سواد رسانه ای
مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار می کند:
boletمسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
نتایج مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه فجر فارس منتشر کرد:
boletنتایج مسابقه هفتگی پیامکی سواد رسانه
کد خبر: ۱۲۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس:
همایش آسیب ها و فرصت های فضای مجازی ویژه خانواده ها و کارکنان گروه توپخانه 56 یونس سروستان با حضور سرهنگ محمدجعفر دوستدار مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس برگزار شد.
سرهنگ محمدجعفر دوستدار مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس با اشاره به این که در نظام جمهوری اسلامی ایران مبحث تربیت در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار می باشد گفت: در عصر کنونی یعنی عصر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کنار آموزش می بایست به موضوع تربیت نیز توجه ویژه داشت.

محمد جعفر دوستدار در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تحول در آموزش و پرورش امروز یک ضرورت غیر قابل اجتناب است و با حلوا حلوا کردن هم چیزی درست نمی شود. باید همت همه مسولان بر این موضوع قرار بگیرد. متاسفانه محتواهای امروز مدارس عمدتا کم فایده و بی فایده بوده و پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.

ایشان به درس های مهم مدیریت خانواده، محیط زیست، تفکر و سواد رسانه، هویت اجتماعی و سلامت و بهداشت اشاره کرد و گفت: همین چند عنوان درس های ضروری و مهم هم که در برنامه گنجانده شده، جز مظلوم ترین درس ها در آموزش و پرورش هست و بعضا کلاس آنها تشکیل نمی شود.


وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی و رسانه در جامعه، سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی به عنوان یک رسانه پرمخاطب مورد هدف قرارگرفته شده است که برای این موضوع باید با حساسیت بالا برنامه ریزی کرد.

مسئول سازمان فضای مجازی گفت: فضای مجازی در کنار فرصت های بسیاری که دارد متاسفانه سیل آسیب ها را نیز به راه انداخته است. در صورت این که مخاطبان سواد رسانه ای نداشته باشند با این سیل ویرانگر همراه می شوند.

وی آموزش و فرهنگسازی را لازمه کاهش آسیب های فضای مجازی دانست و گفت: بهره مندی از فرصت های فضای مجازی و کاهش های آسیب های ناشی از آن نیاز به آموزش سواد رسانه ای در سطوح مختلف جامعه داشته و این موضوع می بایست فرهنگسازی شود.


دوستدار ادامه: در مواجهه با فضای مجازی باید با نگاه واقع بینانه رفتار کنیم، یعنی هم آسیب ها و تهدیدات بسیار زیاد آن را ببینیم هم از فرصت های قابل توجهی که دارد بهره مند شویم. در نگاه واقع بینانه باید مخاطبین فضای مجازی با یادگیری سواد رسانه خود را در برابر آسیب های فضای مجازی در حد امکان ایمن کنند.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس تاکید کرد: ما می توانیم با برنامه ریزی صحیح تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده و از فضای مجازی در جهت صدور و انتشار پیام انقلاب اسلامی به جهانیان استفاده کنیم. این اتفاق در موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با مطرح کردن کلید واژه انتقام سخت در جهان توسط فعالان فضای مجازی بسیج اثبات شد.

محمدجعفر دوستدار با اشاره به این که دلیل عمده سوتفاهم های فضای مجازی تاثیر پایین لغات است گفت: عوامل انتقال پیام در فضای مجازی حرکات بدن، لحن و لغات بوده که در بین این سه عامل، لغات کمترین سهم را دارد. این موضوع دلیل عمده سوء تفاهم ها در فضای مجازی می باشد.

وی با بررسی زاویه دید رسانه ها در تولید پیام های رسانه ای گفت: در تولیداتی که از رسانه های مختلف از جمله رسانه های معاند در فضای مجازی مشاهده می کنیم، زاویه دید نسبت به اتفاقات و موضوعات متفاوت بوده و رسانه های خارجی و معاند برای بهره برداری اهداف خود اتفاقات را متفاوت مطرح می کنند. لذا لازم است مخاطبان با هوشیاری کامل و داشتن سواد رسانه ای صحت و منبع مطالب را به دقت بررسی کنند تا از انتشار شایعات جلوگیری شود.

سرهنگ محمدجعفر دوستدار مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس در پایان گفت: سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس با اجرای نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان فارس با بهره مندی از مدرسان متخصص و توانمند در این عرصه آمادگی برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی عمومی و تخصصی برای اقشار مختلف از جمله کارکنان و خانواده های پاسداران را دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: