آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

 به گزارش تنویر فرید هاشمی مسئول کانون حرکت های جهادی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون از اعزام گروه جهادی این دانشکده در قالب گروه جهادی شهید نعمت الله ابوالحسنی به مناطق محروم این شهرستان خبر داد.

وی گفت: خدمات دامپزشکی با استفاده از تجهیزات کلینیکی سیّار و ارائه خدمات درمانی به دام های بزرگ، کوچک و طیور  در مناطق محروم روستاهای ملااره و فامور عرب از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون، در جهت کمک رسانی به مناطق محروم عشایر و دامداران صورت گرفت.

هاشمی بیان داشت: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این گروه جهادی می توان به معاینه، درمان، جراحی، واکسن، توزیع دارو  و سم پاشی برای دام های بزرگ، کوچک و طیور اشاره کرد.

مسئول کانون حرکت‌های جهادی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کازرون خاطرنشان کرد: مهمتر از همه آموزش مردم به جهت آگاهی ترک عادت های اشتباه، درمان های خودسرانه و بدون نسخه دکتر و پیشگیری از بیماری ها برای جلوگیری از خسارت های جبران نشدنی می باشد.

وی گفت: اغلب مشکلات دام ها، مربوط به بیماری های انگلی پوستی به خصوص  کنه ها بود که خود ناقلین اصلی انگل های درونی دیگر همچون تک یاخته ها می باشند. اغلب دام ها به علت چرای مرتعی با کیفیت کم در این مناطق و فصل سال، مثل کاه،عدم استفاده از یونجه و کنسانتره و مواد مکمل غذایی و همراه شدن با زمان شیوع این نوع انگل ها، عدم پیشگیری از شیوع انگل ها وسم پاشی مناسب موجب سوء تغذیه و کمبود شد.این خود عاملی است که موجب ضعیف شدن تخمدان و ضعف سیستم ایمنی و باروری  دام ها می گردد.

هاشمی یادآور شد: دانشجویان و اساتید جهادی دامپزشکی در روستاها سعی کردند که با ارائه آگاهی و آموزش های لازم به مردم در جهت رفع مشکلات موجود قدم نهاده و درمان مشکلات انگلی کنه ای و تنفسی که به دلیل عدم پیشگیری و سم پاشی مناسب و  نامناسب بودن جایگاه از لحاظ تهویه و گرد و غبار،بسیاری از دام های منطقه  را درگیر کرده بود و توزیع رایگان دارو از دیگر اقدامات جهاد گرانه در این مناطق بود.

مسئول کانون حرکت‌های جهادی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کازرون خاطرنشان کرد: در این مدت تلاش  شد تا مشکلات پوستی و ناباروری که به علت عدم پیشگیری ،درمان و تغذیه مناسب دام ها، سیکل فحلی که به سمت آنستروس رفته بود، درمان گردد.

وی گفت: عمده ترین بیماری بین دام های این منطقه تیلریوز بود؛ این بیماری توسط کنه HYALOMMA انتقال می یابد. با استفاده از سم کمری FLUMETRINE  تمام دام های منطقه سم پاشی شدند و برای موارد حاد درمان و نسخه نویسی انجام شد.

هاشمی یاد آور شد: در طی این اردوها بیش از ۱۵۰ راس دام گوسفند و بز، بیش از ۳۰ راس گاو و تلیسه و ۱۰۰۰ قطعه انواع ماکیان به صورت رایگان مورد ویزیت، درمان و تزریق واکسن قرار گرفتند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: