کد خبر: ۱۲۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

معاون حمل و نقل شهردار شیراز گفت: از شنبه ۱۰ خرداد فعالیت اتوبوس‌ها و مترو آغاز می‌شود که اتوبوس‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصد با رعایت پروتکل بهداشتی شروع به کار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مجتبی زوربخش پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع راه‌اندازی مجدد حمل‌ونقل عمومی در شیراز اظهار داشت: دوچرخه‌های اشتراکی از 6 خرداد ماه دوباره با هدف پوشش دادن برای سفرهای کوتاه مسافت شروع به کار کرده است که برای دوچرخه‌های اشتراکی و ضدعفونی و نگهداری دوچرخه‌ها پروتکل‌های بهداشتی صادره از ستاد ملی کرونا در نظر گرفته شده است. 
وی گفت: برای فعالیت مجدد دوچرخه‌ها کریدور یا محدوده فعالیت گسترش پیدا کرده و شهروندان می‌توانند در سطح بیشتری از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.
معاون حمل و نقل شهردار شیراز درباره فعالیت مجدد اتوبوس و مترو افزود: اتوبوس‌های شهری شیراز از 20 اسفندماه سال گذشته برای حفظ سلامت شهروندان و براساس ابلاغیه شهردار شیراز و رای شورای شهر کاملا تعطیل شد.
زوربخش با اشاره به آماده‌سازی ناوگان برای شروع فعالیت مجدد بیان کرد: براساس دستور شهردار و ابلاغیه اعضای شورای شهر و مصوبه آن از شنبه 10 خرداد فعالیت اتوبوس‌ها و مترو آغاز می‌شود که اتوبوس‌ها با ظرفیت 100 درصد با رعایت پروتکل بهداشتی شروع به کار می‌کنند. 
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در استفاده از حمل و نقل عمومی کاملا ضروری است، عنوان کرد: ضدعفونی پایانه‌ها و ایستگاه‌ها منطبق بر پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود که درباره مترو نیز براساس پروتکل‌های بهداشتی از روز شنبه 10 خردادماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 
معاون حمل و نقل شهردار شیراز تصریح کرد: فعالیت حمل و نقل عمومی از 6 صبح تا 21 شب است که زمان فعالیت مترو ممکن است افزایش یابد همچنین در استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی باید با مشارکت مردم اقدامات بهداشتی رعایت شود. 
زوربخش درباره رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت رانندگان گفت: درباره مجزاسازی فضای رانندگان و اتوبوس اقدامات خوبی شده و هرچند هزینه‌هایی بر حمل و نقل عمومی تحمیل شده اما برای رعایت بهداشت این مجزاسازی صورت گرفته است. 
وی از مردم درخواست کرد با توجه به احتمال سرایت ویروس از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و فقط برای رفت و آمدهای ضروری از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. 
معاون حمل و نقل شهردار شیراز درباره پروژه‌های قابل افتتاح نیز گفت: پروژه‌های قابل افتتاح یکی احداث تونل خط 2 مترو است که از میانرود شروع می‌شود تا میدان گاز ادامه دارد به دلیل اینکه عمود بر خط یک است و یک ایستگاه تبادلی در میدان امام حسین دارند، این ایستگاه به یک ایستگاه شاخص تبدیل می‌شود. 
زوربخش افزود: افتتاحیه اول خط 2 مترو در 8 خرداد و با پایان ساخت تونل یک این خط است به موازات این اقدام عملیات ریل‌گذاری این خط آغاز می‌شود. خط 2 مترو نقش به سزایی در سهولت انجام سفرهای درون شهری دارد و همچنین با خط شرقی غربی هم تلاقی خواهد داشت و نقش به سزایی در حمل و نقل دارد.
وی با بیان اینکه فعالیت مترو سبب تسهیل آمد و شد و دسترسی ارزان قیمت برای شهروندان می‌شود، افزود: با اتمام ریل‌گذاری 2 ایستگاه فعال می‌شود که با فعالیت خط 2 و تلاقی با خط یک انتظار بر این است که شاهد سفرهای کمتری با خودروهای شخصی باشیم و حجم ترافیک کاهش پیدا کند. 
معاون حمل و نقل شهردار شیراز با اشاره به افتتاح زودهنگام ایستگاه وکیل مترو بیان کرد: ایستگاه وکیل آخرین ایستگاه است که از خط یک باقی مانده، با توجه به اینکه در کنار مجموعه زندیه و هسته مرکزی شهر است نقش مهمی در توزیع مسافر دارد؛ ایستگاه وکیل می‌تواند بسیاری از سفرهایی را که در هسته مرکزی شهر که سبب شلوغی می‌شود، سبک کند. 
زوربخش با اشاره به دیگر پروژه‌های در دست اقدام شهردار تصریح کرد: کلنگ‌زنی ادامه خط یک مترو  که اصطلاحا خط سه عنوان می‌شود، یکی از این پروژه‌ها است که از ابتدای خیابان معالی‌آباد شروع می‌شود و تا ایستگاه قطار و ابتدای مجموعه گلستان ادامه پیدا می‌کند. 
وی با بیان اینکه هزینه احداث خط سه 2 هزار و 350 میلیارد تومان است، بیان کرد: در خط سه 8 ایستگاه طراحی شده و با احداث این خط 18 هزار نفر مسافر در ساعت می‌توانند  جابه‌جا شوند؛ این خط که توسعه غربی خط یک هم تلقی می‌شود مشکل تردد ساکنین غرب شیراز و خط مترو صدرا را برطرف می‌کند. 
معاون حمل و نقل شهردار شیراز درباره تامین اعتبارات این خط گفت: بخشی با سرمایه‌گذاری و بخشی هم در بودجه 99 در نظر گرفته شده است. 
زوربخش در پاسخ به سوالی درباره تامین واگن برای خطوط مترو افزود: واگن در یک مقطع زمانی وارد می‌شد اما در حال حاضر بخشی از این واگن‌ها به صورت مونتاژ در داخل کشور تولید می‌شود اما برای اتوبوس با محدودیت روبه‌رو هستیم که مشکل تمامی کلانشهرها است. 
وی درباره ترموا و راه‌اندازی آن در شیراز نیز بیان کرد: در بخش ترموا براساس بررسی‌های انجام شده با محدودیت جدی روبه‌رو نیستیم، و شروع احداث خط تراموا و بهره‌برداری از آن تنوع سیستم حمل و نقل را داریم و جایگزین اتوبوس می‌شود. 



نام:
ایمیل:
* نظر: