کد خبر: ۱۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۶
صدیقه تقی پور مدیر شبکه حجاب و عفاف ضمن اشاره به استقبال فرهنگیان از شبکه حجاب و عفاف اظهار امیدواری کرد که بتوان با اجرای برنامه های مفید و موثر در کاهش دغدغه فرهنگیان و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در سطح مدارس و درونی نمودن آن در کل جامعه موثر واقع شد.
آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی سایت بسیج فرهنگیان فارس با مدیر شبکه حجاب و عفاف استان است:

ضمن معرفی خود از سوابق فرهنگی خصوصا در عرصه حجاب و عفاف بفرمایید:

صدیقه تقی پور هستم فرهنگی بسیجی که از سال 72 تاکنون در کنار مسئولیت های مختلف در مدارس آموزش و پرورش در عرصه های گوناگون بسیج از قبیل عضو شورای مرکزی ادارات، فرمانده بسیج دانش آموزی، مدیر عقیدتی و نظارت حوزه نمایندگی ولی فقیه در یکی از نواحی و عضو جامعه بسیج زنان استان و از سال 90 تاکنون نیز بطور رسمی در جهت ترویج و گسترش حجاب و عفاف در شبکه حجاب و عفاف فعالیت می نمایم.

از نحوه ارتباط خودتان با بسیج فرهنگیان سپاه فجر برای ما صحبت کنید:

همانطور که خدمتتان عرض کردم ارتباط اینجانب با بسیج از سال 72 و اکثرا در واحدهای بسیج دانش آموزی و کانون بسیج فرهنگیان بوده است و هم اکنون به عنوان مسئول شبکه حجاب و عفاف بسیج فرهنگیان استان فارس با حضور در مرکز بسیج فرهنگیان و تشکیل جلسات مورد نیاز با مسئولین سپاه و با کانون های نواحی چهارگانه شیراز و خواهران مسئول این شبکه در نواحی به منظور پیگیری برنامه ها و طرح های پیش بینی شده جهت همکاران عضو این شبکه فعالیت ها را دنبال می نمایم.

نحوه شکل گیری شبکه حجاب و عفاف و ضرورت تشکیل شبکه سفیران نجابت در بسیج فرهنگیان سپاه فجر را چگونه ارزیابی و سازماندهی نمودید و ارزیابی شما از عملکرد شبکه در سال تحصیلی گذشته چگونه است؟

در پی تشخیص گذراندن دوره آموزشی در زمینه حجاب و عفاف از طرف سازمان بسیج فرهنگیان مرکز به نام دوره طرح مشکوه از ناحیه یک و به همراه سه نفر از خواهران دیگر نواحی در مردادماه 90 در این دوره شرکت و پس از برگشت، با توجه به حساسیت موضوع، لزوم پی گیری ادامه این آموزش ها در مرکز استان احساس شد و با هماهنگی مسئول محترم سازمان بسیج فرهنگیان آن زمان (سرهنگ پاسدار حسن زارع) با مسئولین زیربط در اداره کل آموزش وپرورش سازمان، در دی ماه همان سال اقدام به تشکیل دوره آموزشی مذکور(طرح مشکوه) در نواحی چهار گانه نمودیم که با استقبال فراوان همکاران مواجه شدیم ،همزمان از علاقمندان، جهت ایجاد شبکه حجاب و عفاف از طریق فرم ثبت نام بعمل آمد و اعلام آمادگی بیش از 950 نفر از همکاران نشانگر دغدغه آنان بود که زمینه ادامه فعالیت ها را برای ما میسر نمود.

در همین راستا اقدام به اجرای طرحی با عنوان سفیران نجابت در 16 مدرسه در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان در چهار ناحیه شیراز نمودیم که استفاده از نقش الگویی و تاثیرگذار معلمان و دبیران و ارتباط آنان با دانش آموزان این مدارس و با در نظر گرفتن فعالیت های جانبی(اهداء بسته های فرهنگی، اعزام مبلغ به این مدارس به عنوان پشتیبان، دعوت از سخنران مجرب جهت دانش آموزان و اولیاء آنان، برگزاری دوره آموزشی یک روزه جهت هر مقطع «معلم و دانش آموز» و موارد تشویقی، در اشاعه و گسترش فرهنگ حجاب وعفاف قدم های موثری برداشته شد.

یکی از دغدغه های فرهنگی متولیان فرهنگی جامعه و خصوصا مقام معظم رهبری بحث حجاب و عفاف در جامعه است، به نظر شما شبکه حجاب و عفاف سازمان بسیج فرهنگیان تا چه میزان در رفع این دغدغه تاثیرگذار بوده است؟

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود از بسیج به عنوان نیرویی مخلص و کارآمد یاد کردند و نقش بسیج را در پیشبرد اهداف در هر عرصه ای که در آن قدم بگذارد به لحاظ همین اخلاص و بدون چشم داشت به مقام و قدرت موفق بوده ونتیجه حاصل می گردد.لذا در این راستا تشکیل شبکه حجاب و عفاف نیز برخاسته از همان دغدغه های فرهنگیان بسیجی عضو این مجموعه است که با علاقه مندی و با عضویت در این مجموعه و با حضور گرم و فعالشان در همایش ها و بهره گیری از سخنان اساتید برجسته و مجرب و متخصص در این زمینه و بکارگیری این تجارب در حوزه فعالیت های خود درمدارس، در روابط خانوادگی و اجتماع نقش موثری را ایفا نموده اند و با شرکت در مسابقه کتابخوانی، کلاس های آموزشی، دریافت بسته های فرهنگی و میثاق با شهدا، موجبات کم شدن این دغدغه و فراگیر شدن توجه به امر حجاب و عفاف در مجموعه های تحت پوشش خود را فراهم ساخته اند.

از نکات قوت طرح سفیران نجابت شبکه حجاب و عفاف ورود فرهنگیان هر واحد آموزشی جهت سازماندهی دانش آموزان همان واحد است، این مسئله تا چه اندازه در موفقیت شبکه تاثیرگذار بوده است؟

نقش الگویی و تاثیر گذار فرهنگیان هر واحد آموزشی جهت هدایت و سازماندهی دانش آموزان آن مجموعه در حفظ ارزشهای معنوی و تثبیت آن و تغییر در شیوه رفتاری و عملی آنان بسیار موثر و این راهکار در حد قابل قبولی در موفقیت شبکه تاثیر گذار بوده است.

آسیب های شبکه سفیران نجابت را در چه مواردی می دانید؟

پراکندگی و توجیه نبودن همکاران در جهت هماهنگ نمودن فعالیت ها یکی از آسیب های جدی است، البته در هر ناحیه و هر مدرسه با توجه به موقعیت جغرافیایی و خانوادگی ابتکار عمل مهم است.

دیر شروع نمودن فعالیت ها در مدارس، که بهتر است در فصل تابستان اقدام به انتخاب مدارس و برنامه ریزی و کسب بودجه مورد نیاز نماییم تا فعالیت ها در همان اوایل سال تحصیلی آغاز شود.

همچنین عدم بازدید و سرکشی و ارتباط نداشتن مستمر با مدارس طرح از دیگر آسیب هاست.

یکی از موارد آسیب شبکه در رها سازی دانش آموزان و فرهنگیان طرح، پایان سال تحصیلی و در فصل تابستان است، برای آن چه راه حلی ارائه می نمایید؟

برای تداوم طرح در تابستان جهت دانش آموزان و فرهنگیان مدارس مجری طرح و یا تفکیک مقاطع تحصیلی، با اقدام به برگزاری اردوهای تشویقی به مراکز مذهبی و سیاحتی، دوره های آموزشی و مسابقات کتابخوانی با مشخص نمودن نوع کتابها وهمایش فصلی و ارتباط پیامکی می توان این آسیب را کم کرد.

همچنین با شناسایی نوع مهارت و علاقمندی مربیان سفیران نجابت و دانش آموزان می شود آن ها را در گروه های سرود، تواشیح، روزنامه دیواری، نشریه و مسابقات ورزشی تقسیم بندی نمود و در این راستا در تابستان کار شود.

در سال تحصیلی 93-92 میزان استقبال از شبکه حجاب و عفاف را تا چه میزان می بینید؟

با برآوردی که انجام شده است و در همایش مدیران 4 ناحیه شیراز طبق فرم توزیع شده و اظهار علاقمندی مدیران مدارس تقریبا حجم و تعداد مدارس در هر ناحیه 4برابر و میزان استقبال همکاران در حد بسیار خوبی است که ان شاالله بتوانیم با برنامه های مفید و موثر در کاهش دغدغه این عزیزان و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در سطح مدارس و درونی نمودن آن در کل جامعه موثر واقع شویم.

سخن پایانی:

در پایان از همه دست اندرکاران (مسئول قبلی سازمان بسیج فرهنگیان سرهنگ پاسدار حسن زارع و مسئول جدید این سازمان سرهنگ پاسدار حمید حسن زاده) که حمایت و پشتیبانی خود را از این طرح دریغ نداشتند تقدیر و تشکر می نمایم و از همه رؤسای ادارات،مدیران محترم مدارس مجری طرح،همکاران عضو شبکه حجاب و عفاف قدر دانی نموده و همچنان خواستار حمایت، پشتیبانی و حضور گرم و صمیمانه آنان در برنامه ها هستم و مطمئن هستم که هر جا نیروی مخلص بسیج وارد عرصه ای شود موفقیت حاصل می گردد.

آرزوی توفیق و سربلندی همه همکاران و مسئولین ذی ربط را از درگاه خداوند منان مسئلت می نمایم.

/انتهای پیام/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: