کد خبر: ۱۱۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
قیمت تخم‌مرغ از دو ماه پیش تاکنون نوسانات زیادی داشته به طوری که قیمت خرده‌فروشی این کالا در شیراز از کیلویی ۵۸۰۰ تومان به ۸۵۰۰ تومان رسیده است.



به گزارش بیکافارس از تسنیم، از روزهای گذشته که شوخی با گران شدن تخم‌مرغ فضای مجازی را پر کرده و همه نگاه‌ها به سمت املت معطوف شده است به فکر افتادم که فردا ظهر خانواده‌ 4 نفره‌مان را با این غذای لاکچری سورپرایز کنم.

نگاهی به محتویات یخچال می‌اندازم از مواد مورد نیاز املت فقط دو عدد تخم‌مرغ در یخچال داریم. برای تهیه مواد اولیه املت بیرون رفتم. ورودی میوه‌فروشی انواع پیاز قرمز، سفید و زرد چیده شده و لیبل قیمت همه آنها 2500 تومان است یک کیلو پیاز را جدا می‌کنم و داخل نایلون می‌ریزم.

کمی جلوتر در دو سینی جداگانه دو نوع گوجه‌فرنگی چیده شده در سینی اول گوجه فرنگی‌های ریز و متوسط که کاملا قرمز نیست با قیمت 3 هزار تومن و در سینی دوم گوجه فرنگی‌های درشت و یکدست قرمز با قیمت 5 هزار تومن قرار دارد از شاگرد مغازه علت تفاوت قیمت را می‌پرسم که در جواب می‌گوید گوجه گلخانه‌ای گران‌تر است یک کیلو گوجه از سینی اول برمی‌دارم.

به شاگرد سبزی فروشی می‌گویم: یک کاهو و یک کیلو سبزی برایم بگذارد، با لهجه شیرین شیرازی می‌پرسد: «کاکو سبزی بدون ریحون بذارم یا با ریحون؟». با تعجب می‌پرسم: «مگه ریحون جز سبزی‌ها نیست؟». سرش را بالا می‌اندازد و می‌گوید: «ریحون کیلو 7 هزار تومن، سبزی کیلو 2500 تومن، البته سبزی تا دیروز 2200 بوده امروز گرون شده، کاهو هم 2 هزار تومن بوده امروز شده 2500».

افزایش 300 تومنی قیمت سبزی و 500 تومنی قیمت کاهو آن هم در یک روز برایم جالب است. جلوتر می‌روم می‌پرسم: «دلیل گرون شدنشون چیه؟». با لحن آرامی و با همان لهجه شیرین شیرازی می‌گوید: «کاکو فصل سرمان، کاهو و سبزی یخ می‌زنه واسه همین گرون شده. کلا هر سال تو این فصل قیمت سبزی و کاهو یه خورده میکشه بالو. حالا چند کیلو سبزی بدم خدمتتون؟». می‌گویم: «یک کیلو سبزی و با یک کاهو متوسط برایم بکشید».

کاهو و سبزی را برایم داخل نایلون می‌گذارد و می‌گوید: «کلا شد 8500». با تعجب می‌گویم: «چرا؟ مگه نگفتین سبزی کیلو 2500، کاهو هم کیلو 2500». می‌گوید: «یک کیلو سبزی و 3 هزار تومن ریحون گذوشتم. کاهو هم شد یک کیلو و 200 گرم».

وارد سوپر مارکت می‌شوم و می‌پرسم هر شانه تخم‌مرغ چند؟ می‌گوید: «کیلویی محاسبه می‌شود و هر کیلو 8500 تومن هر شونه تقریبا بین 16 تا 17 هزار تومن دستتون می‌گیره». می‌پرسم چند روزه که تخم‌مرغ گرون شده؟ در جواب می‌گوید: «حدود دو هفته است». دو هفته پیش کیلویی چند می‌فروختین؟ می‌گوید: «6500 تومن».

با خنده می‌گویم: پس این همه توی فضای مجازی می‌گن شونه‌ای 12 هزار تومن بوده یهو شده 20 هزار تومن الکی می‌گن؟ می‌گوید: «از چند ماه پیش مدام قیمت تخم‌مرغ در حال افزایش بوده شونه‌ای 12 هزار تومن قبل از دو ماه پیش فروش می‌رفت. اوایل سال هر شونه تخم‌مرغ 9 هزار تومن میشد تقریبا».

بدون اینکه خرید کنم از مغازه بیرون می‌آیم و تصمیم می‌گیرم که از چند مرغ فروشی و سوپر مارکت دیگر که در اطراف همین بازارچه هستند قیمت مرغ و تخم‌مرغ را جویا شوم. آن طرف خیابان دقیقا روبه‌روی بازارچه یک مرغ فروشی قرار دارد از صاحب مغازه قیمت مرغ و تخم مرغ را می‌پرسم، می‌گوید: «هر کیلو تخم مرغ 8 هزار تومن و هر کیلو مرغ گرم نیز 8 هزار تومن است».

چند مغازه آن طرف‌تر یک مرغ فروشی دیگر قرار دارد. فروشنده می‌گوید: «هر کیلو تخم‌مرغ 8 هزار تومن و هر کیلو مرغ گرم نیز 8 هزار تومن است».

به سمت میدان می‌روم و وارد یک مغازه مرغ فروشی می‌شوم. شخصی که پشت پیشخوان ایستاده است، می‌گوید: «هر کیلو مرغ گرم 7850 تومن و هر کیلو تخم مرغ 8 هزار تومن».

برای خرید تخم‌مرغ وارد سوپر مارکت محله‌مان می‌شوم. قیمت هر شانه تخم‌مرغ را از صاحب مغازه می‌پرسم در جواب می‌گوید: «تخم‌مرغ کیلویی 8400 تومان و بستگی به وزن تخم‌مرغ‌ها هر شونه 30 تایی تخم‌مرغ حدود 17 هزار تومان می‌شود».

وقتی تعجبم را از گران شدن تخم‌مرغ می‌بیند، می‌گوید: «هر روز تخم‌مرغ داره گرون‌تر میشه. میگن این گرونی به خاطر آنفولانزای مرغیه و با واردات تخم‌مرغ می‌خوان قیمت رو بیارن پایین. البته گرونی کالاها فقط مربوط به تخم مرغ نیست مثلا همین پنیر سفید از 4 هزار تومن یهو رسیده به 4500 تومن، شیر پاکتی معمولی تا چند وقت پیش 1200 تومن بود قیمت رو بالا بردن کردن 1500 تومن الان داره حدود 2400 فروخته می‌شه. خلاصه خانوم انقد هر روز قیمت‌ها عوض میشه که ما مغازه‌دارها هم قیمتا تو ذهنمون نمی‌مونه».

یک کیلو تخم‌مرغ می‌خرم و به سمت خانه می‌روم. در کل مسیر در حال محاسبه کردن ذهنی قیمت یک وعده املت برای 4 نفر هستم؛ همین که پایم به خانه می‌رسد ماشین حساب را بر میدارم و شروع به حساب و کتاب می‌کنم.

برای درست کردن یک وعده املت 4 نفره بدون احتساب روغن، نمک و ادویه‌ مصرفی به یک کیلو گوجه فرنگی 3 هزار تومانی، 250 گرم پیاز به عبارتی 625 تومان، 4 عدد تخم‌مرغ که مجموعا پایمان 2250 تومان در می‌آید نیاز داریم. در کنار این‌ها برای خوردن املت به دو عدد نان سنگک ساده که می‌شود 2 هزار تومان و یک کیلو سبزی پاک نکرده که قیمت‌اش 2500 تومان است نیاز داریم اینطور با تعجب نخوانید و در دلتان نگویید که 4 نفر آدم چرا یک کیلو سبزی؟ چون خانم‌های خانه‌‌دار می‌دانند که هر یک کیلو سبزی پاک نکرده بعد از تمیز شدن به نیم کیلو تبدیل می‌شود.

جمع همه اینها 9900 تومان می‌شود، با فرض اینکه خانواده ما هر سه وعده را غذای دم دستی و ساده املت مصرف کند در روز 29 هزار و 700 تومان و در هر ماه 891 هزار تومان باید برای این غذای ساده پرداخت کند.

البته اگر گوجه‌فرنگی کیلویی 5 هزار تومن و نان سنگک کنجدی دانه‌ای 1500 تومن انتخاب شما باشد هر وعده املت برای شما 12 هزار و 900 آب می‌خورد که ماهانه یک میلیون و 161 هزار تومان برای آن باید پرداخت کنید. اگر بخواهید ریحون کیلویی 7 هزار تومن هم به سبزی اضافه کنید قیمت هر وعده خیلی بالاتر می‌رود و واقعا غذای لاکچری خورده‌اید.

سرم سوت می‌کشد و به فکر کارگران و افرادی هستم که ماهانه حدود 900 هزار تومن حقوق دریافت می‌کنند و با قیمت‌های امروز کم کم غزل خداحافظی املت از سفره‌هایشان خوانده می‌شود.  

گزارش از ثریا ستاری

نام:
ایمیل:
* نظر: