جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۱۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
روز ملی بسیج جامعه پزشکی

روز بسیج جامعه پزشکی یادگاری از رشادت‌های غیورمردان سپیدپوش است.

هشتم اسفند، سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان فاطمه زهرا (س) در عملیات والفجر ۸ است که روز ملی بسیج جامعه پزشکی نامگذاری شده است.
بیمارستان فاطمه زهرا (س)، تنها بیمارستان صحرائی دنیا است که بمباران شیمیایی شده است؛ بنابراین سالگرد این جنایت رژیم بعثی در سال ۶۴، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.
 
شکل‌گیری بسیج جامعه پزشکی
اولین هسته‌های مقاومت بسیج در پنجم آذرماه ۱۳۵۹ و در پی فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر ایجاد ارتش ۲۰ میلیونی تشکیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی، این نهاد تازه سازمان‌یافته به‌تدریج وارد مرحله حساسی از دوران تکامل خود شد و در دوران دفاع مقدس به رشد و بلوغ رسید.
بسیج مستضعفین به دلیل ماهیت مردمی خود، پذیرای تمام افراد جامعه از هر قشر، صنف و طبقه‌ای شد و با حضور فعال و مستمر پزشکان در قالب گروه‌های اضطراری در خطوط مقدم و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی، این قشر هم پس از پایان جنگ تحت لوای بسیج درآمدند. البته تقویت و سازمان‌دهی این گروه‌های اضطراری، پس از فرمان بزرگ حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر حضور گروه‌های امدادی و پزشکی جهت کمک به مجروحین حملات دشمن بعثی به شهرهای جنوب کشور صورت گرفت.
پس از پایان جنگ تحمیلی، این حاملان پیام پایداری و استقامت، به‌منظور اعتلا و اشاعه فرهنگ مقدس و معنوی ایثار و شهادت در جامعه پزشکی و دانشگاهی کشور و همچنین ثبت و انتقال تجارب گران‌بهای دفاع مقدس، به‌عنوان بخشی از بدنه تنومند بسیج درآمدند. بسیج جامعه پزشکی، سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و نخستین شورای مرکزی آن اسفندماه ۱۳۷۴ تشکیل شد. دوره نخست حرکت این نهاد تا سال ۱۳۷۵ با انجام فعالیت‌هایی ارزشمند ادامه یافت و بعد از مدتی توقف از سال ۱۳۷۹ با نوسازی تشکیلات خود، به فعالیتش ادامه داد.
 
هدف از تأسیس بسیج جامعه پزشکی
هدف از تأسیس بسیج جامعه پزشکی، دستیابی به آرمان‌های امام (ره) ‏و ‏منویات مقام معظم رهبری است؛ بنابراین برخورداری از نیروهای ‏متعهد، متخصص، کارآمد و ولایتمدار، سازمانی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
نقش بسیج جامعه پزشکی، نظارت فعال و روشنگرانه در پایش و حراست از ‏آرمان‌های انقلاب اسلامی است. در اصل رسالت این سازمان، گسترش و اشاعه تفکر دینی، ایثار، جهاد، شهادت و فرهنگ بسیجی در جامعه پزشکی است. ‏ازجمله اهداف کلان سازمان بسیج جامعه پزشکی می‌توان به گسترش ارزش‌های اسلامی و فرهنگ بسیج و اخلاق پزشکی ‏در دانشگاه‌ها و جامعه ‏پزشکی ‏کشور، تبیین نقش جامعه پزشکی در دفاع مقدس، ترویج و ارتقاء اخلاق پزشکی، ‏آموزش و اطلاع‌رسانی و خدمات فرهنگی، ‏تقویت، ‏سازمان‌دهی و ارتقاء توانمندی‌های گروه‌های اضطراری بسیج جامعه ‏پزشکی، تقویت و توسعه ‏سازمان بسیج جامعه پزشکی، افزایش ‏انگیزه ‏و کارایی مدیران بسیج جامعه پزشکی اشاره کرد. ‏
 
خدمات بسیج جامعه پزشکی در کشور
دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بر تأسیس فراگیر تشکل انقلابی بسیج جامعه پزشکی تأکید می‌کند و می‌گوید: تشکیل بسیج مهم‌ترین و بزرگ‌ترین یادگار امام راحل (ره) است که همه آن را به چشم یک ارگان نظامی ‏می‌بینند؛ درصورتی‌که بسیج یک ارگان معنوی است و هدف از تشکیل آن، فعالیت در همه ابعاد و نه‌فقط بعد نظامی است. چنانچه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت در کشور، با کمک بسیج جامعه پزشکی با موفقیت حل‌شده‌اند.
بسیج از زمان شکل‌گیری خود تابه‌حال، دغدغه خدمت‌رسانی به همه اقشار مردم به‌ویژه مردم مناطق محروم را داشته است و در پی این بوده است که در حد توان خود در ارتقاء سطح سلامت و کیفیت زندگی مردم مؤثر باشد. برای مثال یکی از اقداماتی که هرساله در این راستا در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود، برپایی بیمارستان صحرایی است که کمک بزرگی به افزایش سلامت و بهداشت مناطق محروم کرده است و هرساله ازنظر کمّی سیر صعودی داشته است.
وی در ادامه سخنان خود به سایر خدمات بسیج به مردم مناطق محروم اشاره می‌کند البته خدمات بسیج جامعه پزشکی تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود و می‌توان از برپایی همایش و کنگره‌های علمی به‌عنوان خدمات علمی این نهاد برای فرهنگ‌سازی در حوزه‌های علمی و کاربردی اشاره کرد. 
 بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ورود بسیج به حوزه‌هایی که تاکنون مغفول مانده‌اند، حوادث و بلایا از اولویت‌های علمی بسیج جامعه پزشکی قرارگرفته‌اند.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در سال جاری چهار موضوع تعالی جمعیت، مدیریت علمی سلامت، تغذیه و سبک زندگی و همچنین بهره‌برداری از طب اسلامی را اولویت علمی این سازمان قرار داده است و ما هم‌اکنون به دنبال تحقق این اولویت‌ها هستیم.
 
تشکیل حلقه‌های صالحین بسیج جامعه پزشکی در کشور
از دیگر اقداماتی که در بسیج جامعه پزشکی مورد توجه است برپایی حلقه‌های صالحین به‌منظور رشد و ارتقاء معنوی افراد فعال در حوزه سلامت کشور است.
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی دراین‌باره می‌گوید: تشکیل حلقه‌های صالحین رکن ‏اصلی تشکیلات سازمانی بسیج ‏جامعه پزشکی است. هم‌اکنون ۳۶۰ کانون در ۳۲ استان فعالیت دارند، اما آن چیزی که به این ‏کانون‌ها قدرت ‏می‌دهد حرکت حلقه‌های صالحین است؛ زیرا حضور در حلقه‌های صالحین ‏بصیرت داشتن را طلب می‌کند.
اگر حلقه‌های صالحین از لحاظ کمی و کیفی به‌صورت ‏منسجم ‏فعالیت کنند کوتاه‌ترین مسیر را در اثرگذاری سلامت کشور خواهند گذاشت.

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، سالگرد جنایت بزرگ رژیم بعثی، به‌ عنوان نمادی برای تقدیر از جان‌فشانی‌های ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک حاضر در دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: