گزارش
22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
bolet22 بهمن 93
هانیه پورحسین/ خبرگزاری ایسنا
22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
bolet22 بهمن 93
محسن تورع/ خبرگزاری نسیم
کد خبر: ۱۲۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
نماینده ولی فقیه در فارس :
آیت الله دژکام با اشاره به نقش پیشگیری خبرنگاران از بروز خلاف و فساد در جامعه گفت:‌ باید همان‌طور که خبرنگاران به تغییر و تحول و بهبود وضعیت اجتماعی دیگران کمک می‌دهند، در روز خبرنگار و چنین جلساتی هم بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران کمک دهیم تا آن‌ها بتوانند نقش خود را در این زمینه بهتر ایفا کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید قدردان زحمات خبرنگاران باشیم، به مشکلات مطرح شده در خصوص وضعیت خبرنگاران در این نشست اشاره کرد و افزود: تشکل‌های صنفی خبرنگاران باید مجموعه خود را تقویت کنند و در این زمینه بسیج رسانه و انجمن صنفی عکاسان و خبرنگاران می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در جلسات بعدی باید این فرصت ایجاد شود که دو یا سه نفر از مسؤلان انجمن خبرنگاران به‌نمایندگی از بقیه مشکلات این صنف را مطرح کنند، گفت: باید همان‌طور که خبرنگاران به تغییر و تحول و بهبود وضعیت اجتماعی دیگران کمک می‌دهند، در روز خبرنگار و چنین جلساتی هم بتوانیم به بهبود وضعیت اجتماعی خبرنگاران کمک دهیم تا آن‌ها بتوانند نقش خود را در این زمینه بهتر ایفا کنند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه وزارت ارشاد در این زمینه وظایفی دارد که امیدواریم این وظایف را به خوبی پیگیری کند، گفت: معمولاً مشاهده می‌کنیم افرادی به دنبال خبرنگاران هستند که مدیریت اجرایی دارند و می‌خواهند گزارش کارهای خود را از طریق آنان منتشر کنند اما عده‌ای هم هستند که مدیریت راهبردی دارند و اگر بخواهند بگویند کاری کردیم باید بگویند که برای دیگران تعیین تکلیف کرده‌اند که این افراد به تناسب مدیریتشان باید ارتباطشان را با رسانه‌ها قوی‌تر کنند که یکی از آن‌ افراد بنده هستم که باید نقش راهبردی در سطح استان ایفا کنم.

ارتباط با رسانه‌ها باید قوی‌تر شود

وی با ذکر این نکته که اگر بخواهیم ارتباط با رسانه‌ها قوی‌تر شود قاعدتاً یک مدیر باید از خبرنگاران هم حمایت داشته باشد، گفت: اگر در جراید ستونی نوشته می‌شود، باید هزینه پرداخت شود و باید به مرور این جهت را تغییر دهیم یعنی بتوانیم از رسانه‌ها در رابطه با خدمتی که انجام می‌دهند تشکر کنیم و این را جزو رویکردهای نهاد رهبری در استان قرار دهیم که در حد توان از رسانه‌ها حمایت داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از رسانه‌ها بهره‌مند شویم باید هم از آنان قدردانی و هم حمایت کنیم و این مسئله باید انجام شود وگرنه با کمال صراحت می‌گوییم که در غیر این صورت نمی‌توانیم استان را جلو ببریم زیرا ارتباطمان طوری نیست که جبهه رسانه‌ای داشته باشیم و بتوانیم اهداف راهبردی را تعریف کنیم که در این مسیر خبرنگاران می‌توانند یاری‌رسان خوبی باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با ابراز خرسندی از اینکه توانسته است احساس همدلی و همدردی با خبرنگاران ایجاد کند تا آنان بتوانند از مسائل و مشکلات خود سخن بگویند، گفت: با این همه مشاهده کردیم که در این جلسه خبرنگاری که خود دارای مشکلات معیشتی بسیاری است اما از مسائل و مشکلات خود سخن نگفت و این یک افتخار است که به‌عنوان یک ایرانی به خود می‌بالیم.

خبرنگاران ایثارگرانه برای رفع مشکلات مردم وارد عرصه می‌شوند

وی ادامه داد: خبرنگاران ما برای رفع مشکلات مردم ایثارگرانه وارد عرصه می‌شوند و شهید صارمی چهره‌ای است که ما به آن افتخار می‌کنیم و در روز شهادت آن بزرگداشت برگزار کرده و از خبرنگاران تجلیل می‌کنیم، خبرنگاران هم جبهه دیگری هستند که جز ایثار، گذشت، صبر و استقامت و مقاومت چیز دیگری در رزومه کاری خود ندارند.

دست خبرنگار دغدغه‌مند را باید بوسید

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: منافع و بهره‌مندی مربوط به جریان خبرنگاران نیست و باید به خبرنگاری افتخار کرد که در جمعی که احساس می‌کند صدایش شنیده می‌شود، نخستین سؤالش درباره مشکل آب در برخی از مناطق باشد و باید دست این خبرنگار را بوسید زیرا دغدغه مردمش را دارد و یا خبرنگار دیگری بحث پتروشیمی‌ها مطرح کرده و خبرنگار دیگری هم دغدغه فرهنگی و دینی دارد.

امام جمعه شیراز گفت: در خصوص وضعیت مشکل آب در برخی از مناطق با ائمه جماعات آنجا صحبت‌هایی شده است و قرار شده آنان به نمایندگی از ما پیگیر این قضایا باشند تا معلوم شود که روحانیت در کنار مردم ایستاده و کار می‌کند.

وی خواستار توجه عامه مردم به مشکل کم آبی شد و تأکید کرد: نباید بگوییم که چون یک مدیر خوب کار نکرده است من هم دلم برای همشهری خود نمی‌سوزد و استدعا داریم دیگران سعی کنند که کمتر مصرف کنند تا به همه بتوانیم آب برسانیم و از مدیران هم به‌صورت جدی درخواست داریم تا مسئله آب شهر را حل کنند.

آیت‌الله دژکام در ادامه به مسائل مطرح شده از سوی خبرنگار ایکنا درباره حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: بحمد الهی رویکرد وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص مسئله حرم در ۴ بند تدوین شده است، ضمن اینکه تلاش شهرداری منطقه تاریخی نیز این است که این مسئله طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم را به نوعی حل کند.

وی اضافه کرد: طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت باید برای این قضیه داشته باشیم و در چارچوبی که از نظر میراثی و بافت فرهنگی برای آن‌ها ارزش قائلیم تلاش کنیم تا مشکل دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) حل شود.

اولویت مترو شیراز دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) باشد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین خواستار ایجاد راه دسترسی از طریق مترو به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شد و گفت: باید جهت‌گیری مترو را برای ایجاد دسترسی مردم به منطقه تاریخی و حرم‌های مطهر نشان دهیم و به‌صورت اولویت اول این مسئله مطرح شود؛ همان‌طور که میراث فرهنگی تأکید می‌کند باید مراقب میراث تاریخی در این بافت باشید از وزارت میراث فرهنگی مطالبه داریم که به‌صورت جدی در شورای شهرسازی بگوید که اولویت مترو شهر شیراز دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) باشد ضمن اینکه نگاه پارلمان شهری شیراز هم باید به این قضیه منعطف شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که امام جمعه بودن و یا نماینده ولی فقیه بودن کدام سخت تر است، عنوان کرد: در وضعیت فعلی اجتماعی، ما در حال گذار از یک جامعه‌ای هستیم که از دوران قاجار دچار سردرگمی فرهنگی شده و جای همه افراد در اجتماع و نهادها فراموش شده و کشور غرب زده و لیبرالیزه شده است و در چنین جامعه‌ای می‌خواهیم نماز جمعه را تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه وظایف امام جمعه و نماینده ولی فقیه بودن یکی است و در نگاه تمدن سازانه امام جمعه و نماینده ولی فقیه یک چیز بیشتر نیست که در حاکمیت دینی باید نقش خود را درست اجرا کند گفت: شاید از حیث تقسیم وظایف بگوییم دو نقش متفاوت است اما باز هم می‌گویم که یک وظیفه است و پیوند با مردم در نقش امام جمعه بیشتر جلوه‌گر است اما باید بدانیم که ارتباط ولایت با مجموعه ای که مورد ولایت است دوگانه حساب نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید مبانی فکری و فلسفی این حکومت دوباره تبیین شود، گفت: اگر می‌خواهیم زوال پیش نیاید باید این مسائل را بیان کنیم و بدانیم که وظیفه الهی ما خدمت به مردم است.

تصاویر

برچسب ها: روزخبرنگار
نام:
ایمیل:
* نظر: