سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۲۵:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
دکتر سید محسن هاشمی فرمانده حوزه بسیج سلمان نوشت:
معاونتی به نام ایمنی و اقدامات تامینی که چون یک قلب عمل می کند. هم خود جزئی از سازمان است، یعنی جزء شئون شخص فرماندهی و ریاست سازمان بوده و هم حافظ و مصون بخش سازمان از هر آسیب و خطری که حیات و عملکرد آنرا تهدید می دارد.

دکتر سید محسن هاشمی: هر شخصیت حقوقی یا حقیقی دارای یک کالبد و ساختاری است که ضمن فرماندهی به کل سیستم، یک گردشکار و تبادل صحیح اطلاعات را در راستای عملکرد صحیح آن دستگاه تضمین می دارد. تمثیل بدن انسان، مغز را به عنوان مرکز فرماندهی برای ما متبادر ساخته و قلب به عنوان مهمترین قسمت بدن، بعد از مغز، خون اکسیژن دار و موادغذایی مورد نیاز بدن را مهیا نموده و به تمامی اعضای بدن ارسال می دارد. همچنین قلب سبب می شود که محتویات کثیف خون به مواد تمیز تبدیل شده و سلامتی عمومی بدن تضمین گردد.

این ساختار بدن انسان و حتی حیوان، می تواند یک الگوی مناسب برای همه دستگاه ها باشد، تا در کنار مرکز مدیریت سازمان، یک نهاد جهت بررسی و هماهنگی کل شریان ها به منظور تصفیه سازمان از آنچه به آن آسیب می زند بوجود آمده و آنرا از خطراتی که در مسیر حرکت بهینه سازمان، بوجود می آید، مصون داشته و میزان سلامتی و حسن عملکرد سازمان با بررسی علائم اقتباس شده از آن سنجیده شود. بالتبع هر چه سازمان دارای فلسفه وجودی عالیتر و کارایی بیشتری در نظامی بزرگتر باشد، وجود این دستگاه ایمنی و سلامت بخش حیاتی تر است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تعالی بخش و مصون کننده انقلاب اسلامی از آسیب هایی که در مسیر پر تلاطم خویش با آن روبروست، به چنین دستگاه متمرکزی نیازمندست که خوشبختانه، سالیانی است که این امر محقق شده و معاونتی جدید به نام ایمنی و اقدامات تامینی در تمامی رده های آن؛ به صورت متمرکز و مسئول متولی، عهده دار آن وظیفه خطیر است. معاونتی که چون یک قلب عمل می کند. هم خود جزئی از سازمان است، یعنی جزء شئون شخص فرماندهی و ریاست سازمان بوده و هم حافظ و مصون بخش سازمان از هر آسیب و خطری که حیات و عملکرد آنرا تهدید می دارد.

برای فهم اهمیت ایمنی در مدیریت پویای سپاه پاسداران، باید ابتدا به تعریف آن پرداخت: این واژه در زبان انگلیسی با Safety مترادف بوده و یکی از کلمات پرکاربردی می باشد که به زیست انسانی و مسائل حیاتی زندگی او مرتبط است. امروزه ایمنی یک علم محسوب گردیده که به تجزیه و تحلیل عوامل مخاطره‌آمیز به منظور پیدایش راهکارهای کنترل و کاهش آن در زندگی بشر می پردازد. علت اهمیت روز افزون و تخصصی شدن ایمنی در زندگی بشر به افزایش حوادثی مرتبط است که انسان و محیط زیست او را تهدید می کند، خصوصاً اگر انسان ها، مجموعه افراد کارآمد و مخلصی باشند که در مجموعه مقدسی بنام سپاه پاسداران به منظور پاسداشت و حراست از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آمده باشند.

چنانچه مشخص گردید، انسان موضوع اصلی ایمنی است و اقدامات تامینی نیز در راستای سلامتی او از طریق ایجاد محیطی عاری از احتمال بروز آسیب و خطر در راستای انجام ماموریت سازمانی و حتی سیر زندگی شخصی او می باشد. انسان به رسم انسانیت دارای نسیان بودن و به این قائده که حادثه ای روی نمی دهد، جزء اینکه سهل انگاری و یا کوتاهی از سوی او صورت گیرد، دارای یک مسئولیت در عدم رویداد حادثه است. مسئولیتی که برای یک پاسدار حریم ولایت پس سنگینتر می باشد، زیرا با انسان هایی سر و کار دارند که هر کدام یک ذخیره برای انقلاب اسلامی هستند.

هر چند انسان به صرف انسان بودن، دارای منزلت و جایگاه خاص است، اما داشتن ایمان و تقوی و مثمر ثمر بودن برای جامعه به منزلت او می افزاید و او را دارای اهمیت وافر می نماید. در سپاه پاسداران و خصوصا سازمان بسیج که نیروهای مخلص و بی ادعا بسیار مشغول تلاش و جهادند، حراست از جان آنان بسیار مهمتر می شود و بالتبع مسئولیت فرماندهی این یگان ها سنگینتر شده که معاونت ایمنی و اقدامات تامینی مشاور و یاور بسیار مناسبی در انجام برنامه ها، و یک سد مستحکمی در مقابل بروز هرگونه آسیب و خطری برای سازمان و نیروها می باشد.

از سوی دیگر خصلت پویایی و تحرک جهادی سپاه پاسداران و نیروهای جان برکف آن، سبب می شود که آنان به صورت مکرر در معرض آسیب ها و مخاطرات بیشتری نسبت به سازمان های ایستا و صرفاً اداری باشند. وجود اردوها و جابجایی های منظم، رزمایش های مکرر، برنامه های فرهنگی بزرگ، گردهمایی های عظیم، آموزش نیروهای بسیجی و سرباز نیمه ماهر و داوطلب در سطحی گسترده و در نهایت اجرای برنامه های عمومی جهت آحاد مردم، می طلبد که حساسیت های ایمنی بسیار گسترده تر شده و اقدامات تامینی با دقت بالاتری به سوی کاهش مخاطرات هدف گیری شود.

بر این اساس لازمست که معاونت ایمنی و اقدامات تامینی همچون یک قلب، به تصفیه دستورات، تصمیمات، اقدامات، فراخوان ها و هر آنچه که در سپاه پاسداران انجام می گیرد از آسیب ها و خطرات باشد. باید هرگونه اقدام و فعالیتی از قبل به تایید معاونت ایمنی برسد و سپس این معاونت آنرا همچون قلب انسان برای بهره برداری و اجرا به رده های سازمان ارسال دارد و همچنان بعد از ابلاغ و در حین اجرا نیز بر آن ناظر بوده و مراقب هرگونه سهل انگاری و قصوری که ممکن است جان نیروها را به خطر اندازد، باشد. باید با چنین شود که همچون قلب با سنجش عملکرد و نتایج حاصل از آن، به سلامتی سازمان پی برد.
نام:
ایمیل:
* نظر: