کد خبر: ۱۱۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
جوان پاسارگادی با تکیه بر نیروی جوانی، دانش علمی خویش و شناخت نیازهای بازار توانسته است در عرض تنها ۸ ماه فعالیت در زمینه پرورش مرغ و بلدرچین به بهره‌­برداری و درآمدزایی برسد.

به گزارش بیکافارس، تکیه بر سرمایه علمی و اقتصادی مردم و تقویت و حمایت از بخش خصوصی جهت ورود به عرصه اقتصادی، روح اصل 44 قانون اساس است و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشریح شده است.

امرالله گشوده رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد پرورش زنبور عسل، قارچ، شترمرغ و انواع مرغ بومی را از ظرفیت­‌های بومی پاسارگاد برای کارآفرینی و اشتغال می‌­داند که فعالیت بخش خصوصی در این عرصه‌­ها از سوی سازمان بسیج سازندگی مورد حمایت قرار می­‌گیرد.

مهدی مهرآور، کارآفرین 27 ساله پاسارگادی که تحصیلات آکادمیک در رشته امور دام دارد، منتظر ایجاد اشتغال از بیرون نمانده است و با تکیه بر نیروی جوانی و دانش خویش کمر همت به ایجاد اشتغال و کسب درآمد بسته است و با راه‌انداری کارگاه پرورش مرغ و بلدرچین موفق شده است در ظرف مدتی کوتاه به بهره‌­برداری و کسب درآمد برسد.

مهرآور در تشریح قدم­‌هایی که از آغاز تا پیشرفت برداشته است، گفت: در ابتدا با اجاره سالن و خرید 6 هزار جوجه بلدرچین و 4 هزار جوجه مرغ در هشت ماه پیش آغاز به کار کردم و اکنون در کمتر از یکسال توانستم کسب و کارم را تا دوبرابر افزایش دهم.

این کارآفرین جوان با خرید جوجه‌های 3 ماهه و نگه‌داری و پرورش آنها، اکنون به مرحله تولید و فروش در زمینه مرغ تخم‌گذار رسیده است، به گونه‌ای که به گفته خود او ماهیانه نزدیک به 3 میلیون تومان تخم مرغ روانه بازار فروش می­‌کند.

مهرآور در توضیح نحوه تولید در این زمینه می‌گوید: تولید و بهره‌­بردای از جوجه‌های پرورش یافته تا چهارده ماه ادامه می‌یابد و با خرید جوجه‌های 3 ماهه و پرورش آنها تا دو ماه، دوره بازدهی و تخم­‌گذاری آغاز می‌­شود و تا 9 ماه می­‌توان از فروش تخم آن­ها کسب درآمد کرد.

این فعال اقتصادی با شناخت نیاز بازار در پاسارگاد، شروع به اشتغالی سودآور کرده است و اکنون به گفته خود او هیچ‌­گونه مشکلی برای فروش تخم مرغ خود در بازار ندارد و توانسته است بخش بزرگی از بازار پاسارگاد را در این زمینه در اختیار داشته باشد.

بلدرچین پرنده دیگری است که در کارگاه مهرآور مورد پرورش و بهره­‌برداری اقتصادی قرار می­‌گیرد. فعالیتی که با خرید 6 هزار قطعه جوجه بلدرچین آغاز شد و در ظرف هشت ماه به 12 هزار قطعه رسید و اکنون در کشتار و تخم‌­دهی به مرحله تولید و سودآوری رسیده است.

این کارآفرین  اکنون در زمینه فروش محصولات بلدرچین با نگرانی‌­هایی روبه‌روست. مهرآور به افزایش قیمت نهاده­‌ها و نیز ثابت ماندن قیمت گوشت و تخم بلدرچین اشاره کرد که سبب کاهش سودآوری این فعالیت شده است. گرمی هوا و مشکلات اقتصادی که مردم با آن روبه‌رو هستند از دلایل دیگر در افت فروش محصولات بلدرچین است.

جوان کارآفرین پاسارگادی گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید که همه با آن آشنا هستیم، قشر کمی از مردم توان خرید گوشت و تخم گران قیمت بلدرچین را دارند و نه تنها من که بسیاری از فعالان در این زمینه با مشکل فروش روبه‌رو شده­‌اند.

کارگاهی که 8 ماه پیش راه‌اندازی شد و فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد اکنون میزبان 3 جوان فعال برای کسب درآمد شده است. واحد فعالی که با پشتکار این جوان 27 ساله آینده‌­ای به سمت پیشرفت و توسعه را مشاهده خواهد کرد.

حمایت از واحدهای متوسط و کوچک و تلاش برای توانمندسازی بخش خصوصی می‌تواند در رشد و پیشرفت اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های بومی راهگشا باشد. نکته‌­ای که در سال­‌های اخیر مورد توجه سازمان بسیج سازندگی قرار گرفته است. گشوده رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد در این زمینه از حمایت از طرح­‌های اقتصادی کارآفرین و بومی با پرداخت تسهیلات خبر داد.

تسهیلاتی که مهرآور دریافت آن را بسیار راهگشا می­‌خواند و معتقد است در ایجاد و رشد سریع کارگاهش بسیار موثر و کمک‌کننده بوده است. موسس کارگاه پرورش طیور با جلب اطمینان بسیج سازندگی در تولید و رشد اقتصادی، به موفق به جذب این تسهیلات و استفاده از این سرمایه در تکمیل و توسعه کسب و کارش شده است.

مهرآور اکنون و پس از موفقیت در فعالیت اقتصادی‌­اش با ابراز رضایت از درآمدزایی خود در این فعالیت تولیدی،  از صرف فعل خواستن می­‌گوید و با جمله امید بخش «خواستن توانستن است»، جوانان مستعد را نیز به آغاز فعالیت در کسب و کارهای این چنینی دعوت می‌کند.

رئیس بسیج سازندگی شهرستان پاسارگاد از نصب بنرهایی در سطح شهر به منظور اطلاع­‌رسانی و جذب جوانان برای استفاده از این تسهیلات و حمایت‌­ها سخن می‌گوید و از موفقیت 80 درصدی طرح‌‌های تولیدی ارائه شده به این سازمان خبر می­‌دهد.

گزارش از فاطمه رفاهت

نام:
ایمیل:
* نظر: