کد خبر: ۱۱۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
گزارش خبری تحلیلی
به گزارش تنویر ،  رئیس‌جمهور روز گذشته در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی به صحبت‌هایی پرداخت که هیچ ارتباطی با مسئولیت مهم کنونی وی ندارد. او در اظهارات جدید خود با زیر سؤال بردن تقسیم‌بندی علوم دینی و غیردینی گفت: « علم و دانش و هنر مرزی را نمی‌شناسد. آنها دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصولگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟»
رئیس‌جمهور که پیش از این در اظهاراتی که هیچ حجت عقلی و شرعی نیز نداشت با طرح مباحث انحرافی همچون اسلام رحمانی، درس مذاکره گرفتن از عاشورا و یا زیر سؤال بردن عصمت معصومین و مطرح کردن موضوع انتقاد کردن به معصوم و... را مطرح کرده بود، در ادامه با بیان اینکه ما اساساً به دنبال علم و دانش هستیم و تقسیم‌بندی‌هایی که بعد از انقلاب در جامعه رخ داده خیلی دقیق نیست، افزود :«دانش‌ و علمی که در بخش‌های مختلف یاد می‌گیرید نمی‌توانید بگویید یک اتومبیل اسلامی است و اتومبیل دیگر اسلامی نیست، اینکه شما در داشبورد ماشین یک قرآن بگذارید که نمی‌شود خودروی اسلامی، اتومبیل اتومبیل است؛ اسلامی و غیراسلامی نداریم، درست استفاده کردن را داریم اینکه آدم با چه هدفی ماشین می‌خرد بله این وجود دارد، اینکه ما دقت کنیم که مردم چگونه از این ماشین استفاده کنند بله؛ این درست است.»
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: «این عده حتی تلاش کردند، علوم را در دسته‌بندی‌های علوم مرتبط با دین و علوم ضددینی و یا علوم سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند و اصرار داشتند که نباید علوم جدید را بپذیریم و می‌گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به دست بیاوریم و لذا نیازی به دانشگاه نداریم.»
روحانی با بیان اینکه امروز دیگر این تفکرات در جامعه ما طرفداری ندارد، اضافه کرد: «عده دیگری بودند که سعی داشتند ثابت کنند، آغاز و منشأ همه علوم از اسلام بوده است و برای ربط دادن هر شاخه‌ای از علم به اسلام به دنبال آیه و روایت می‌گشتند.»
استقبال رسانه‌های غربی از حاشیه سازی روحانی
این اولین بار نیست که روحانی با انحراف از وظیفه اصلی خود از مسائل اجرائی به مباحث نظری و اندیشه‌ای سعی در طرح مباحث فرعی برای از یاد رفتن مطالبات اصلی مردم می‌کند و هر بار با واکنش‌ اساتید و کارشناسان رو به رو شده است، اما نکته قابل تامل ماجرا آنجاست که این حاشیه سازی‌های رئیس‌جمهور هر بار با استقبال رسانه‌های غربی و ضد انقلاب مواجه می‌شود.
سایت شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی ضمن علاقمندی به فراموش شدن اقتصاد و معیشت مردم با حاشیه‌سازی رئیس‌جمهور برای اظهارات روحانی در همایش دیروز تیتر «روحانی می‌گوید اسلامی کردن علوم در ایران شکست خورده است» را انتخاب کرد و نوشت‌: «حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چند دهه تلاش برای اسلامی‌کردن علوم در ایران را ناموفق خوانده و گفته است که با وجود امکانات و پول زیادی که صرف این کار شده، نتیجه‌ای به دست نیامده است.»
دویچه‌وله فارسی نیز با تیتر «نه خودروی اسلامی داریم و نه فیزیک و شیمی اسلامی» به استقبال سخنان حاشیه‌ای و انحرافی روحانی رفت و نوشت : «حسن روحانی گفته است که تلاش‌های مربوط به اسلامی کردن علوم شکست خورده است. به باور رئیس‌جمهور ایران، گذاشتن قرآن در داشبورد یک خودرو آن را اسلامی نمی‌کند. روحانی از تعامل علمی با جهان و آزادی پژوهش سخن گفته است.»
فرار از اقتصاد و معیشت به حاشیه‌سازی
اما بخش جالب توجه سخنان روحانی در جشنواره خوارزمی آنجا بود که وی مشکوک شدن به اساتید و پژوهشگران را نادرست خواند و افزود : «اگر دانشجویی می‌خواهد در سمیناری در خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سؤال و جواب قرار دهیم چرا که در دنیای علم این حرف‌ها وجود ندارد و در رشته‌های تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به اساتید و پژوهشگران مشکوک باشیم.»
رئیس‌جمهور در حالی از نادرست بودن تشکیک به اساتید و پژوهشگران سخن گفت که باید گفت همان گونه که سوء ظن بیجا غلط است خوش خیالی و حسن ظن بیجا -به ویژه به دشمن و عناصر نفوذی- هم غلط در غلط است. فراموش نکرده‌ایم که موساد رد برخی دانشمندان هسته‌ای ما نظیر شهید علی محمدی را در سمینار‌ها و پروژه‌های پوششی مانند سزامی زد.
روزنامه روسی کامرسنت در مقاله‌ای پس از ترور شهید علی محمدی صراحتا تاکید کرد که حضور این دانشمند کشورمان در برنامه هسته‌ای سزامی و حضور همزمان جاسوسان اسرائیلی در این پروژه نقش مهمی در افشای جایگاه وی و رهگیری علی محمدی برای ترور وی داشت.
همچنین از یاد نمی‌بریم که چگونه برخی عناصر نفوذی دو تابعیتی با پوشش‌های علمی و فنی در تیم مذاکرات و مراکز برنامه‌ریزی و تصمیم سازی نفوذ کردند و حتی مدال هم گرفتند. اگر خوش خیالی در ذهن برخی مدیران ما نبود، برجامی که «فتح الفتوح بزرگ قرن» خوانده می‌شد، به «خسارت محض» نمی‌انجامید.
جاسوس‌ها در بدنه مدیریتی کشور‌
همچنین اظهارات فرافکنانه رئیس‌جمهور در حالی است که دولتی‌ها برای جاسوس‌هایی که هر روز با یک رنگ و لعاب و عمدتا در پوشش‌های علمی سر از بدنه دولت در می‌آورند اقدامات دقیق پیشگیرانه ندارند.
سه سال پیش زمزمه‌هایی از حضور یک خبرنگار ایرانی آمریکایی در بدنه دولت حسن روحانی نقل مجالس شد، جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران ، که به اتهام جاسوسی و کسب اطلاع از اوضاع و احوال ایران برای دولت آمریکا به همراه همسرش بازداشت شد هرچند بعد از مدتی وجه المصالحه تقویت روابط ایران در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قرار داد برجام قرار گرفت و آزاد شد.
پس از جیسون رضاییان، خبرهایی از دستگیری فردی با نام سیامک نمازی منتشر شد، فرزند محمد باقر نمازی که از وابستگان دربار پهلوی به شمار می‌رفت، که به اتهام همکاری با دولت آمریکا علیه ایران بازداشت شد. از مهم‌ترین اقدامات نمازی می‌توان به تشکیل سازمان مردم نهاد «همیاران غدا»‌اشاره کرد که از نقش این سازمان به ظاهر مردم نهاد در شبکه سازی و سازماندهی جریان آشوب انگلیسی ـ آمریکایی در ایران پرده‌برداری شده است.
سال 95 سر و صدای حضور یک جاسوس دیگر در دولت مستقر ایران ، ‌این‌بار صدایش از معاونت امور زنان ریاست جمهوری بلند شد، تبعه لبنانی آمریکایی که دولت آمریکا او را گنج پنهان خود می‌داند.
سردار سیاری جانشین اطلاعات سپاه پاسداران در‌باره او گفته بود که نزار زاکا جاسوسی که با یک واسطه به اوباما وصل بود، بعد از دستگیری اعتراف کرد که ماموریت ویژه او پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده بود.
همچنین در کنار اخبار ضد و نقیض و انکار و اثبات دولتی‌ها برای بود و نبود افرادی با عناوین جاسوسی در دولت، اواخر مردادماه سال 95 بود که جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خبر از بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی و مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس داد. آنطور که گفته شده بود فردی که به اتهام جاسوسی دستگیر شده بود به عنوان نماینده بانک مرکزی ایران، در مذاکرات هسته‌ای کنار دست آقای ظریف چانه زنی می‌کرده است.عبدالرسول دری اصفهانی که علیرغم ممنوع بودن‌اشتغال دو تابعیتی‌ها در بدنه دولت، در یکی از اصلی‌ترین نهادهای اقتصادی کشور مشغول به کار است و برای خدماتش چیزی حدود 7000 پوند (معادل 35 میلیون تومان) از برخی مؤسسات آمریکایی و انگلیسی پول دریافت کرده است.
خرداد 96 هم خبر دستگیری یک نفر دیگر از نزدیکان دولت حسن روحانی به گوش رسید، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مسئول دفترحسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور ایران، به اتهام جاسوسی بازداشت شده است، هر چند آقای آشنا خبر بازداشت را تکذیب نکرد اما در مورد صحت جاسوس بودن فرد بازداشت شده از دفترش اظهار بی‌اطلاعی کرد.
 و حالا روزهای پایانی سال 96 که با خبرهای حیرت انگیزی همراه شده است، خبر جدیدی که می‌گوید کاووس سید امامی استاد دانشگاه که به جرم جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در پوشش فعالیتهای پژوهشی و محیط‌زیستی، بازداشت شده بود در زندان خودکشی کرد. اطلاعاتی که گویا جابجا شدنش آنقدر پر اهمیت بوده که سید امامی حتی قدرت ریسک برای زنده ماندن و محاکمه شدن هم برای خود متصور نبوده و ترجیح داده در دستشویی زندان خودکشی کند. کارشناسان گفته‌اند سید امامی و همکارانش تلاش می‌کردند در غالب رصد حیات وحش و اکوسیستم ایران با عنوان موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ، به کنترل و بررسی مراکز نظامی جمهوری اسلامی خاصه سایت‌های موشکی کشور بپردازند.
به واقع فعالیت یک گروه جاسوسی تحت پوشش محیط‌زیست یک تیر و دو نشان سازمان‌های جاسوسی غرب در ایران بود که با اشراف سربازان گمنام امام زمان تا حدود زیادی خنثی شد.
مطالبه مردم معیشت است
از تعداد بالای اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص مسائل تئوریک البته آن هم به صورت مبهم و محل اختلاف شاید بتوان علاقه ایشان به فعالیت‌های نظری را نتیجه گرفت، علاقه‌ای که نشان می‌دهد روحانی بیش از فعالیت اجرایی کشور به سخنرانی علاقه‌مند است.
چندی پیش یکی از نظریه‌پردازان مطرح حوزه انقلاب اسلامی در واکنش به این حاشیه سازی‌های رئیس‌جمهور گفته بود : « این مسائل در حوزه و دانشگاه بحث می‌شود. شما اگر می‌خواستید به اینها جواب دهید چرا مسئولیت اجرایی گرفتید؟ شما نباید سؤال طرح کنید بلکه باید پاسخگو باشید. در یکی دو سال آینده هرچه نظر فلسفی، معرفت شناسی، تاریخ انقلاب، فقه سیاسی گفتند باید بگوییم شما درست می‌گویید اما جواب بدهید برای کشور چه کار کرده‌اید؟»
نام:
ایمیل:
* نظر: