پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۷:۴۴:۱۰
کد خبر: ۲۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که وجود رسانه در حوزه اگر نگوییم واحب عینی است، واجب کفایی محسوب می‌شود، گفتند: این رسانه می‌تواند جغرافیای جهان اسلام را برای مبلغان تدوین کند.

این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار با مدیر مسئول، سردبیران و خبرنگاران خبرگزاری رسمی حوزه و هفته‌نامه افق، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با اصحاب رسانه حوزه، اظهار داشتند: استفاده از رسانه، در هر عصر و زمان برای پیشرفت اسلام و مسلمین همواره مورد توجه بوده است.

*اسلام دین رسانه‌ای

ایشان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، ابراز داشتند: اعلام آیات سوره برائت توسط حضرت علی(ع)، نشر نامه های پیامبر اکرم(ص) به سلاطین دنیا و مسئله غدیر از نمونه هایی هستند که نشان دهنده توجه اسلام به رسانه است.

معظم له افزودند: واقعه غدیر تبدیل به رسانه عظیمی شد و 30 هزارنفر از اقوام مختلف گردهم آمدند و مسئله ولایت با استفاده از رسانه آن روز ابلاغ شد و علاوه بر آن وجود منابر در مساجد، خطبه های نماز جمعه و اعیاد اسلامی را رسانه های مناسب اسلام در آن شرایط بود، اما امروز شاهد گسترش و تنوع رسانه ها هستیم و به همین دلیل باید از این فرصت استفاده کنیم تا بهره کافی را برای معرفی دین داشته باشیم.

ایشان با اشاره به توصیه های خود در ملاقات با قاریان و حافظان قرآن، ابراز داشتند: همواره به کسانی که در امور قرآنی کار می کنند، گوشزد می‌کنم باید علاوه بر قرائت، فهم و عمل به مبانی قرآن، بر لزوم نشر این کتاب الهی نیز اهتمام داشته باشند.

معظم له انتشار آیات قرآن را مصداق اقدامی رسانه ای توصیف کردند و اظهار داشتند: امروز خوشحال هستیم که رسانه حوزه پیشگام است و استفاده بهینه را از فرصت رسانه ای می کند.

حضرت آیت‌الله مکارم افزودند: اگرچه شان حوزه بیش از این ها است؛ اما همین که فعالیت های رسانه ای در قالب خبرگزاری و نشریه افق حوزه شکل گرفته، بسیار قابل ستایش است؛ مشروط بر اینکه در این زمینه متوقف نشوند و سعی بر گسترش فضای رسانه ای خود داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: حوزه علمیه قم بزرگ ترین کانون علمی جهان اسلام است در حالی که اهل سنت از نظیر چنین حوزه ای بی بهره هستند، طلاب بیش از 100 کشور دنیا در حوزه علمیه قم تحصیل می کنند و همچنین فعالیت های مراکز پژوهشی حوزوی نیز واقعا قابل ملاحظه است.

*مراکز پژوهشی حوزه را به دنیا معرفی کنید

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) مبنی این که «روزی فرا خواهد رسید که علم از قم به تمام دنیا منتشر می شود»، اظهار داشتند: از ظرفیت رسانه حوزه برای معرفی مراکز پژوهشی و حوزوی به دنیا استفاده کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به کارکنان رسانه حوزه افزودند: کار رسانه حوزه، بسیار ستودنی است و زحمات عند الله پاداش بسیاری خواهد داشت و خدمت شما اگر واجب عینی نباشد، واجب کفایی محسوب می شود.

*ژورنالیستی کار کنید

این مرجع تقلید در ادامه با تاکید بر این که رسانه حوزه به تعلیم و ارشاد می پردازد، درتوصیه ای ابراز داشتند: کاری کنید تا تنوع در هفته نامه افق حوزه بیشتر شده و در آینده نزدیک به روزنامه تبدیل شود.

ایشان تنوع ژورنالیستی اخبار حوزه را خواستار شدند و با بیان اینکه باید مقدمات روزنامه شدن هفته‌نامه افق فراهم شود افزودند: در بخش صفحه بندی به ویژه صفحه نخست بیشتر کار کنید تا دارای جاذبه قوی تری باشد.

معظم له در ادامه بر لزوم معرفی مراکز پژوهشی، کتاب خانه ها و مدارس علمیه تاکید کردند و ابراز داشتند: این مسئله علاوه بر این که موجب فعال نشان دادن مراکز پژوهشی حوزوی است، موجب تشویق آن ها برای تداوم فعالیت های مفید و مثبت می شود.

* جغرافیای جهان اسلام را تدوین کنید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: امروز جغرافیای تاریخ جهان اسلام را نداریم تا برای مثال، بدانیم چه تعداد مسلمان در کشورهای مختلف حضور دارند یا فعالیت و فرهنگ آن ها به چه شکلی است؛ به همین دلیل رسانه حوزه می تواند با تدوین جغرافیای جهان اسلام، گام خوبی را در این زمینه بردارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: