کد خبر: ۱۱۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
17 بهمن ماه 57 جامعه معلمان عشایر فارس، انجمن فرهنگی فرانسه در شیراز را گلباران میکنند. در این مراسم از مهمان نوازی مردم نوفل نوشاتو از رهبر انقلاب تقدیر میشود.
 پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 را می توان یکی از تحولات اساسی در منطقه خاورمیانه و نقطه عطفی برای نهضت های آزادی خواه جهان دانست. این انقلاب محدود به چند شهر بزرگ ایران نبود بلکه مردم اکثر شهرهای ایران با تظاهرات و اعتراض مخالفت خود را با رژیم شاهنشاهی اعلام می کردند.

برخی از شهرهای استان فارس نیز کانون جوشش های انقلابی بود. در دوره ای که رژیم شاهنشاهی با برپایی جشن های 2500 ساله و جشن هنر در این استان اهداف نامشروعی را دنبال می کرد مردم فارس در مخالفت به این اقدامات اعتراض خود را به طرق مختلف اعلام می کردند. 
آنچه که در ادامه آمده بخشی از اعتراضات مردم فارس در سال های 55 تا 57 نسبت به رژیم شاهنشاهی و به ثمره رسیدن  پیروزی انقلاب اسلامی است.

لغو سفر شاه به جهرم

در اردیبهشت سال 1355 اعلام می شود که شاه به جهرم سفر می کند. مردم جهرم به حضور شاه در دیار خود معترضند. این اعتراضات با دیوارنوشته و پارچه نوشته هایی خطاب به شاه همچون " مقدمت را گلوله باران می کنیم " و " به قتلگاه خود خوش آمدی " بروز پیدا میکند. این اتفاقات مانع از حضور شاه در جهرم می شوند.

انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر

دکتر علی شریعتی پس از تحمل ۱۸ ماه زندان انفرادی در کمیته شهربانی آزاد شد. اسارت درازمدت در سلول، او را سخت به نور آفتاب حساس کرده و از نظر روحی هم بسیار افسرده شده است.وی به علت ممنوع الفعالیت بودن ۲۶ اردیبهشت ۵۶ تهران را به قصد بروکسل ترک می کند.

یک ماه بعد، مرگ مشکوک دکتر علی شریعتی در 29خرداد 56، آغاز برخی حرکت های انقلابیِ در سراسر کشور میشود. مراسم ختم دکتر علی شریعتی در مسجد نو شیراز به همت گروه مهندس طاهری( از مبارزین انقلابی) و آیت ا... پیشوا  و حضور نیروهای انقلابی، نوید روزهای جدیدی را می دهد.

آغاز موج جدید اعتراض ها در فارس با شهادت فرزند امام خمینی

در اول آبان 1356سید مصطفی خمینی فرزند ارشد امام خمینی، در نجف به طور مشکوکی به شهادت می رسد. انتشار این خبر انعکاس گسترده‌ای در ایران و در محافل خارج از کشور پیدا کرده و واکنش‌هایی را به دنبال دارد. از طرف علما و روحانیون در قم، تهران، شیراز و سایر شهرستان‌ها مراسم ترحیم برگزار می شود و مردم به طور گسترده در این مراسم شرکت می کنند و بدین ترتیب موج جدیدی از تظاهرات علیه رژیم پهلوی در کشور رقم میخورد. یکی از استان‌هایی که این مراسم باشکوه تمام در آن برگزار میشود استان فارس است.

اعتراض سید علی اصغر دستغیب نسبت به ممانعت از حضور حسن روحانی در شیراز

در آستانه چهلم سیدمصطفی خمینی، قرار است حجت السلام حسن روحانی به دعوت سید علی‌اصغر دستغیب با عزیمت به شیراز در مسجد الرضای این شهر به سخنرانی بپردازد، اما در هنگام عزیمت وی به شیراز در فرودگاه مهرآباد مأموران ساواک از سفر وی جلوگیری میکنند. به دنبال این اتفاق در این روز سید علی اصغر دستغیب، پیش نماز مسجد مزبور پس از برگزاری نماز مغرب و عشاء به منبر رفته و طی سخنانی نسبت به ممانعت از مسافرت حسن روحانی به شیراز اعتراض میکند.

درخواست یک روحانی از مردم شیراز برای حمایت از آیت الله خمینی

روز 11آذر 1356 مراسمی به عنوان چهلم سیدمصطفی خمینی در مسجد جامع شیراز برگزار میشود. در این مراسم شیخ علی گرامی یکی از روحانیونی که از قم به شیراز آمده ، سخنرانی می کند.

وی ضمن برشمردن نقش علما در جنبش‌های سیاسی تاریخ معاصر، ابراز میدارد که در حال حاضر باید کلیه شیعیان، (هرچند تعداد مرجع تقلید زیاد باشد)، برای همبستگی از یک مرجع پیروی کنیم و آن شخص هم آیت‌الله خمینی است. در پایان این مراسم حاضران با سر دادن شعار علیه رژیم پهلوی، در حمایت از امام خمینی اقدام به راهپیمایی میکنند. در واکنش به برگزاری این مراسم، ساواک محرکین و مسببین این حرکت را‌ مورد تعقیب قرار میدهد.

بازداشت فعالان سیاسی مخالف رژیم

در روز 18 آذر 1356 سیدعلی محمد دستغیب و نعمت‌الله تُقاء دستگیر شدند. مدتی بعد نیز دو تن از فعالان سیاسی دیگر شیراز یعنی سید جعفر عباس زادگان و رجبعلی طاهری دستگیر می شوند. پس‌لرزه‌های مراسم چهلم سیدمصطفی خمینی در شیراز تا اواخر آذرماه همچنان ادامه دارد و مردم را به دلایل مختلف به خیابان‌ها می‌کشاند.

انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر

پس از شروع راهپیمایی‌ها در دی ماه 56 به مناسبت شهادت حاج مصطفی خمینی فرزند امام در شیراز، مساجد بزرگ شهر به کانون انقلاب تبدیل می شوند. 

به دنبال چاپ مقاله "ایران و استعمار سرخ و سیاه" در روزنامه اطلاعات در روز ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم دست به تظاهرات میزنند که باعث کشته و مجروح شدن عده ای زیادی میشود. این تظاهرات را بسیاری سرآغاز اعتراضات جدی بعدی در ایران میدانند.

در 29 بهمن 56، انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان ماجرای ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات میزنند. طبق گزارش ساواک، در این تظاهرات اعتراضی، ۵۸۱ نفر دستگیر، ۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی شدند. چند روز بعد تعداد کشته شدگان تبریز به ۱۳ نفر رسید.

تظاهرات مردم شیراز نسبت به کشته شدن هموطنان تبریزی

حوادث قم و تبریز باعث میشود مردم شهرهای مختلف از جمله شیراز نسبت به آن واکنش نشان داده و در اعتراض به کشته شدن مردم تبریز به خیابان ها بریزند.  حالا دیگر شیراز، شهر گل و بلبل نیست. هر روز خبری از دستگیری یا تظاهرات به گوش میرسد. چهره شهر امنیتی شده، زمزمه هایی به گوش میرسد که مأموران شهربانی سه تن از افرادی را که در شیراز اعلامیه برگزاری مراسم چهلم شهدای تبریز در شیراز را پخش می‌کرده اند را دستگیر کرده است.

 هفته اول بهمن ماه 1356 مردم جهرم در تلاش ند تا مراسم چهلم شهدای قم را برگزار کنند و در همین راستا بازار جهرم تعطیل می شود.

اسفندماه نیز همین گونه در خفقان بر مردم فارس سپری می شود.

اعلام عزای عمومی در دهم فروردین 57 در شیراز

علیرغم آغاز سال نو و ایام نوروز، بخاطر کشته شدن برخی هموطنان، مردم ایران عزاردارند. در هشتم فروردین سال ۱۳۵۷، شیخ بهاءالدین محلاتی، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان شهدای تبریز، روز دهم فروردین، چهلم شهدای تبریز را در شیراز عزای عمومی اعلام میکند.

کشته شدن یک دختر 20 ساله!

در 9 فروردین 1357 مراسم چهلم بزرگداشت شهدای 29 بهمن تبریز در چند شهر فارس برگزار می شود که در مراسم مسجد جامع جهرم بین مردم و مامورین درگیری شدید رخ میدهد. ساواک جزئیات حادثه و تعداد شهدا و مجروحین این واقعه را  اینگونه اعلام میکند: 22نفر بازداشت، 12 نفر مجروح، و یک دختر 20 ساله کشته شد.

تظاهرات گسترده در برخی از شهرهای کشور/ تعطیلی بازار شیراز

فردای آن روز یعنی 10 فروردین در جریان تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم شاهنشاهی، نیروهای نظامی به مردم جهرم حمله میکنند. آوازه ی این اقدام انقلابی مردم جهرم به سرعت در سراسر کشور می پیچد و تظاهرات در شهرهایی همچون یزد ، اهواز ، کازرون و مرودشت در واکنش به قیام مردم جهرم و اعلامیه امام خمینی به مناسبت کشتار رژیم در شهرهای مختلف از جمله جهرم در 17 فروردین 1357 گسترش می یابد. به دنبال این اتفاق در شیراز و سایر شهرهای استان فارس علاوه بر تعطیلی بازار، تظاهرات و اعتراضاتی رخ می دهد. تظاهرات مردم کازرون با دخالت پلیس همراه می شود. در جریان تظاهرات این روز در منصورآباد لار نیز چند نفر دستگیر شدند.

ابراز همدردی آیت الله محلاتی با آیت الله صدوقی

دو روز بعد مردم کازرون و مرودشت در واکنش به اتفاقات جهرم، یزد و اهواز اقدام به تظاهرات کردند و آیت‌الله محلاتی نیز در پی کشتار مردم یزد، تلگرافی برای ابراز همدردی به آیت‌الله صدوقی در یزد می فرستد.

به نظر می رسد کم کم اوضاع از دست حکومت خارج شده و مردم، شجاع تر از گذشته در صحنه های اعتراض حاضر میشوند. این را از شعارها بهتر میتوان فهمید.

بر اساس گزارشات منتشر شده ی توسط ساواک، شعارنویسی ضد رژیم شاهنشاهی توسط سربازان پادگان آموزشی جهرم در دوم اردیبهشت 1357 فضا را بیش از پیش امنیتی می کند . شهربانی برای کنترل ناآرامی ها و تظاهرات مردم جهرم ، در 5 مرداد درخواست نیروی کمکی نظامی می کند.

در ۱۸ اردیبهشت‌ماه نیز در آستانه برگزاری مراسم چهلم شهدای مردم جهرم، یزد و اهواز در شهرهای کشور مراسم هایی برگزار میشود.

خرداد ماه پرحادثه از راه میرسد. مردم به تاسی از 15 خرداد 42 روز به روز بر شور و شعور انقلابی شان افزوده می شود.

ایراد سخنان ضد رژیم در مسجد جامع عتیق

یازدهم خرداد ۵۷، عبدالحسین دستغیب در اجتماع چندهزارنفری نمازگزاران مسجد جامع عتیق، در سخنانی کوبنده، اقدامات سرکوبگرانه مأموران دولتی را مورد نکوهش قرار میدهد.

دستور مستقیم شاه برای برخورد با آیت الله دستغیب

در سندی که در 14 خرداد 1342 از ساواک شیراز به تهران گزارش شده است، گزارشگر ساواک آيت‌الله دستغیب را علت اصلی حوادث شیراز دانسته و خصوصیات او را عیناً مشابه امام خمینی می‌داند. این گزارشات باعث میشود محمدرضا پهلوی شخصا به ساواک دستور برخورد با آیت‌الله دستغیب را صادر کند.

دو روز بعد و در آستانه سالگرد ۱۵ خرداد، عده‌ای با حضور در خیابان‌های شیراز با پرچم «لا اله الا الله» و با شعار «درود بر خمینی» و «درود بر شهدای ۱۵ خرداد» به تظاهرات پرداختند که عده‌ای از آنان دستگیر شدند.

واکنش علمای شیراز نسبت به برپایی مجدد جشن هنر / تشکیل اتحادیه روحانیون شیراز

نخستین روزهای تیر57 است که در رسانه ها دوباره بحث برگزاری جشنهای هنر شیراز مطرح می شود. با تصمیم دولت قرار است شهریورماه شیراز مجدداً میزبان برگزاری جشن هنر باشد. علمای شیراز نسبت به برگزاری این جشن واکنش نشان میدهند.

 در روز اول تیرماه سال ۱۳۵۷ پس از قرائت دعای کمیل در مسجد جامع عتیق، آیت‌الله دستغیب ضمن سخنرانی، به انتقاد شدید از برگزاری مجدد جشن هنر در شیراز میپردازد. پس از سخنان وی تظاهراتی اعتراضی شکل میگیرد.

در روز ۱۷ تیرماه، علمای شیراز ازجمله آیت‌الله بهاءالدین محلاتی، آیت‌الله دستغیب، مجدالدین محلاتی، سید مجدالدین مصباحی، شیخ یحیی فلسفی،  تشکیلاتی با عنوان اتحادیه روحانیون شیراز تشکیل میدهند تا با جشن هنر مقابله کنند.

 در ۲۲ تیرماه، آیت‌الله مجدالدین محلاتی در مسجد ولیعصر، علیه جشن هنر سخنرانی میکند. روز بعد، آیت‌الله دستغیب مجدداً بازداشت میشود، این مرد انقلابی اما بلافاصله پس از آزادی و در ۲۹ تیرماه هم‌زمان با نیمه شعبان، در مسجد جامع اقدام به سخنرانی می کند.

این سخنرانی‌ها منجر به تظاهراتی می شود که در جریان آن، علی‌اکبر رستمی به شهادت میرسد. هم‌زمان در جهرم و استهبان نیز تظاهراتی به راه می افتد. با افزایش اعتراضات ، شورای هماهنگی استان، موقتاً فروش بلیت جشن هنر را متوقف کند.

آیت الله ربانی‌ شیرازی‌ که در دوران پهلوی‌ دوازده‌ بار دستگیر و روانه‌ زندان‌ شده بود. بیست‌ روز قبل‌ از ورود امام‌ و با اوج‌ گرفتن‌ نهضت‌ از زندان‌ آزاد میشود.

حمله به مسجد جامع ارسنجان

در پی تصرف پاسگاه ژاندارمری ارسنجان توسط انقلابیون در اوایل شهریور 57، و حمله آنان به پاسگاه ژاندارمری سعادت شهر در شب دهم دی ماه، نیروهای نظامی رژیم به ارسنجان حمله می کنند. مردمی که اسلحه داشتند از پشت بام ها به مقابله برمی خیزند. اما نیروهای ورزیده ی رژیم که از برتری نظامی برخوردار بودند، مسجد جامع این شهر که پایگاه اصلی انقلاب بود را تصرف می کنند. در جریان این درگیری و با شلیک مستقیم نظامیان، یکی از اهالی به نام غلام عباس زارعی به شهادت می رسد. نیروهای رژیم از ترس عکس العمل شدید آنها، شبانه از ارسنجان می گریزند.

در روز23 دی ماه 1357 به دستور امام خمینی شورای انقلاب تشکیل میشود.

سه روز بعد درروز 26دی همزمان با انتخاب بختیار به عنوان نخست وزیر، شاه با همسرش تهران رابه مقصد مصر ترک میکند. 

حضور کارکنان دولت در تجمع اعتراضی مردم شیراز

همزمان با خروج شاه، مردم شیراز در مقابل سازمان آب در یک تجمع اعتراضی، حاضر میشوند. حجت السلام مجدالدین مصباحی طی سخنانی علیه رژیم شاه، سخنرانی میکند. حالا دیگر نیروهای دولتی هم به صفوف اعتراض مردم پیوسته اند. کارکنان استانداری، هواپیمایی ملی و گمرک مردم را در این تجمع همراهی می کنند. شهردار و انجمن شهر شیراز نیز حمایت خود را از مردم اعلام میکنند.

انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر


همراهی صنوف مختلف با مردم جهت تامین مواد غذایی

مردم روزهای سختی را پشت سر می گذارند. فشار اقتصادی و کمبود اقلام مصرفی اوضاع را بغرنج کرده است. با توجه به کمبود مواد غذایی، برخی از صنوف شیراز تحت عنوان فروشگاه تعاونی اسلامی مرغ، تخم مرغ و برنج ارزان در اختیار مردم قرار میدهند.

راهپیمایی مردم نی ریز و فسا

از شهرستانها خبر می رسد تظاهرات بیش از 10هزارنفری  مردم نی ریز با شرکت کارکنان مخابرات، بهداری، برق منطقه ای، سازمان تعاون روستایی و پست برگزار شده است. همزمان در شهر فسا نیز مردم دست به راهپیمایی زده اند.

انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر

انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر

واکنش روحانیون شیراز به حکم اعدام یک سرباز وظیفه

زمزمه هایی می رسد که دادگاه نظامی شیراز، سرباز وظیفه حسن فرد اسدی را به اتهام ترور رئیس شهربانی جهرم به اعدام محکوم کرده است. بلافاصله جامعه روحانیت و هیئت موسس جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر استان فارس، طی بیانیه ای صلاحیت دادگاه نظامی را در محاکمه این سرباز رد می کنند.

پس از خروج شاه از کشور،  بختیار همواره از وقوع کودتای نظامی بر ضد خود بیمناک است. اگر چه به وی اطمینان داده شده بود که ژنرال هایزر  آمریکایی  از رهبران ارشد نظامی قول گرفته است که علیه وی کودتا نکنند.

29 دی 57 مردم اکثر شهرهای کشور دست به راهپیمایی اعتراضی میزنند. اصول جمهوری اسلامی در این راهپیمایی میلیونی، اعلام می شود.

بازتاب تظاهرات 7 کیلومتری مردم فسا در روزنامه ها

روزنامه کیهان 29 دی ماه 57 مینویسد: راه‌پیمائى و تظاهرات مردم فسا به‌ طول 7 کیلومتر برگزار شد ضمنا مردم فسا طى مخابره‌ تلگرافى به‌ شاپور بختیار تنفر و انزجار خود را نسبت به‌ کشتارهاى اخیرا اهواز و دزفول ابراز کردند.

3 بهمن 57 ، شورای سلطنت که برای حفظ رژیم سلطنتی در ایران تشکیل شده بود منحل شد.

در روز 4 بهمن 1357  افسران، همافران و درجه داران نیروی هوایی و اعضای خانواده های آنها برای نشان دادن حمایت خود از امام  خمینی   به منزل آیت الله طالقانی در تهران، رفته و شعار «ما پرسنل هوایی هستیم - ما منتظر خمینی هستیم» سر دادند. از این اتفاق حتی انقلابیون هم متعجب می شوند. نکند توطئه ای در کار باشد؟

تظاهرات ضد حکومتی مردم فارس در 7 بهمن 57

7 بهمن 57،مردم فارس همانند سراسر کشور همزمان با اربعین حسینی به خیابانها ریخته و شعارهای ضد حکومت پهلوی سر می دهند.

در روز 8 بهمن، امام خمینی در مصاحبه ای مطبوعاتی در نوفل لوشاتو  بر غیر قانونی بودن دولت بختیار تاکید و قاطعانه اعلام می کند که هر چه زودتر به ایران باز می گردد و از کودتای نظامی ترسی ندارد.

در روز 9 بهمن 1357 امام خمینی  در پیامی خطاب به نظامیان اعلام می کنند: «من از طبقه شریف ارتش که دستشان به خون جوانان آلوده نشده است می‏ خواهم که ننگ اطاعت از جنایتکاران را تحمل نکنند و با قاطعیت آنان را از مقابله با ملت بازدارند. ملت از خود شماست، برای منافع اجانب برادرکشی نکنید و با پشتیبانی از اسلام و ملت، نام خود را در تاریخ جاودان کنید.»

تجمع کارکنان اداره دخانیات و کارخانه قند و شکر فارس در استادیوم حافظیه در حمایت از انقلابیون/ سخنرانی دو روحانی در مورد نهضت اسلامی

10 بهمن 1357  به دعوت کارکنان دخانیات و قندوشکر فارس بیش از 15هزارنفر از مردم شیراز در استادیوم حافظیه تجمع می کنند. در این تجمع که در زیر باران شدید انجام شد سیدعبدالحسین دستغیب و حجت السلام علی موحد به سخنرانی پیرامون نهضت اسلامی و محکومیت دولت بختیار پرداختند. آتش انقلاب در شهرهای فارس نیز شعله ور شده است.
در همین روز بیش از 20هزارنفر از مردم آباده و روستاهای اطراف در حمایت از امام خیمینی دست به راهپیمایی میزنند.

تظاهرات مردم کفن پوش در اقلید و سروستان
بیش از 5هزارنفر از مردم اقلید نیز کفن پوش، زیر برف در خیابانهای این شهر حاضر و علیه رژیم پهلوی شعارسر میدهند.آیت الله ابطحی نیز در این اجتماع سخنرانی میکند. در شهر سروستان نیز راهپیمایی مردم در حمایت از مواضع آیت الله خمینی بدون برخورد نظامی با مردم برگزار میشود.  شور و حال عجیبی فارس و ایران را فرا گرفته است.

کمیته انتظامات شهر ارسنجان که با شرکت داوطلبانه جوانان  ایجاد شده، آمادگی خود را برای حفظ نظم و امنیت در کلیه شهرها و روستاهای این شهرستان اعلام میکند.
در این روز رسانه ها اعلام می کنند دولت بختیار از ورود امام به ایراد جلوگیری کرده است.

فردای آنروز مردم جهرم،با حضور در مسجد جامع طی بیانیه ای اقدام دولت در ممانعت از ورود امام به میهن را محکوم و  خواستار جلوگیری از اعدام حسن فرد اسدی شدند. مردم جهرم در اقدامی جالب، خیابان محمدرضا پهلوی این شهر را به نام حسن فرد اسدی نامگذاری می کنند.

خبر می رسد حضرت امام خمینی 12 بهمن  به ایران بازخواهند گشت.کمیته هماهنگی تظاهرات شهرهای مختلف فارس، عده‌ای را برای استقبال از امام خمینی به تهران اعزام میکنند.

12 بهمن 57،اتفاق عجیبی رخ می دهد. صبح این روز تلویزیون برنامه های خود را با پخش سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» آغاز میکند.  و مراسم ورود امام به کشور را پوشش سراسری میدهد. ناگهان پخش برنامه استقبال قطع می شود. خبر می رسد نیروهای مسلح مستقر در ساختمان های تلویزیون، صبح 12 بهمن از ادامه پخش مستقیم برنامه ورود امام خمینی به  کشور، به بهانه پخش نشدن سرود شاهنشاهی و تصویر شاه در ابتدای برنامه، جلوگیری کرده اند.

سرانجام هواپیمای حامل امام پس از چند بار مانور بررسی فرودگاه مهرآباد و بازدید اوضاع فرودگاه در ساعت 9:30 به زمین می نشیند. در ساعت 9:35 امام خمینی در حالی که توسط مهمانداران ایرفرانس همراهی می شود، در بالا ی پلکان هواپیما دیده میشود. طنین الله اکبر تمام محوطه فرودگاه را پر کرد. بسیاری از مردم فارس نیز در این استقبال باشکوه حضور دارند.

تجمع مردم شیراز در حرم مطهر شاهچراغ در 12 بهمن 57

در شیراز مردم پس از قطع برنامه ورود امام به سمت حرم شاهچراغ حرکت و در محل حرم تجمع میکنند. قرائت اعلامیه امام خمینی، سخنرانی و سپس پخش سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا از جمله برنامه‌هایی است که در این گردهمایی به اجرا درمی آید.


انقلاب در استان فارس چگونه شکل گرفت؛ از تهدید شاه تا پیروزی انقلاب درشیراز در 21 بهمن!+ تصاویر

تصرف نهاد های نظامی توسط مردم شهرهای استان فارس

روزهای بعد علاوه بر شیراز شهرهای بزرگی چون آباده، لار، جهرم، کازرون و فسا ،فیروزآباد، سروستان، اقلید نیز مرکز فعالیت انقلاب و مبارزات انقلابیون است. یکی یکی نهادهای نظامی و اداری به تصرف مردم در می آید.

16 بهمن 57 حضرت امام در حکم نخست وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی میکند.

در این روز مردم لار علیه ژاندارمری این شهر که رو به مردم آتش گشوده بود با ارسال نامه ای به دادگاه اعلام جرم کردند.

 بیش از 100 نفر از اهالی جهرم که برای استقبال از امام به تهران رفته اند، در راه بازگشت به جهرم در شهر مرودشت توقف و راهپیمایی کردند. مردم مرودشت نیز آنان را در این راهپیمایی همراهی میکنند.

تقدیر جامعه معلمان از انجمن فرهنگی فرانسه در شیراز

17  بهمن ماه جامعه معلمان عشایر فارس، انجمن فرهنگی فرانسه در شیراز را گلباران میکنند.  در این مراسم از مهمان نوازی مردم نوفل نوشاتو از رهبر انقلاب تقدیر میشود. میشل ترنش رئیس انجمن فرانسه در شیراز  نیز عنوان میکند: ملت فرانسه از هر کس که بخواهد از ازادی میهن خود دفاع کند صمیمانه پذیرایی میکند.

اولین سروده های انقلاب در شیراز ساخته میشود

از مشارکت اهالی شهر شیراز در مسایل فرهنگی روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی می توان به تولید سه سرود برجسته و پرطرفدار «بهمن خونین جاویدان»، «22 بهمن روز از خود گذشتن» و «ای توسن بهاران، خوش آمدی به ایران» که در استودیو موسیقی فارس و به دست هنرمندان شیرازی ساخته شد اشاره کرد.

حکومت نظامی در شهرستان های فارس در 20 بهمن 57

20 بهمن 57، در اکثر شهرهای فارس حکومت نظامی برقرار است. بختیار ساعت حکومت نظامی را از 4 عصر اعلام میکند.

21 بهمن روز پیروزی انقلاب در شیراز!

باید گفت انقلاب اسلامی در شیراز در تاریخ 21 بهمن سال 57 به پیروزی رسید و تمام موقعیت‌های رژیم شاهنشاهی در این شهر در این روز در اختیار انقلابیون قرار گرفت و مردم دسته دسته برای کمک به مردم شهر‌های دیگر از جمله شهرستان جهرم حرکت کردند.

صبح روز 22 بهمن مردم شیراز در شاهچراغ اجتماع و تصمیم گرفتند پس از راهپیمایی، برای کمک به تهران عازم شوند، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها آماده شده بود که گروه زیادی از جوانان انقلابی آماده رفتن به تهران شوندکه خبر رسید انقلاب به پیروزی رسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: