کد خبر: ۱۱۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
تحلیل غلامرضا صفرپور از «استراتژی آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران»؛
تحلیلگر سیاسی کنطقه گفت: اختلاف دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در استراتژی‌ها نیست بلکه در روش‌ها و تاکتیک‌هاست ولی با این همه وجود عده‌ای در داخل به دنبال این هستند که استکبارستیزی را به ترامپ ستیزی تقلیل دهند و بگویند این فرد دیوانه است ولی اینچنین نیست.
غلامرضا صفرپور در گفتگو با اساتید فارس به بررسی استراتژی آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی خود در طول تاریخ همیشه صحنه منازعات قدرت‌های بزرگ بود و اشغال آن در دو جنگ جهانی علی‌رغم اعلام بی تفاوتی شاهدی بر این مدعا است که بعد از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری نظام دو قطبی ایران جایگاه و نقش خاصی در استراتژی سطح نفوذ آمریکا در برابر رقیب خود شوروی سابق پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج ایران از پیمان سنتو و اردوگاه غرب یکی از ارکان و پایه‌های مهم دکترین دو ستونی امریکا در منطقه فروریخت.

وی تصریح کرد: ایران که یک روز به عنوان ژاندارم محافظ منافع غرب در منطقه محسوب می‌شد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌زعم آمریکایی‌ها عامل تهدیدی برای منافع نامشروع خود در منطقه غرب اسیا درآمد.

صفرپور گفت: از سوی دیگر بعد از پیروزی انقلاب بارقه امیدی بر قلب مستضعفین و مسلمین جهان ایجاد کرده جمهوری اسلامی را الگویی برای مبارزات ضداستکباری خود در نظر بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی شیراز گفت: آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تجربیاتی که ازتحولات سیاسی معاصر ایران از جمله نهضت ملی شدن نفت ومشروطیت داشت با استفاده از لیبرال‌هایی در دولت موقت حضور داشتند انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی خود منحرف کردند.

وی ادامه داد: با اشغال لانه جاسوسی از سوی دانشجویان پیرو خط امام که از سوی امام به عنوان انقلاب دوم نامیده شد، دومین ضربه شکننده به آمریکا وارد شد.

صفرپور گفت: آمریکا که هنوز از زیر ضریه از دست دادن رژیم وابسته خود بیرون نیامده بودند ناگهان خود را با ضربه دیگری مواجه دیدند این امر پرستیژ ابرقدرتی امریکا در جهان به وسیله انقلاب اسلامی شکسته شد.

وی تصریح کرد: این حرکت به عمق حاکمیت لیبرال‌ها و سیاست‌های گام به گام می‌خواستند انقلاب اسلامی را از اهداف اصلی خود منحرف سازند پایان داد.

این استاد دانشگاه آزاد شیراز گفت: آمریکا پس از انکه نتوانست از مهره‌های خود در دولت موقت انقلاب اسلامی را استحاله نماید باط راحی حمله به طبس کودتای نوژه و جراغ سبز نشان دادن به صدام و استراتژی براندازی آشکار جمهوری اسلامی روی آورد.

وی بیان کرد: آمریکا که نتوانسته بود با جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی را سرنگون کند با اتهاماتی از قبیل اینکه جمهوری اسلامی به دنبال سلاح اتمی موشکی ناقض حقوق بشر و حامی تروریست است با ایران وارد چنگ سرد مدل فروپاشی شوروی سابق شد.

صفرپور عنوان کرد: متاسفانه اعتماد به خوشبینی بیش از حد دولتمردان فعلی به غرب ترامپ را وسوسه کرده که می‌توان مدل برجام یک براساس فشار- تسلیم تهران را از مواضع قدرت خود در صنعت موشکی  و نفوذ خود در غرب آسیا پای میز مذاکره عقب نشینی وادارد.

تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه گفت: توجه به مبانی سیاست غرب آمریکا نشان می‌دهد اگرچه دموکرات و جمهوری‌خواده مواضع متفاوتی نسبت به مسائل داخلی و خارجی دارند در سیاست‌های کلان و راهبردی هردو حزب مواضع مشابهی دارند و اختلاف در روش‌ها و تاکتیک‌ها است نه در استراتژی‌ها؛ ولی با این همه وجود عده‌ای در داخل به دنبال این هستند که استکبارستیزی را به ترامپ ستیزی تقلیل دهند و بگویند این فرد دیوانه است ولی اینچنین نیست و ترامپ دقیقا براساس راهبرد کلان آمریکا در تداوم سیاست اوباما بر منفذهای برجام و پاس‌هایی که در ایام انتخاب دریافت کرده بر اساس مدل برجام یک همانطور که گفته شده به دنبال برجام  2 و 3 و 4 و احتمالا برای تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس یازدهم هستند.
برچسب ها: اساتید فارس
نام:
ایمیل:
* نظر: