کد خبر: ۱۲۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
صنعت گردشگری فارس روزهای سختی را سپری می‌کند / از حضور توریست داخلی و خارجی محروم شده‌ایم
    به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات فارس، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، سهراب شرفی در جلسه کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته این اتاق که به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، با بیان اینکه نباید بیماری کرونا بهانه‌ای شود که به مدت نامحدود همه جا را تعطیل نگه داریم زیرا کسب و کارها به ویژه در حوزه گردشگری نیز مانند سایر اقشار نیازمند بازگشایی با شرایط خاص است، اظهار داشت: در دوران شیوع بیماری کرونا خسارت‌های هنگفتی به بخش گردشگری تحمیل شده است و صنعت گردشگری ما در فارس نیز روزهای سختی را سپری می‌کند.

وی افزود: به دلیل بیماری کرونا صنعت گردشگری ما از داشتن توریست داخلی و خارجی محروم شده اما این فرهنگ باید تغییر کند و ساز و کاری اندیشیده شود که گردشگران اطمینان پیدا کنند که تمام پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت در اماکن گردشگری استان ما رعایت می‌شود.

شرفی اظهارداشت: الزام تعیین پروتکل‌های بهداشتی برای کسب و کارهای حوزه گردشگری وجود دارد زیرا آسیب‌های اقتصادی تحمیل شده بر بخش خصوصی فعال در این حوزه بسیار هنگفت است و ادامه مسیر تعطیلی آنها خسران زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد راهکارهایی برای جبران خسارت به صنعت گردشگری استان هستیم اضافه کرد: باید برای دوران پساکرونا و رایج کردن گردشگری در محیط‌های سرباز و سر بسته برنامه با شرایط خاص تعریف کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی فارس افزود: یکی از بخش‌های قابل توجه در دوران کرونا در صنعت گردشگری استان توجه به گردشگری طبیعی، بوم گردی و روستاگردی است که فارس در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد و گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند با اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از این بخش گردشگری استان استفاده کنند.

شرفی عنوان کرد: باور داریم با وجود بیماری کرونا هم می‌توان از صنعت گردشگری بهره برد که در این زمینه رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌های ما نیز باید در بحث اجرایی شدن پروتکل‌های بهداشتی در اماکن میراثی و فرهنگی و گردشگری استان تبلیغات و اطلاع رسانی کنند و نگرانی توریست‌ها را برای سفر به کشورمان کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه هم اینک زمان مناسبی برای اصلاح فرآیندهاست تصریح کرد: در فضایی که بیماری کرونا تمام بخش‌ها را تعطیل کرده فضایی فراهم شده تا ساز و کارهای اجرایی برای عملیاتی شدن برخی از برنامه‌های زیربنایی در حوزه گردشگری استان از جمله راه‌اندازی پلیس گردشگری تبیین شود.

شرفی افزود: اجرای طرح پلیس گردشگری در استان از الزامات است و باید با هماهنگی با نیروی انتظامی و مدیران استان از ظرفیت سرباز وظیفه‌های مسلط به زبان انگلیسی، فرمه ای مشخص و سایر ملزومات برای اجرایی شدن پلیس گردشگری تعریف و استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همچنین در بحث راهنمایان گردشگری نیز نیازمند اقدامات زیربنایی در صنعت گردشگری استان هستیم تا بتوانیم به ساختارهای اجرایی مناسبی در این زمینه برسیم.

شرفی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان باید در قبال صنعت گردشگری استان پویاتر عمل کند اظهارداشت: سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های دولتی نکته مهمی و قابل اهمیتی در انجام وظائف است اما متاسفانه دولت در طول سال‌ها به واسطه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و تکیه بر منابع نفتی، فشارهای زیادی را بر مردم تحمیل کرده در حالی که گردشگری می تواند بخش اصلی و درآمدزای کشور و استان فارس باشد.

وی ادامه داد: باید هسته‌ای در زیر مجموعه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس ایجاد شود تا با حمایت از نخبگان و ایده پردازان، بتوانیم به صورت میدانی و کاربردی پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه گردشگری استان را شناسایی و انجام و به راهکارها و ایده های عملیاتی در حوزه گردشگری استان برسیم.


امید فاضل زاده رئیس گروه توسعه و ارزشیابی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: گردشگری یکی از بحش‌های متاثیر از ویروس کروناست که با توجه به نامحدود بودن زمان بیماری، تبعات این ویرس بر روند فعالیت‌ها و کسب و کارهای حوزه گردشگری نیز مشخص نیست و این روند نامعلوم بسیار آسیب زاست.

وی افزود: در پی شیوع بیماری کرونا بسیاری از افراد داخل و خارج از سیستم گردشگری خارج شدند لذا برای رونق بخشی و فعالیت کسب و کارها در این حوزه نیاز است یکی از اعضای ستاد کرونای استان به عنوان عضو در کمیسیون گردشگری اتاق و جلسات مربوطه حضور داشته باشد تا با همفکری فعالان بخش خصوصی بتوانیم تصمیم گیری و پروتکل‌های مناسبی برای فعالیت بخش های مختلف گردشگری استان تهیه و اجرا کنیم.

فاضل زاده بیان کرد: باید بپذیریم که کرونا جزیی از زندگی همه ما شده لذا باید برای هر نوع فعالیت در مشاغل پروتکل خاص تعریف شود تا امکان فعالیت اقتصادی فراهم شود.

وی با تاکید بر جنبه‌های گردشگری استان فارس و ارائه راهکارهای مختلف برای فعالیت دوباره گردشگری در فارس ادامه داد: برای اجرای برنامه‌ها درحوزه گردشگری باید اولویت فعالیت‌ها در مکان‌های سرباز باشد تا فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد بهداشتی به خوبی رعایت شود.

آریا گل‌نشین یکی از فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان فارس هم گفت: نیاز است مرکز مطالعات و تحقیقات گردشگری با محوریت اتاق بازرگانی فارس و بخش خصوصی ایجاد شود تا بتوان برای ترویج و قدرتمند شدن بخش گردشگری فارس در دوران پسا کرونا برنامه اجرایی تدوین کرد.

در این جلسه فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان به ارائه برنامه‌ها و راهکارها در حوزه گردشگری در دوران پسا کرونا پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر: