنيم.

دايي کل خودروهای دولتی موجود در فارس را 6150 دستگاه اعلام كرد كه 2594 خودرو از اين تعداد فرسوده و از رده خارج است و گفت:‌ تعداد خودروهاي دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي در اين آمار لحاظ نمي‌شود.

او با بيان اينكه مجوز خريد 743 خودرو در دولت يازدهم براي دستگاه‌هاي دولتي و شهرداري‌ها صادر شده است، گفت: تعداد مجوزهاي صادر شده براي خروج از چرخه خدمت بالغ بر 2.5 برابر مجوزهاي صادره براي خريد خودرو بوده است.

دايي گفت: آموزش و پرورش با 486 خودرو، علوم پزشكي با 1231 خودرو و جهادكشاورزي با 409 خودرو و استانداري فارس با 349 خودرو، بيشترين تعداد خودروي دولتي را در اختيار دارند.

مدير كل امور اقتصادي استان فارس مجموع بدهی‌های ثبت شده در سامانه سماد مربوط به استان فارس را 120 هزار میلیارد ریال اعلام و گفت: مجموع ارقام مطالبات دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها در فارس تا پايان سال 95 حدود 61 هزار ميليارد ريال بوده است.

دايي همچنين گفت: عملكرد درآمدهای عمومی استان فارس در سال 95 بالغ بر 19 هزار ميليارد ريال بوده كه نسبت به سال قبل از آن 21 درصد رشد را نشان مي‌دهد و 93 درصد از آن محقق شده است.

مديركل امور اقتصادي استان فارس اضافه كرد: ميزان درآمدهاي استان فارس در چهار ماهه اول امسال، 6216 میلیارد ریال بوده حال آنكه درآمد مصوب براي اين مدت 7571 میلیارد ريال است و اين يعني 82 درصد تحقق را شاهد بوده‌ايم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد دارد.

دايي میزان اعتبارات بند واو یا حقوق پرداختي به کارکنان دولت در استان فارس در سال 95 را شانزده هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه كرد: اين عدد براي 5 ماه سال 96 بالغ بر 1328 میلیارد ریال بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: