کد خبر: ۱۱۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: تعداد دادخواست کارگران استان فارس در سال ۹۵ بیش از ۱۰ هزار شکایت بوده که این تعداد در سال گذشته به ۸ هزار شکایت کاهش یافته است.


به گزارش  بیکافارسبه نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، سهراب مختاری با بیان اینکه میزان شکایت کارگران از کارفرمایان در حال کاهش است، اظهار داشت: تعداد دادخواست کارگران در سال 95 بیش از 10 هزار شکایت بوده که این تعداد در سال گذشته به 8 هزار شکایت کاهش یافته است.

وی به اقدامات صورت گرفته برای تامین امنیت شغلی کارگران اشاره کرد و گفت: در استان فارس در طی فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم قراردادهای سفید امضا در شرکت‌های پیمانکاری و کارگاه‌های بزرگ و بالای 50 نفر ریشه‌کن شده است و تسویه حساب بدون پشتوانه، سند و مدرک مورد قبول مراجع حل اختلاف نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در مورد میزان دستمزد کارگران در سال 97 نیز اظهار داشت: در بخشنامه ابلاغی حداقل دستمزد روزانه کارگران از روزی حدود 31 هزار تومان در سال گذشته به 37 هزار و 42 تومان و 2 ریال رسیده که با احتساب این رقم حقوق کارگران از حدود 960 هزار تومان در سال گذشته به یک میلیون و 150 هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از اول سال 97 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 10.4 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا موضوع ماده 36 قانون کار به اضافه روزانه 28 هزار و 208 ریال نسبت به آخرین مزد در سال 96 افزایش می‌یابد، افزود: به عبارت دیگر مزد روزانه کارگران در سال 97 از طریق فرمول آخرین مزد شغل روزانه در سال 96 ضرب در 104.1 به اضافه 28 هزار و 208 ریال به ازای هر روز محاسبه می‌شود.

مختاری با بیان اینکه همچنین کمک هزینه اقلام مصرف خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصرع 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر اعم از متاهل و مجرد ماهانه یک میلیون و 100 هزار ریال است، افزود: خوشبختانه امسال دولت تلاش کرد با مشارکت جدی شرکای اجتماعی دولت و با توجه به دو معیار اصلی تعیین حداقل دستمزد سالانه یعنی «نرخ تورم رسمی» و تامین حداقل معیشت زندگی آبرومندانه دستمزدی دریافتی کارگران را تعیین کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس خاطرنشان کرد: در استان فارس در قالب سند فرهنگ کار و تلاش قادر خواهیم بود با کمک کارگران و کارفرمایان سطح بهر‌وری در استان را بالاتر ببریم و این اقدام منجر به تولید کالاهایی با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده کمتر خواهد شد.

وی تغییر روش پرداخت مزد در کارگاه‌ها از روز مزدی و ساعت مزدی به کارمزد ساعتی در تحقق این اهداف بسیار موثر دانست و گفت: در چنین حالتی کارگران نان کار با مهارت بیشتر و بهتر را می‌خورند و کارفرمایان نیز قادر خواهند بود با مدیریت بهتر نسبت به افزایش بهره‌وری در کارگاه‌ها اقدام کنند که نهایتاً منجر به افزایش ثروت استانی و بالطبع افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: