آخرین اخبار
کد خبر: ۱۱۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
سردار فضلی در شیراز:
سردار فضلی در یادواره شهدای کربلای ۴ در شیراز گفت: فتوحات کربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح کربلای ۴ بود.
 سردار علی فضلی رئیس دانشگاه امام حسین(ع) در مراسم گرامیداشت شهدای عملیات كربلای ۴ و ۵ و شهیدان موسوی که به‌ همت سپاه ناحيه ثارالله(ع) شيراز در سالن پیامبر اعظم(ص) كنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس برگزار شد، با بیان اینكه در كربلای ۴ شكست خوردیم اما در كربلای ۵ پیروز شدیم، گفت: فتوحات كربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح كربلای ۴ بود.

وی با خاطرنشان کردن اینکه بعد از كربلای ۴ جلسه‌ای در قرارگاه مركزی خاتم‌الانبیا با حضور فرمانده كل قوا و فرماندهان لشكرها و تیپ‌ها برگزار شد كه ۳ روز به طول انجامید تصریح كرد:‌ در این جلسه ابتدا علت شكست عملیات كربلای ۴ احصا شد اما این انتهای راه نبود بلكه ابتدای راه بود چرا كه امام فرمودند ما از باب ادای دین و انجام وظیفه و تكلیف به جبهه آمدیم و شكست و پیروزی برای ما مهم نیست.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: بعد از شكست در عملیات كربلای ۴، دشمن جشن گرفت و فرماندهان خود را به مرخصی فرستاد و گمان می‌كرد كه ایران حداقل تا ۶ ماه قادر به انجام عملیات جدیدی نخواهد بود در همین شرایط رزمندگان احساس تكلیف كردند.

فتوحات کربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح کربلای ۴ بود / جبهه‌ها ما جبهه عشق و داوطلبی بود

فضلی با یادآوری اینكه عملیات كربلای ۴ یكی از عملیات‌های عمده سپاه اسلام بود، گفت:‌ لشكر ۱۹ فجر و ۵۷ اباالفضل(ع) در مناطق این عملیات توفیقاتی داشتند.

وی با بیان اینكه برای عملیات كربلای ۴، ۶ ماه برنامه‌ریزی و كار انجام شده بود، گفت: تمام لشكر سپاه اسلام در نهایت آمادگی برای رزم بودند و در جبهه‌ها كمبود نیرو نداشتیم به طوری كه در یك اعزام ۱۰۰ هزار بسیجی در قالب سپاه محمد رسو‌ل‌الله(ص) جبهه را تقویت كرده بودند.

فضلی با تصریح اینكه رزمندگان سپاه اسلام برای حفظ اسرار عملیات، ۲۰ روز قبل از عملیات كربلای ۴ قرنطینه بوده و قریب ۴ ماه به مرخصی نرفته بودند، گفت: جبهه‌ها ما جبهه عشق و داوطلبی بود و در این عملیات همه داوطلب بودند.

فتوحات کربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح کربلای ۴ بود / جبهه‌ها ما جبهه عشق و داوطلبی بود

وی اظهار كرد: عملیاتی كه ۶ ماه برای آن كار شده بود و همه آمادگی‌ها در عالی‌ترین سطح قرار داشت در كمتر از ۶ ساعت به عدم فتح رسید و در صبح روز ۹ دی‌ماه با دادن شهدا و مجروحان شیمیایی مجبور به بازگشت به مواضع پیشین خود شدیم.

وی شرایط منطقه شلمچه را در دوران دفاع مقدس و نفوذناپذیری دژ آن را یادآور شد و گفت: برای رسیدن به دژ شلمچه ۷ لایه دفاعی وجود داشت كه عملاً رسیدن به این منطقه را غیرممكن می‌كرد اما در همان جلسه وقتی كه ندای امام كه فرمود عملیاتی بعدی یعنی كربلای ۵ در شلمچه باشد، به گوش رسید، فرماندهان به ندای ایشان لبیك گفتند و همگی برای انجام عملیات كربلای ۵ اعلام آمادگی كردند.

فتوحات کربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح کربلای ۴ بود / جبهه‌ها ما جبهه عشق و داوطلبی بود

فضلی با یادآوری اینكه فاصله میان كربلای ۴ و ۵ دو هفته است، گفت: لشكر ۱۰ سیدالشهدا(ع) جناح چپ عملیات و زدن به دژ شلمچه به طول ۵ و نیم كیلومتر را به عهده داشت كه كار بسیار سختی بود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینكه رزمندگان سپاه اسلام برای انجام عملیات كربلای ۵ و نفوذ به دژ شلمچه آمادگی كامل داشتند، گفت: در آن زمان دو گردان غواصی حضرت زینب(س) و حضرت علی‌اكبر(ع) وجود داشت كه باید یك هزار و ۲۰۰ غواص به شلمچه می‌زدند تا هیمنه دشمن را بشكنند.

وی گفت:‌ عملیات كربلای ۵ در ساعت ۲ نیمه شب ۱۹ دی‌ماه آغاز شد و رزمندگان به خط زدند اما عراقی‌ها سخت مقاومت می‌كردند تا اینكه رزمندگان سپاه اسلام موفق به فتح دژ شلمچه شدند.

فتوحات کربلای ۵ مرهون عملیات عدم‌الفتح کربلای ۴ بود / جبهه‌ها ما جبهه عشق و داوطلبی بود

فضلی با بیان اینكه تعدادی از بهترین فرزندان امام و ملت در این عملیات پای كار آمدند، گفت: مناطق عملیات كربلای ۴ و ۵ برای ما تنگه احد بود و مراقب بودیم تا مبادا بار دیگر وقایع صدر اسلام تكرار شود.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) با یادآوری اینكه عملیات كربلای ۵ به تمام اهدافش رسید، گفت: در حالی كه عراقی‌ها سه ضلع منطقه شلمچه را در اختیار داشتند اما توانستیم در این عملیات هیمنه دشمن را بشكنیم.

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عملیات كربلای ۴ و ۵ كه فرمودند شب‌های این عملیات‌ها شب‌های قدر انقلاب اسلامی هستند، گفت:‌ انس با وقایع آن دوران ما را وارسته می‌كند.

فضلی با تأكید بر اینكه سپاه و بسیج از هم جدا نیستند كه معظم‌له فرمودند سپاه كربلا را در شلمچه مشق كرد و گفت: در عملیات كربای ۵ قریب ۸۵ تا ۹۰ درصد از رزمندگان بسیجیان بودند.

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) در بخش پایانی سخنان خود چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: دشمن آرزوی زیادی دارد كه ۴۰ سالگی انقلاب را نبیند اما به كوری چشم آنان این مردم بیدار علی‌رغم همه مشكلات، تورم و گرانی همواره در صحنه هستند و در دفاع از دین خدا از یكدیگر سبقت می‌گیرند و به یاری خدا امسال ۲۲ بهمن باشكوهی را خواهیم داشت.

یادآور می‌شود، در انتهای این مراسم از خانواده شهیدان سید رسول و سید محسن موسوی كه در عملیات‌های كربلای ۸ و ۵ به شهادت رسیده‌ بودند، تجلیل به عمل آمد.
نام:
ایمیل:
* نظر: