کد خبر: ۲۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
در فصول مساعد سال که بار سنگین زایمان دامها و کوچ ایل کمتر شده زنان فرصت دارند در قسمت پشت چادر کارگاه ساده ای تدارک ببینند و کار خود را شروع نمایند.
به گزارش بسیج عشایر فارس سیاه چادر مسکن متحرک و سنتی عشایر کوچ رو است. گروهی از عشایر در سردسیر و گاهی در گرمسیر در سیاه چادر سکونت دارند.. سیاه چادر از موی بز توسط زنان بافته می شود و توسط قطعات چوبی پایه و میخ و بند و خلال روی سطح زمین برپا می شود. نمای ظاهری سیاه چادر قشقایی از بیرون شبیه به مکعب مستطیل و مانند ساختمان بام مسطح است. تمام افراد خانواده زیر سیاه چادر زندگی می کنند.
همانطور که میدانید سیاه چادرها از موی بز بافته میشوند. مردم ایل هنگام چیدن موهای بز آنچه را که مورد لزوم است برمیدارند و پس از تمیز کردن و دسته بندی نمودن با پره های مخصوص میریسند و نخهای ریسته شده را دولا کرده میتابند تا محکمتر گردد(برای تابیدن نخها از وسیله ای به نام ‍‍"ای" استفاده میکنند).نخهای تابیده شده به عنوان تار و پود سیاه چادر میباشد.


در فصول مساعد سال که بار سنگین زایمان دامها و کوچ ایل کمتر شده و زنان در طول روز چند ساعت فرصت دارند در قسمت پشت چادر کارگاه ساده ای که شامل چند تا چوپ و تعدادی میخ چوبی است تدارک ببینند و کار خود را شروع نمایند.
پایان خبر/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: