کد خبر: ۱۲۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
«ان بی سی» گزارش داد؛
نهاد CIA با داشتن یکسری اطلاعات از طریق افراد مطلع در فرودگاه پایتخت سوریه ،دمشق دقیقاً می‌دانست چه موقع جت حامل سپهبد قاسم سلیمانی وارد بغداد شده است؛ اطلاعاتی که اسرائیل به آمریکا داد نیز به تأیید جزئیات کمک کرد.

نهاد CIA با داشتن یکسری اطلاعات از طریق افراد مطلع در فرودگاه پایتخت سوریه ،دمشق دقیقاً می‌دانست چه موقع جت حامل سپهبد قاسم سلیمانی وارد بغداد شده است؛ اطلاعاتی که اسرائیل به آمریکا داد نیز به تأیید جزئیات کمک کرد.

به محض فرود آمدن هواپیمایی «چم وینگز ایرباس A320»، جاسوسان آمریکایی در فرودگاه اصلی عراق که پرسنل ارتش آمریكا در آن قرار دارد، محل دقیق آشیانه آن را تأیید كردند.

جزئیات چگونگی ترور حاج قاسم سلیمانی / تحول در جنگ افزارهای جدید

سه فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به آسمان محل اعزام شدند، بدون هیچ ترسی از چالش در فضای هوایی عراق که کامل تحت تسلط ارتش ایالات متحده است. هر یک از آن‌ها به چهار موشک Hellfire مجهز بود.

این گزارش درباره چگونگی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، بر اساس مصاحبه با دو فردی است که مستقیم با جزئیات این عملیات درگیر بوده و همچنین اطلاعاتی از سایر مقامات آمریکایی که در مورد عملیات گزارش‌هایی دریافت کرده اند.

در مانیتور‌های بزرگ، مقامات مختلف آمریکا شاهد همه صحنه‌هایی بودند که طی آن یک فرمانده شبه نظامی عراقی پله‌هایی را برای استقبال از فرمانده سپاه قدس ایران در هنگام بیرون آمدن از هواپیما آماده می‌کرد. ساعت یک نیمه شب بود و بنابراین تصاویر مادون قرمز سیاه و سفید کاملاً واضح نبود. هیچ چهره‌ای دیده نمی‌شد.

جینا هاسپل، رئیس CIA، از دفتر این آژانس در لانگلی ویرجینیا مشغول نظارت بر عملیات بود. وزیر دفاع، مارک اسپر از یک نقطه دیگر علمیات را نظاره می‌کرد. یک بخشی دیگر از مقامات آمریکا در کاخ سفید عملیات را می دیدند، اما دونالد ترامپ در آن زمان در فلوریدا بود.

این تصاویر نشان می‌داد، دو چهره ارشد نظامی ایرانی و عراقی وارد یک خودرو سدان شدند و بقیه همراهان آن‌ها نیز سوار یک مینی ون شده و به سرعت در پشت آن‌ها حرکت کردند.

همانطور که خودرو‌ها به سمت خارج فرودگاه حرکت می کردند، هواپیما‌های بدون سرنشین هم به دنبال آن‌ها بودند. متخصصان اطلاعات سیگنال، به منظور تأیید هویت این دو فرمانده به دنبال زدن رد تلفن‌های موبایل سرنشینان بودند. سال‌ها نقشه برداری و اطلاعات زمینی از ماهواره‌ها بر صفحه نمایش اپراتور‌های هواپیما‌های بدون سرنشین بود.

وسایل نقلیه دیگر گاه به گاه از کنار خودرو‌های هدف عبور می کردند، اما ترافیک سبک بود. مینی ون در بخشی از مسیر از سدان جلو افتاد.

در مقر فرماندهی مرکزی آمریکا در قطر که از آنجا این عملیات در حال هدایت و اجرا بود، هیچ شک و شبهه‌ای درمورد اینکه چه کسی داخل آن وسایل نقلیه است، وجود نداشت.

کسانی که مشغول تماشای عملیات بودند، شاهد حمله موشک‌ها از پهپاد‌ها بودند. هر دو وسیله نقلیه در یک آن تبدیل به گلوله آتش شدند. درمجموع چهار موشک شلیک شد. هیچ کس از این حمله جان به در نبرد.

مقامات ارتش آمریکا در نقاط مختلف جهان مستقیم حمله را مشاهده می‌کردند. علیرغم این که علمیات موفقیت آمیز بود، واکنش‌ها به این حمله به خاطر نوع و شدت آن چندان خوشایند نبود و مقامات در این فکر بودند که این حمله چه واکنشی را می‌تواند به وجود آورد.

این عملیاتی کاملاً قابل توجه از لحاظ فنی یا اطلاعاتی برای آمریکا بود و بسیار جالب توجه است که انجام این گونه عملیات تا چه حد برای آمریکا معمول و آسان شده است.

پیتر سینگر، متخصص جنگ افزار‌های آینده در بنیاد آمریکای جدید در این باره گفته: در کمتر از یک نسل، ما از موضوعی که غیر طبیعی و شاید حتی علمی ـ تخیلی بود، عبور کرده ایم تا جایی که این عملیات حالت عادی پیدا کرده است.

آنتونی کوردسمن که روی روند‌های نظامی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن مشغول مطالعه است، گفته: حملات هدفمند مانند نمونه‌ای که منجر به ترور سردار سلیمانی شد، نشان دهنده یک تغییر اساسی در جنگ افزار‌هاست. این حملات به هشیاری، نظارت و تلاش برای شناسایی بسیار گسترده نیاز دارد؛ که اساساً هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌تواند با آن مطابقت داشته باشد و بسیار گران قیمت، وقت گیر و نیازمند به تخصص بالاست.

تنها نکته متفاوت در مورد ترور سردار سلیمانی این بود که او یک مقام رسمی و مقام ارشد دولت دیگر بود. به همین دلیل و با توجه به انتظار تلافی از سوی ایران، این حمله بسیار جنجالی‌تر از سایر حملات مشابه خود شد؛ اما از نگاه فنی، این حمله کاملا دقیق و اساسی بود.

سلیمانی که مدت طولانی حضوری در سایه در خاورمیانه داشت، در سال‌های اخیر به شکل عمومی رفت و آمد داشت و در حالی که مشغول طراحی راهبردی برای مقابله با منافع ایالات متحده در عراق و جا‌های دیگر بود، با همگان عکس می‌گرفت؛ بنابراین، پیدا کردن او به سختی یافتن بن لادن در سال ۲۰۱۱ در پاکستان، یا ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش که در حمله آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ در سوریه کشته شد، نبود.

با این حال مقامات می‌گویند، ردیابی سفر‌های وی کمی زمان برده و دانستن اینکه دقیقاً کجا خواهد بود، از نظر آمریکایی‌ها شاهکار اطلاعاتی است. همینطور ترور او به شکلی که خطر تلفات غیرنظامی در پی نداشته باشد.

یکی از اپراتور‌های ویژه سابق CIA که با عملیات‌های مشابه سر و کار داشته است، گفته: این کار‌ها مشکل است. چیز‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند اشتباه از آب درآید.

مقامات می‌گویند، هواپیما‌های بدون سرنشینی که به دنبال کاروان سلیمانی بودند، بی صدا نیستند، اما در یک محیط شهری مانند بغداد، صدایی که آن‌ها ایجاد می‌کنند به راحتی قابل تشخیص نیست. هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که مردان حاضر در وسایل نقلیه بدانند که قرار است آماج قرار گیرند.

دولت عراق از این که ایالات متحده بدون مشورت، یک مقام کشور همسایه را در خاک عراق کشته است، راضی و خشنود نیست. دو مقام امنیتی عراقی به رویترز گفتند که در حال بررسی نقش مظنونان به جاسوسی اطلاعاتی برای آمریکا در فرودگاه بغداد هستند.

همچنین به گزارش رویترز، سازمان اطلاعات سوریه در حال تحقیق در مورد دو کارمند هواپیمایی چم وینگز است.

مقامات ایالات متحده به NBC گفته اند، برای چندین روز از نزدیک تحرکات سلیمانی را در سراسر منطقه نظارت می‌کردند. دولت ترامپ می‌گوید که سلیمانی قصد داشت، حملاتی را علیه آمریکایی‌ها ترتیب دهد؛ هر چند هیچ مدرکی از این ادعا را منتشر نکرده اند.

مقامات ایرانی گفته اند که حملات موشکی روز چهارشنبه علیه ارتش آمریکا در عراق ـ که باعث تلفات جانی نشده است ـ پایان تلافی آن‌ها برای کشته شدن سردارشان خواهد بود؛ اما مقامات اطلاعاتی آمریکا این موضوع را باور ندارند. یکی از مقامات آمریکایی گفته: اگر من سفیر آمریکا بودم، تا اطلاع ثانوی ماشین شخصی خودم را استارت نمی زدم!

نام:
ایمیل:
* نظر: