پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۸:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
هیات منصفه جدید مطبوعات استان فارس معرفی شدند
آئین تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان فارس با حضور رئیس‌کل دادگستری انجام شد.

به گزارش روابط همومی سازمان بسیج حقوق دانان از فارس به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، با حضور رئیس‌کل دادگستری استان فارس، آئین تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات فارس برگزار شد.

 

در ابتدای این آئین رئیس‌ شورای عالی سازمان بسیج حقوق دانان فارس با اشاره به دلایل تشکیل هیات منصفه مطبوعات و فلسفه راه‌اندازی آن اظهار داشت: هیات منصفه مطبوعات باید از اقشار گوناگون جامعه انتخاب شود و افرادی در آن حضور داشته باشند که مورد اعتماد عموم بوده، ضمن اینکه به لحاظ تقوا و تدین نیز سابقه قابل قبولی را در پرونده خود داشته باشند.

 

علی القاصی مهر با بیان اینکه آخرین اصلاحات بر قانون جرائم مطبوعاتی در سال ۷۹ انجام شده است، خاطرنشان کرد: جرائم مطبوعاتی دارای ویژگی‌های خاصی است به‌طوری‌که تا مطلبی انتشار نیافته، جرم مطبوعاتی محسوب نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین جرائم مطبوعاتی جرائمی است که در قالب هتک حرمت، تهمت، افترا، نشر اکاذیب و... روی می‌دهد، تصریح کرد: به دلیل گستردگی و شمول جرائم مطبوعاتی و اثراتی که بر جامعه می‌گذارد، رسیدگی به این جرائم، تشریفات خاص خود را می‌طلبد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به تعامل خوب اعضای هیات منصفه مطبوعات با دادگستری در استان فارس نیز اظهار داشت: در طول چند سال اخیر شاهد کمترین جرم مطبوعاتی در فارس بوده‌ایم به‌طوری‌که در این خصوص تنها ۵ مورد پرونده تشکیل و ۸ جلسه برگزار شده است که این پرونده‌ها نیز عمدتاً مربوط به شهرستان‌ها است.

 

القاصی مهر عدم تشکیل پرونده‌های متعدد جرائم مطبوعاتی در استان فارس را نتیجه تقید اهل‌قلم به موازین اخلاقی و قانونی برشمرد و اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است حفظ حرمت و کرامت انسان‌ها است که این مهم با درک صحیح از شرایط موجود جامعه به دست می‌آید، چراکه نشر مطالب اگر با دقت و صحت عمل صورت نگیرد چه‌بسا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته و به آبروی افراد خدشه وارد خواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: اینکه در دادگاه مطبوعات حضور هیات منصفه الزامی می‌شود دقیقاً در راستای حفظ کرامت افراد است.

 

رئیس‌کل دادگستری استان فارس همچنین گفت: باوجودی که استان فارس یک استان خاص است، کم‌ترین جرم مطبوعاتی را در آن شاهد هستیم که باید قدردان چنین موقعیتی بود.

 

القاصی مهر با تشکر از اعضای سابق هیات منصفه مطبوعات استان فارس و تبریک به اعضای جدید، به نقش تأثیرگذار این هیات در صدور احکام قضایی اشاره کرد و افزود: نظر مشورتی اعضای هیات منصفه مطبوعات برای دادگاه بسیار مهم است و در بسیاری از موارد، نظر آنان لحاظ می‌شود مگر در مواردی که نظر مشورتی اعضای هیات منصفه مغایر با قانون باشد.

 

به گزارش فارس پس از سخنان القاصی مهر، آئین تحلیف اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان فارس برگزار و احکام اعضا توسط رئیس‌کل دادگستری به آنان اعطا شد.

 

غلامحسین واحدی پور پیشکسوت رسانه استان فارس، فضل‌الله فروغی استاد دانشکده حقوق دانشگاه شیراز، حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی مدیرکل تبلیغات، صابر سهرابی مدیرکل روابط عمومی استانداری، مهرزاد شیری نماینده وکلای دادگستری، حمیدرضا آذری مدیرکل آموزش‌وپرورش، حجت‌الاسلام محی‌الدین طاهری تولیت آستان سیدعلاءالدین حسین، خشنود نماینده پزشکان، تنگاب جهرمی نماینده روابط عمومی‌ها، جوکار سرپرست نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، مجید چیزفهم نماینده هنرمندان، حجت‌الاسلام سید علی نجفی نماینده روحانیون ، سینا بنی زمانی عضو شورای شهر شیراز و نگار رحیمی راد نماینده بانوان، اعضای جدید هیات منصفه مطبوعات استان فارس را تشکیل می‌دهند


نام:
ایمیل:
* نظر: