کد خبر: ۱۱۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
گزارشی از سیل کمک‌های مردمی برای آسیب‌دید‌گان زلزله غرب کشور
به گزارش تنویر ، یک هفته از وقوع زلزله مهیب 3/7 ریشتری کرمانشاه گذشت. زلزله‌ای که جان نزدیک به 440 نفر را گرفت و بیش از 9 هزار مصدوم به جا گذاشت. در پی وقوع این زلزله از همان ساعات اولیه نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر در محل حادثه حضور یافتند و اقدامات اولیه امدادرسانی آغاز شد. حضور دیگر نهادها مانند بسیج، سپاه و ارتش موجب سرعت گرفتن عملیات آواربرداری و امدادرسانی شد. سازمان‌های گوناگون  دولتی و خصوصی با ارسال کمک‌های اولیه و تامین مایحتاج مردم در جهت یاری‌رسانی فعالیت خود را آغاز کردند اما ابعاد وقوع حادثه به قدری گسترده بود که کمک‌های ارسالی نتوانست این حجم از حادثه را پوشش دهد، البته نقاط ضعف و کاستی‌هایی هم در مدیریت توزیع مزید بر علت شد. از طرفی اقلیم سردسیر کرمانشاه و مصادف شدن وقوع حادثه با فصل پاییز در کنار آواره شدن مردم در این شرایط آب و هوایی یکی از مشکلات بزرگ برای حادثه‌دیدگان بود که مدیران حاضر در صحنه تلاش داشتند با تامین چادر، پتو و وسایل گرمایشی کافی بتوانند نیازهای اولیه این مردم حادثه‌دیده را برطرف کنند. ناتوانی در تامین این موارد باعث شد بسیج عظیم‌تری برای پوشش مشکلات مردم تشکیل شود. بسیجی که پیش از این در حوادث مشابهی چون زلزله بم در کرمان ثابت کرده بود هر زمان به صحنه بیاید می‌تواند بار عظیمی از دوش مردم حادثه‌دیده و نیروهای امدادرسان بردارد. کمتر از 48 ساعت از وقوع زلزله نگذشته بود که سیل کمک‌های مردمی به کرمانشاه از نقطه نقطه ایران سرازیر شد. این سیل کمک‌های مردمی و کمپین‌های یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور به حدی بود که مسیرهای منتهی به مناطقی مانند سرپل‌ذهاب و قصرشیرین مسدود شد و کمک‌ها در صف رسیدن به دست مردم ماند. نکته قابل توجه، شرکت تمام اقشار جامعه در این بسیج مردمی بود؛ هر کس هرآنچه در توان داشت به میدان آورد. حتی حضور چهره‌های مشهور ورزشی، سینمایی و جامعه فرهیختگان کشور در این کمپین‌ها زمینه‌ساز افزایش شور و شوق مردم برای کمک به حادثه‌دیدگان شد.
ارسال 2 هزار تن کمک‌های مردمی از تهران
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران از ارسال بیش از 2 هزار تن محموله‌های امدادی و کمک‌های مردمی از تهران برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد. حسین کتابدار گفت: چندین محموله شامل اقلام امدادی از ظرفیت انبارهای این جمعیت به همراه کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده به 2 طریق هوایی و زمینی با وزنی بالغ بر 2 هزار  تن تا پایان روز جمعه ۲۶ ماه ۱۳۹۶ به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه ارسال شد.
کرمان به کمک کرمانشاه آمد
مردم استان کرمان که خود رنجدیده از این حادثه‌ها هستند در پایگاه‌های متعددی شروع به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان غرب کشور کردند. رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز گفت: در روزهای زلزله سیل الطاف مردم غرب کشور به استان کرمان سرازیر بود و امروز نوبت ما است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان هم از ارسال محموله‌های اهدایی جمعیت هلال‌احمر استان به منطقه زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد. رضافلاح با اعلام این خبر افزود: در ادامه ارسال کمک‌های مردمی به هموطنان عزیز زلزله‌زده استان کرمانشاه، سومین محموله اهدایی کمک‌های مردمی استان شامل 400 تخته پتو، 62 هزار و 688 قوطی کنسروجات غذایی، 28هزار و 800 بطری آب معدنی، 300 ثوب البسه، 700 عدد پوشک بچه، 690 گالن آب، 200 مسواک،100 کارتن کیک و کلوچه و 1850 عدد اقلام خوراکی مانند نان بسته‌بندی، رب گوجه‌فرنگی، روغن و چای به استان کرمانشاه ارسال شد.
ارسال ۸۰ کامیون از کامیاران
در همین ارتباط فرماندار شهرستان کامیاران کردستان اظهار داشت: تاکنون 76 سایپا، 3 خاور و یک کانتینر کمک‌های مردمی برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه جمع‌آوری و ارسال شده است. جمال ارشدی با تاکید بر لزوم ارسال کمک‌ها به‌ صورت هدفمند افزود: این کمک‌های مردمی بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته با فرماندار مناطق زلزله‌زده انجام و توسط خود مردم شهر و روستاهای این شهرستان جمع‌آوری شد.
ایجاد ۳۶ پایگاه کمک‌های مردمی در بوشهر
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر هم گفت: ۳۶ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به زلزله‌زدگان کرمانشاه در مناطق مختلف استان بوشهر راه‌اندازی شد. حسین درویشی با اشاره به زلزله دلخراش در استان کرمانشاه اظهار داشت: هلال‌احمر استان بوشهر ضمن استقرار 4 پایگاه در شهر بوشهر، 6 پایگاه در گناوه، 5 پایگاه در دشتی و 3 پایگاه در دیر مستقر کرده است.
کمک 25 میلیارد ریالی مردم کهگیلویه و بویراحمد
محموله و کمک‌های 25 میلیارد ریالی مردم کهگیلویه و بویراحمدی نیز عصر پنجشنبه به مناطق زلزله‌زده غرب کشور و استان کرمانشاه ارسال شد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین ارسال این کمک‌های مردمی اظهار داشت: این محموله در قالب بیش از 100 دستگاه کامیون به مناطق زلزله‌زده غرب کشور ارسال شد. علی‌محمد احمدی اظهار داشت: این کمک‌ها شامل چادر، پتو، آب‌معدنی، کنسرو، البسه، شیرخشک، آرد، لوازم بهداشتی، ترشیجات، حبوبات و سایر اقلام مورد نیاز است.
ارسال ۱۵۰ کامیون از لرستان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از جمع‌آوری کمک غیرنقدی به ارزش بیش از
5 میلیارد تومان در استان خبر داد. صارم رضایی در جلسه مدیریت بحران استان اظهار کرد: هم‌اکنون نیازهای اصلی مناطق زلزله‌زده به چادر و مواد غذایی برطرف شده و بحث تقویت ضریب امنیت نگهداری آنها و تامین لوازم گرمایشی مطرح است. رضایی از ارسال ۱۵۰ کامیون و کامیونت کمک‌های مردی به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: همچنین ۶۲ نفر از نیروهای جمعیت به کرمانشاه اعزام شده‌اند.
شکل‌گیری کمپین‌های مجازی
یکی از موارد قابل توجه در تشکیل بسیج مردمی در جهت یاری‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه، شکل‌گیری کمپین‌های یاری‌رسانی در فضای مجازی بود. در این کمپین‌ها معمولا یک فرد شناخته شده بانی جمع‌آوری کمک‌های مردمی شده است. این کمک‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری و به دست مردم حادثه‌دیده رسیده است. در این کمپین‌ها مبالغ قابل توجهی جمع‌آوری شده که در جهت تامین نیازهای مردم حادثه‌دیده صرف شده است. به عنوان مثال در یکی از این کمپین‌ها با جمع‌آوری مبلغ قابل توجهی بیش از یکهزار و 100 چراغ والور تهیه شد. همچنین کمک‌های نقدی قابل توجهی معادل 10 میلیارد ریال و 5 میلیارد ریال توسط برخی افراد شناخته شده جمع‌آوری شد و به دست مردم مناطق زلزله‌زده رسید.
البته این موارد تنها بخشی کوچک از کمک‌های مردمی به حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه است. بسیج مردمی شکل گرفته در این راستا تاکنون توانسته نیازهای قابل توجهی از مردم آسیب‌دیده را برطرف کند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر: