کد خبر: ۱۱۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
.
همایش تکریم و تجلیل از شبانان و گله‌داران نمونه عشایر استان فارس امروز برای نخستین بار در فارس توسط سپاه عشایر فارس در کازرون برگزار شد.
در این مراسم که صبح امروز با حضور عشایر بسیجی و مسئول قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران در باشگاه فرهنگیان کازرون برگزار شد، فرمانده سپاه عشایر فارس در سخنانی کوتاه با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: پیام ما این است قرارگاه محرومیت زدایی توجه ویژه‌تری در محرومیت‌زدایی عشایر  داشته باشند.

سرهنگ عیسی افسری  افزود: امروز عشایر با مشکلات مختلفی در پی خشکسالی‌ها روبرو شده‌اند که باید برای برطرف شدن آن برنامه‌ریزی‌ شود.

روح‌الله بهرامی مدیرکل امور عشایر استان فارس نیز با قدردانی از تلاش شبانان و گله‌داران و گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: امروز ثمره بسیج، وحدت، انسجام و اتحاد و همدلی بین آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه اداره کل امور عشایر متولی عشایر است بیان کرد:12,5 درصد عشایر کشور در فارس سکونت دارند و 25 درصد گوشت قرمز و 44 درصد صنایع دستی کشور توسط آنان تولید می‌شود.

بهرامی با تاکید بر اینکه محور فعالیت اداره کل امور عشایر ساماندهی جامعه عشایر در قطب‌های ییلاقی و قشلاقی است بیان کرد: امروز به دلیل پراکنده بودن جمعیت عشایر با مشکلات زیادی در خدمت‌رسانی به آنان روبرو هستیم و به دنبال ارتقاء شاخص‌های​ خدمت‌رسانی هستیم.

مدیرکل امور عشایر استان فارس همچنین با بیان اینکه در عملیات اسکان یکی از مشکلات ما قطب‌های مخالف است گفت: در این زمینه امکان بهره برداری نیست و محدودیت‌هایی است که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

وی گفت: در تولید و اشتغال عشایر نیز  به دنبال بهره‌گیری از تسهیلات کم بهره و تولید اشتغال هستیم که با ضمانت زنجیره‌ای این مهم در حال انجام است.

بهرامی افراط در چرا و تک محصولی بودن عشایر را  از دیگر مشکلات دانست و گفت: در این زمینه به دنبال ایجاد تنوع در تولید محصول و ایجاد زمینه اشتغال با اجرای طرح‌هایی از جمله بوم‌گردی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع دستی، آموزش، کشت و جمع‌آوری گیاهان دارویی به همراه تاسیس شرکت‌های​ دانش بنیان نیز از طرح‌هایی است که اجرای آن در برنامه است.
مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: تمام برنامه‌ها به سمت تولید و اشتغال است که این مهم در بین جامعه عشایری دنبال می‌شود.

امام جمعه کازرون نیز در این مراسم اظهار داشت: آن طور که باید و شاید به تجلیل از عشایر و به ویژه شبانان که نقش تاثیرگذاری در تولید غذای کشور دارند، نشده بود و برگزاری همایش تکریم و تجلیل از شبانان و گله‌داران ضرورت داشت.

حجت‌الاسلام خرسند با اشاره به خسارت‌هایی که خشکسالی به عشایر وارد کرده است گفت: اینکه عشایر بخواهند د. حاشیه شهرها حاشیه ‌نشین شوند شایسته نیست و باید کاری کرد که سنت زندگی آنان حفظ شود.

وی افزود: باید مسئولان طوری عشایر را کمک کنند که اسیر آپارتمان‌نشینی نشوند، بلکه زندگی خود را با آن خونگرم بودنشان دنبال کنند.

امام جمعه کازرون از مسئولان درخواست کرد: توجه ویژه به برطرف کردن مشکلات مردم به ویژه در حوزه مرتع داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: