کد خبر: ۱۱۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
شرایط خشکسالی و کم‌آبی استان فارس سبب شده که کشت محصولات کم‌آب‌بری چون پسته توصیه شود، محصولی که می‌تواند مصداق عمل به اقتصاد مقاومتی باشد.
در شرایطی که خشکسالی در استان فارس ریشه دوانده و زمین های کشاورزی دیگر آبی به خود نمی‌بینند تا روزهای پررونق گذشته را زنده کنند، روی آوردن به کشت گونه‌های کم آب بر می‌تواند راهکاری برای نجات کشاورزی این استان باشند. محصولاتی چون پسته، زعفران و گیاهان دارویی به دلیل نیاز به آب کم و درآمد زیادی که از آن به دست می‌آید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات کشاورزی باشند.

براساس آماری که جهاد کشاورزی فارس در اواخر سال 95 اعلام کرده، سطح کل باغ‌های پسته استان فارس 26 هزار و 864 هکتار است که بیش از 20 هکتار بارور هستند. باغ‌های پسته در 20 شهرستان فارس گسترش یافته که بیشترین گستره کشت در شهرستان‌های نی‌ریز و سروستان است. 

سید رحمان نادری، یکی از باغداران پسته در شهرستان سروستان است که با همکاری بسیج سازندگی کار احیای باغ پسته را انجام داده و در انتظار به ثمر نشستن باغ پسته خود است. وی در گفت‌وگو با تسنیم از 10 سال گذشته سخن می‌گوید که باغ را خریداری کرده بود اما به دلیل نداشتن آب امکان استفاده از آن وجود نداشت. 

نادری پس از بررسی و تلاش و حفر چاه 200 متری منبع آبی برای باغ خود تامین می‌کند اما به کشت پسته روی می‌آورد چراکه معتقد است در شرایط بحران آب باید از آب موجود حداکثر استفاده را برد. وی در 20 هکتار باغ خود درختان پسته‌ و برای 3 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم و پاره‌وقت شغل ایجاد کرده است. 

این باغدار از دریافت تسهیلات 15 میلیون تومانی از بسیج سازندگی سخن می‌گوید که توانسته گوشه‌ای از مشکلات را با آن برطرف کند اما اعتقاد دارد که باید برای توسعه باید دولت از کشاورزان حمایت کند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار دهد. 

وی درباره درآمد حاصل از پسته می‌گوید: درخت پسته از محصولاتی است که 8 تا 9 سال طول می‌کشد تا به ثمر بنشیند اما از آنجا که خشکبار است برای کشاورز و باغدار سود و منفعت خوبی دارد چراکه می‌تواند آن را نگه دارد و در وقت بازار آن را به فروش برساند.

نگهداری طولانی مدت پسته و استفاده آن در 4 فصل سال مزایای این محصول است که نادری در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و سبب می‌شود باغدار در فروش دچار مشکلاتی نظیر بازاریابی نشود. 

راه‌اندازی صنایع فرآوری پسته نیاز سروستان 

مهدی عزیزی نیز از کشت زعفران و احیای باغات پسته به عنوان یک هدف در سال جاری سخن می‌گوید و معتقد است با توجه به شرایط کم‌آبی شهرستان سروستان روی آوری به این محصولات عملکرد بهتری در پی دارد. 

وی از ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی به متقاضیان خبر می‌دهد که حداقل آن 5 میلیون و حداکثر 15 میلیون تومان است و براساس گفته‌های عزیزی در سال گذشته نیز حدود 120 تا 150 میلیون تومان به متقاضیان سروستانی وام داده شده است. 

رئیس بسیج سازندگی سروستان درباره بازاریابی یا فروش محصولات عرصه‌های اقتصاد مقاومتی که مشکل اغلب فعالان این عرصه است، می‌گوید: تاکنون در بحث فروش مشکلی نداشتیم اما با توجه به افزایش سطح زیرکشت پسته و زعفران در سطح شهرستان باید شرایط راه‌اندازی صنایع تبدیلی ایجاد شود. 

به گفته عزیزی در حال حاضر تعدادی کارگاه فرآوری پسته وجود دارد اما با رونق این صنایع هم کشاورز مشکلی برای فروش محصول ندارد و هم اینکه برای کشت بیشتر ترغیب می‌شود. 

نبود شعبه بانک عامل پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی در شهرستان سروستان یکی از موضوعاتی است که عزیزی در صحبت‌هایش به عنوان یک مشکل یاد می‌کند که این امر سبب رفت‌وآمد چندین باره متقاضیان به شیراز و صرف هزینه است. وی امیدوار است که با هماهنگی مرکز استان این مشکل در سطح شهرستان سروستان برطرف شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: