آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
علیرضا تقدیری
دولت در دوسال اول، تمام سعی خود را برای بستن توافق با کدخدا(آمریکا) نمود و با تلاش های تیم مذاکره کننده توانست با دولت دموکرات آمریکا به توافق برسد. اما توافق هسته ای برجام نه در دولت اوباما و نه بعد از آن با روی کار آمدن ترامپ جمهوری خواه، مشکلی از مشکلات کشور را حل نکرد و مشکلات اقتصادی روز به روز افزایش یافت.
علیرضا تقدیری مسئول بسیج دانشجویی شهرستان نی ریز در یادداشتی با موضوع طرح استیضاح رئیس جمهور به بررسی جوانب این موضوع پرداخته است:

جناب آقای حسن روحانی در سال ۹۲ با شعارهای حل مشکلات اقتصادی با کلید تدبیر و امید، چرخش همزمان زندگی مردم و سانتریفیوژهای هسته ای، حل مسائل کشور در مدت زمان صدروزه، تثبیت قیمت ارز و کالا و... توانست نظر مردم را به خود جلب نموده و با اکثریت آرا مردم به ریاست جمهوری ایران برسد.

دولت در دوسال اول، تمام سعی خود را برای بستن توافق با کدخدا(آمریکا) نمود و با تلاش های تیم مذاکره کننده توانست با دولت دموکرات آمریکا به توافق برسد. اما توافق هسته ای برجام نه در دولت اوباما و نه بعد از آن با روی کار آمدن ترامپ جمهوری خواه، مشکلی از مشکلات کشور را حل نکرد و مشکلات اقتصادی روز به روز افزایش یافت.

اکنون با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور، در حالی که حدود ده ماه به پایان ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده است، عده ای با هدف استیضاح رئیس جمهور به دنبال برکناری زودتر از موعد او بوده و میخواهند هر چه زودتر فرمان مدیریت اقتصادی کشور را از دست حسن روحانی خارج ساخته تا وضعیت اقتصادی موجود مقداری بهبود یابد.

این موضوع که از طرف عده ای از سیاسیون جناح های مختلف سیاسی کشور چند ماهی است مطرح شده و مورد استقبال بخش زیادی از جامعه و مردم قرار گرفته و با مطالبه از نمایندگان مجلس در حال تشدید شدن است، دارای ابعادی است که لازم است مردم و به خصوص نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به آن توجه داشته باشند.

هر چند استیضاح و نظارت بر کار دولت، حق نمایندگان مردم است اما باید این سوال مطرح شود که در حدود ده ماه مانده به پایان دولت، در صورت استیضاح و برکناری رئیس جمهور چه اتفاقی خواهد افتاد و این برکناری چه دستاوردی برای نظام و مردم خواهد داشت؟

این برکناری حداقل دستاوردی که برای مجلس دارد این است که در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، استقبال مردم از جریان سیاسی غالب مجلس (جریان انقلابی) بیشتر خواهد شد و احتمال پیروزی جریان انقلابی در انتخابات سال آینده را افزایش خواهد داد.

 از طرفی استیضاح رئیس جمهور، آب سردی است بر التهابات مردم و شاید بازار. همچنین در خوش بینانه ترین حالت، بعد از چند ماه مسئولیت معاون اول رییس جمهور در کشور و آماده شدن مقدمات انتخابات، انتخابات برگزار شده و شخص جدید سه تا چهار ماه (بخوانید صد روز) زودتر از موعد مقرر به عنوان رئیس جمهور سیزدهم انتخاب و مدیریت کشور به او سپرده خواهد شد.

اما این موارد تنها دستاوردهای استیضاح رئیس جمهور نیست. در وضعیت کشور ما، ناامنی روی دیگر سکه استیضاح است؛ دشمنان کشور و انقلاب همان طور که در سال ۶۱ بعد از استیضاح بنی صدر نشان دادند و آن طور که در ماه های اخیر در عراق و لبنان آن را به اثبات رساندند، به دنبال حذف رئیس جمهور و ایجاد دولت بی سر در ایران و ایجاد ناامنی و در صورت امکان جنگ داخلی هستند.
از طرف دیگر، کشور ایران اسلامی اکنون در خارج از کشور دارای جایگاه ویژه خود است و استیضاح رئیس جمهور می تواند جایگاه منطقه ای و جهانی کشور را تحت تاثیر قرار داده و وضعیت مشابه آن چه بعد از فتنه ۸۸ رقم خورد و تحریم ها، موانع و دشمنی هایی که بعد از فتنه ۸۸ صورت گرفت، مجددا از طرف دشمنان برای کشور ایجاد شود و این در حالی است که مردم از رئیس جمهور سیزدهم توقع حل مشکلات اقتصادی کشور (بخوانیم توقع معجزه) را خواهند داشت و این هجمه دشمنی و این سیل توقعات مردمی، برای هیچ فرد و جریانی مطلوب و محبوب نخواهد بود.

با این تفاسیر به نظر می رسد بحث استیضاح رئیس جمهور در فرصت محدود باقی مانده نه تنها کمکی به وضع موجود نمی کند بلکه طرح این موضوع آن طور که در یک ماه اخیر نیز شاهد بودیم و با داغ شدن بحث آن، قیمت ارز، طلا و اجناس با شیب زیاد افزایش یافت، وضعیت آشفته بازار فعلی را شدت بیشتری خواهد بخشید و باز هم این مردم و خصوصا قشر ضعیف جامعه هستند که بیشترین فشار را تحمل خواهند کرد.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
نام:
ایمیل:
* نظر: