کد خبر: ۱۱۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کارآفرین زرقانی در کنار راه‌اندازی کارگاه تولید حلوا ارده، با ابتکار و خلاقیت موفق به تولید "حلوا عسلی"، "حلوا خرما" و "حلوا شیره انگور" شده و به گفته خودش در تلاش برای ثبت این ۳ ابتکار است.

گزارش باشگاه خبرنگاران جهادی از بسیج سازندگی فارس، یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی داخلی و تولید است. مقام معظم رهبری در اردیبهشت 94 در این باره فرمودند «حلّ‌ مشکلات مجموعه‌ اقتصادی کشور را در درون کشور باید پیدا کرد؛ ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی».

توجه به توانمندی و ظرفیت هر منطقه و تعریف پروژه‌های تولیدی یکی از راهکارهای بسیج سازندگی استان فارس برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس در تعریف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها نخستین فاکتوری که لحاظ می‌شود تناسب پروژه‌ها با توانمندی و ظرفیت شهرستان‌ها است.

"حلوا ارده" سوغات اختصاصی شهر زرقان استان فارس است و این شهر قطب تولید محصولات کنجدی در این استان محسوب می‌شود. ارده، روغن ارده، روغن کنجد، انواع حلوا ارده و انواع شیرینی‌های کنجدی از از جمله تولیدات این شهر محسوب می‌شود.

به گفته حامد خادمی، رئیس بسیج سازندگی شهر زرقان، براساس تفاهم‌نامه‌هایی که بسیج سازندگی برای پیشبرد اهداف اقتصادی مقاومتی با ارگان‌های مختلف شهر زرقان منعقد کرده است به دنبال استعدادیابی افراد برای رونق تولید و کمک به بنگاه‌های اقتصادی در حال ورشکستگی هستند.

خادمی در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت و پیشینه  شهرزرقان در تولید حلوا ارده بسیج سازندگی این شهر در بحث صنایع تبدیلی به این حوزه پرداخته است، می‌افزاید: در این رستا یکی از کارگاه‌های بزرگ تولید حلوا ارده زرقان که در حال ورشکستگی و در آستانه تعطیلی بود شناسایی و با ارائه تسهیلات و تشویق و ترغیب آنها به تشکیل تعاونی به فعالیت مجدد آنها کمک شد.

محمدرضا حسنی 37 ساله و اهل زرقان که با گرفتن تسهیلات 30 میلیون تومانی از بسیج سازندگی کارگاه تولید حلوا ارده‌ خود را مجددا فعال کرده است، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: از سن 17 سالگی و با شاگردی کردن در مغازه فروش حلوا ارده وارد این عرصه شدم و بعد از 15 سال به صورت مستقل در این زمینه فعالیت خود را شروع کردم.

وی از سختی کارش می‌گوید و می‌افزاید: به دلیل نداشتن سرمایه کافی توانایی توسعه کارگاه را نداشتیم بنابراین در حال جمع‌ کردن کارگاه بودیم که با وامی که از طریق بسیج سازندگی دریافت کردیم دوباره کسب و کار خود را فعال کردیم.

به گفته حسنی در حال حاضر این کارگاه برای 12 نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و علاوه بر زرقان در شیراز و مرودشت نیز دو فروشگاه محصولات کارگاه آنها را به فروش می‌رسانند به اعتقاد وی اگر دستگاه‌های برش و بسته‌بندی نیز برای کارگاهشان خریده شود برای 6 نفر دیگر نیز به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

حسنی در کنار تولید حلوا ارده با ابتکار و خلاقیت موفق به تولید "حلوا عسلی"، "حلوا خرما" و "حلوا شیره انگور" شده و به گفته خودش در تلاش برای ثبت این 3 ابتکار است.

توجه به صنایع کوچک و متوسط سبب ایجاد اشتغال و تحرک در جامعه می‌شود، بنگاه‌هایی که به دلیل نداشتن سرمایه با نصف ظرفیت در حال فعالیت‌اند و یا اینکه در حال تعطیلی هستند با تزریق اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت جان دوباره می‌گیرند و همین امر نقش زیادی در ایجاد اشتغال و از بین بردن رکود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: