کد خبر: ۱۲۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
وقتی پولش را آمریکا میبرد و کتکش را هم از یمن میخورد و تنها پیازش مانده است
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ماه ژوئن ۲۰۱۷ در اظهارات جنگ طلبانه مدعی شده بود که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند،‌اما ...

تمسخر «بن سلمان» در الجزیره؛«او می‌خواست جنگ را به داخل ایران بکشاند، اما»

 شبکه الجزیره اخیرا در برنامه‌ای به شکست سیاست‌های جنگ افروزانه حکومت سعودی به فرماندهی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پرداخته است.

این شبکه قطری در برنامه خود با عنوان «ماوراء الخبر»(آن سوی خبر) به پیامدهای منفی سیاست‌های خصمانه حکومت سعودی به ریاست بن سلمان در قطع روابط با قطر و محاصره این کشور به همراه متحدانش(مصر و امارات و بحرین) اشاره کرده است.


در این برنامه همچنین به اظهارات جنگ افروزانه محمد بن سلمان در ماه ژوئن 2017 علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره شد که بن سلمان در آن زمان مدعی شده بود که «جنگ را به داخل ایران خواهد کشید». الجزیره در برنامه خود کلیپ‌های در ارتباط با جنگ عربستان و امارات در یمن و موفقیت رزمندگان یمنی در به اسارت درآوردن نظامیان و مزدوران سعودی پخش کرده و شکست و ناکامی سعودی‌ها را اینگونه به تمسخر کشیده و می‌گوید و حالا جنگ به خاک عربستان کشیده شده است.

تغیییر معادلات در جنگ یمن دولت ریاض را ناچار کرده است که خود را نجات داده و فورا استراتژی خروج از یمن را پی‌ریزی کند.

 برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که عربستان رویکرد بسیار جدی در قبال طرح جنبش انصارالله برای متوقف کردن جنگ در یمن اتخاذ کرده  و با روی باز پذیرای این پیشنهاد یمن است. آخرین داده‌ها حاکی از آن است که  ریاض به همه طرف‌های تأثیرگذار درباره صنعا از جمله طرف‌های اروپایی و عربی اعلام کرده که قصد دارد طرح انصارالله ‏را بررسی کرده و با رویکرد مثبت با آنها تعامل کند. در عین حال کاهش  حملات هوایی عربستان به یمن کاملا مشهود است و بر همین اساس برخی تحلیلگران  دستیابی به راه حل قریب الوقوع  در این زمینه را ممکن دانسته اند.

‏همچنین  سخنان شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع «برادر محمد بن سلمان» حاکی از آن است که  ‏عربستان به طرح یمن نگاه مثبتی دارد. ‏ ‏یک دیپلمات اروپایی هم در این راستا گفته که  محمد بن سلمان خواهان خروج از یمن است، از این رو باید راهی جهت خروج آبرومندانه او از یمن  بیابیم.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

عربستان باید در عمل پایبندی خود را به آتش بس در یمن ثابت کند

البته پیشنهاد سعودی ها شامل توقف درگیری در مناطق محدودی می شود که گفته می شود این پیشنهاد تحولی بزرگی در مسیر توقف جنگ محسوب نمی شود. در حالی که انصارالله خواهان توقف جنگ، برقراری صلح و شکستن محاصره هستند در نتیجه  احتمالا از این پیشنهاد ریاض استقبال نخواهد کرد. در برخی از اخبار گفته شده که ریاض برای رسیدن به اهداف خود باب گفت‌گو‌ را با مهدی المشاط رئیس شورای عالی ‏سیاسی انصارالله آن هم  از طریق طرف سوم باز کرده، اما توافقی حاصل نشده، از سوی دیگر برخی اخبار هم وجود رابط در مذاکرات بین طرفین را رد کرده است.

 ‏ منابع نزدیک به جنبش انصارالله نیز گفته اند که اوضاع میدانی در یمن تغییری نکرده و نشانه‌‏ای مبنی بر همراهی مثبت با طرح آتش‌بس سعودی به چشم نمی خورد زیرا  حملات عربستان سعودی ‏به این کشور همچنان ادامه دارد، به طوری که طی ساعات گذشته  منطق مرزی یمن در شش مرحله مورد حمله ریاض قرار گرفته اند.

دو هفته پیش انصارالله پیشنهاد توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را با شرط برداشتن گام متقابل از سوی ائتلاف سعودی مورد حمایت غرب مطرح کرد. انصارالله در عین حال از زمان ارائه این پیشنهاد همواره به افزایش حملات در مرز‌ها در صورتی که به طرح صلحش توجه نشود، تهدید کرده است.

در همین راستا محمد البخیتی در واکنش به اظهارات خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان درباره نگاه مثبت ریاض به دعوت به آتش بس، گفت که ما منتظر اقدامات عملی و نه فقط حرف زدن از طرف عربستان هستیم.

البخیتی همچنین اعلام کرد که جنگنده‌های عربستانی همچنان به بمباران یمن ادامه می‌دهند و این حملات متوقف نشده است؛ بنابراین تاکنون هیچ نوع پاسخ مثبتی به طرح ما برای آتش بس صورت نگرفته است. ما این آتش بس یک طرفه را اعلام کردیم به این امید که طرف مقابل به آن پاسخ بدهد و زمینه توقف جنگ و پایان محاصره یمن و تحقق صلح در منطقه فراهم شود.

چرا عربستان به فکر پایان مسالمت آمیز جنگ یمن افتاده است؟

 بیش از ۴ سال از جنگ یمن می‌گذرد و طبق آمار عربستان ۳۰۰ میلیارد دلار در یمن هزینه کرده و در نهایت دستاوردی جز شکست نصیبش نشد و  اکنون در شرایطی قرار دارد که برای حفظ آبرو هم که شده می‌خواهد از این کشور خارج شود. عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن،  فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند و  بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی کشته شدند.

بعد از اینکه کشور‌های عربی مثل مراکش، قطر و اردن پشت عربستان را در حمله به یمن خالی کردند، به تازگی  امارات هم به جمع آنها پیوسته و با  عقب‌نشینی تمایل خود برای کناره گیری از  جنگ با ملت بی دفاع این کشور را علنی کرده است. همچنین کشور‌های غربی نیز به واسطه تهاجم آنها به صنعا در امضای معامله‌ها با ریاض بازنگری کرده‌اند. عربستان طی سال‌های گذشته با میانجیگری‌های سیاسی مخالفت کرد، چراکه تصور می‌کرد با غلبه به حوثی‌ها بر ایران پیروز شده و جلوی نفوذ سیاسی شیعیان در شبه جزیره عربستان را می‌گیرد، اما با تمام این تدابیر همه طرح‌های آل سعود در یمن با شکست مواجه شد. اکنون  که اقدامات نظامی بسیار قدرت ریاض را کاهش داده است، شاهد هستیم که واشنگتن هم دیگر نمی‌خواهد جنگی علیه تهران به راه اندازد و درنتیجه دغدغه محمد بن سلمان یافتن راهی برای عقب‌نشینی آبرومندانه از  جنگ با یمن است، حتی اگر این خروج برای آل سعود میلیارد‌ها دلار هزینه در بر داشته باشد.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

چه چیزی مانع اعتراف ریاض در شکست در جنگ یمن است؟

 به نظر می رسد تنها عاملی که به ریاض اجازه اعتراف به شکست در جنگ یمن را نمی‌دهد، بحث غرور ملی در جهان عرب است. در حقیقت محمدبن سلمان به دنبال  معرفی عربستان به عنوان مرکز جهان عرب است اما در مقابل در چند سال گذشته نتوانسته از عهده انصارالله با شرایط تحریمی بر بیاید. این امر به خوبی گواه است که  برای آل سعود اعتراف به شکست بسیار سخت است. این درحالیست که یمنی‌ها با دست‌های خالی و تکیه بر توان داخلی خود غیرتمندانه از کشورشان دفاع می‌کنند و در مقابل عربستان سعودی از حمایت همه‌جانبه قدرتمند‌ترین کشور‌های جهان برخوردار است.

 عربستان همواره به دنبال  دستاورد و پیروزی بزرگی بود که  جنگ یمن  را خاتمه بخشد، اما نه تنها این برگ برنده و امتیاز مهم برای آن ها حاصل نشده بلکه حملات اخیر انصارالله  به ریاض، چهره منفور  آل سعود را به خوبی نمایان کرده است، چراکه این جنگ نه تنها بن سلمان را در جهان عرب منفور و در موضع ضعف قرار داده بلکه یک نقطه منفی برای ترامپ هم بوده است که از سوی کنگره تحت فشار قرار دارد تا صادرات سلاح را به عربستان و امارات به عنوان دو متجاوز به یمن قطع کند. کارشناسان جهان عرب به بن سلمان لقب ببر کاغذی داده اند.این درحالیست که دولت نجات ملی یمن اکنون در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارد.

عربستان ناگزیر به پایان جنگ یمن/جنگ یمن پاشنه آشیل عربستان و آمریکا

 در رأس کشور‌های شرکت کننده در جنگ یمن، عربستان و آمریکا به عنوان بزرگترین بازندگان سیاسی و نظامی هستند. امارات نیز در رده بعدی شکست‌خوردگان است.  موضوع دیگر فقط مربوط به شکست نظامی برای عربستان نیست بلکه جنگ و استراتژی آن به پاشنه آشیلی برای خاندان حاکم و در رأس آن محمد بن سلمان، تبدیل شده است.

با این تفاسیر می توان گفت که عربستان به دنبال خروج آبرومندانه از جنگ یمن است. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بر اساس تحقیق «گروه بین‌المللی بحران» عربستان سعودی به دنبال راهی برای خروج از جنگ در یمن است. گروه بین‌المللی بحران از آمریکا خواسته به رژیم عربستان سعودی برای برون‌رفت از باتلاق یمن کمک کند.مقاومت یمنی‌ها آن‌قدر چشمگیر است که بسیاری از معادلات در این جنگ را تغییر داده، تا جایی که روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد که جنگ یمن به باتلاقی برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بعد از توقف حمایت هم‌پیمان اماراتی او تبدیل شده است.

خروج خزنده و بی صدای افعی های سعودی از یمن

موشک های انصارالله بلای جان سعودی ها

هر روز که می‌گذرد حیثیت و اعتبار عربستان بیشتر در دنیا خدشه‌دار می‌شود، کشتار کودکان و محاصره مردم مظلوم یمن جنایاتی است که قابل چشم پوشی نیست و به واسطه آن اهداف سعودی‌ها نه تنها محقق نشده بلکه دیگر اعتباری برای آن‌ها باقی نمانده است.

یمنی‌ها در ماه‌های اخیر نشان دادند که توان وارد کردن آسیب‌های جدی‌تر به عربستان را دارند. اقتصاد و نفت پاشنه آشیل عربستان است و این در یک نقطه تمرکز پیدا کرده است افزایش توان موشکی و پهپادی انصارالله یمن و هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان و امارات، موازنه میدانی را به نفع یمنی‌ها تغییر داده و متجاوزان را در یافتن راهی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن به تکاپو واداشته است.

عربستان و متحدانش پنج سال است به دنبال تضعیف جنبش انصارالله در یمن هستند، اما حملات ظالمانه ائتلاف سعودی نه تنها موفقیتی در این زمینه کسب نکرده بلکه قدرت انصارالله به مراتب بیشتر از گذشته شده است. حملات روزانه انصارالله به عمق خاک عربستان، سبب شده تا متجاوزان در محاسبات خود علیه یمنی‌ها تجدید نظر کنند.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: