آخرین اخبار
کد خبر: ۱۲۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
علی رضا محمدی
شروع حرکت انقلاب اسلامی که بسیاری آن را از خرداد ۴٢ می‌دانند، به دنبال حفظ هویت ایرانی بود که توسط عوامل فکری بیگانه لگدمال شده بود. در واقع انقلاب اسلامی ما را از دورانی که کاپیتولاسیون حکم می کرد سگ آمریکایی از حاکم ایران بالاتر باشد به دورانی رسانده که کفش سردار ایرانی از سر رئیس جمهور آمریکا ارزش بیشتری داشته باشد.
علی رضا محمدی، دانشجویی مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور داراب به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طی یادداشتی نوشت:

انقلاب اسلامی اتفاقیست که بستگی به دید شما دارد. البته در این ایام، نابسامانی های اقتصادی که البته نتیجه سوءمدیریت است و معیشت مردم را لطمه میزند ممکن است دیدها را نسبت به انقلاب اسلامی خدشه دار کرده باشد.

اما اگر انصاف داشته باشیم، میبینیم که اینگونه نیست و انقلاب اسلامی یک بحث مجزاست.

شروع حرکت انقلاب اسلامی که بسیاری آن را از خرداد ۴٢ می‌دانند، به دنبال حفظ هویت ایرانی بود که توسط عوامل فکری بیگانه لگدمال شده بود. در واقع انقلاب اسلامی ما را از دورانی که کاپیتولاسیون حکم می کرد سگ آمریکایی از حاکم ایران بالاتر باشد به دورانی رسانده که کفش سردار ایرانی از سر رئیس جمهور آمریکا ارزش بیشتری داشته باشد. در طول تاریخ ایران، آن چیزی که حتی از معیشت سخت هم بیشتر مردم ما را آزرده کرده، بحث خدشه دار شدن هویت است.

البته از دید علمی، محمدرضاشاه اشتباهات سیاسی عدیده ای داشت و اگر بگوییم سیاست را بلد نبود، گزافه نگفته ایم. بستن فضای سیاسی کشور از ابعاد استبدادی او بود. از اشتباهاتش همین بس که نهضت آزادی که روزی مصدق را از این نهضت در سِمَت نخست وزیری منصوب کرده بود، به جمعیت انقلابی پیوست و البته از این اتفاقات کم نبودند. البته در این زمینه، جمهوری اسلامی با وجود نقایص خود توانسته به خوبی عمل کند.

ضمن اینکه مسائل معیشتی پیش از انقلاب هم تاثیر بسزایی در تغییر حکومت داشتند که البته با وجود تحریم نبودن حکومت پهلوی جای تعجب دارد. هرچند که متاسفانه جمهوری اسلامی، تا کنون نتوانسته آن سبک اقتصاد اسلامی را پیاده کند. البته با روی کار آمدن دولت جوان حزب اللهی قطعا این هدف محقق می شود.

اما می توان گفت مهمترین پروژه انقلاب اسلامی، خودباوری مستضعفان بود. جمهوری اسلامی که خود بخشی از انقلاب اسلامیست و البته هسته مرکزی و تئوریسین آن محسوب میشود و قطعا به لحاظ جغرافیایی جایگاه بسیار ویژه ای دارد، به خوبی تواسنته تفکر انقلاب اسلامی را صادر کند. مثلا زمانیکه ایران تهدید شد که صادرات نفتش به صفر می رسد، این انصارالله یمن بود که با ضربه های خود به نفتکش های سعودی نشان داد که یا نفت ایران هم صادر می شود یا اینکه کسی حق صادرات نفت را از این منطقه ندارد. سال ٢٠٠۶ که صهیونیست ها قصد کمک به آمریکایی ها برای حمله نظامی علیه ایران را داشتند، حزب الله لبنان بود که نتیجه جنگ ٣٣ روزه را به نفع خود رقم زد و صهیونیست ها وادار به عقب نشینی شدند. این یعنی انقلاب اسلامی مرزهای جغرافیایی ما را فراتر برده است. خودباوری صرفا به امور امنیتی و نظامی ختم نمی شود. نتیجه خودباوری تولید واکسن ایرانی کروناست که حتی کرونای انگلیسی را خنثی کرده است و واکسن فایزر که هر روز بیشتر از دیروز تلفات می دهد و تولید کشور تحریم کننده ماست.

وقتی استکبار برای تامین منافع خود دست به ایجاد و تقویت تکفیری ها می کند، یعنی فهمیده انقلاب اسلامی برای اتحاد مسلمین آمده و استکبار در تلاش است به طریقی میان مسلمین فتنه ایجاد کند.

شهید سلیمانی نمونه کاملا ملموسی از تفکر انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر جهان است.

وقتی نفتکش های ایرانی با وجود تحریم و تهدید، به سمت ونزوئلا حرکت می کنند و اسکورتشان همان پرچم مقدس جمهوری اسلامی است و آمریکا با وجود تهدید حتی به آن ها نزدیک هم نمی شود، این یعنی استکبار قطعا از انقلاب اسلامی حساب می برد.

ابعاد کامل تر انقلاب اسلامی که باید به تمدن سازی ختم شود، با ورود هدفمند جوانان به عرصه های مختلف مدیریتی و جهادی محقق خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که جوانان باید سطح فکری خود را در تراز انقلاب اسلامی قرار داده و به سمت تحلیل سیاسی پیش بروند و سیاست زده نشوند و اینگونه نباشد که به خود بیایند و ببینند بازیچه احزاب شده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: