آخرین اخبار
کد خبر: ۲۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
نمیتوان انتظار داشت كه فرهنگ كشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود. دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی كشور مسئولند.
به گزارش تنویر رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضاء مجلس خبرگان در 15 اسفند 92 در مورد مسائل فرهنگی می فرمایند: مسئلهى فرهنگ، مسئلهى مهمى است. اساس این ایستادگى، این حركت و در نهایت انشاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویت جناح فرهنگى مؤمن، تقویت این نهالهایى كه روییده است در عرصهى فرهنگ؛ بحمدالله جوانهاى مؤمنِ خوبى داریم در عرصهى فرهنگ و هنر؛ فعالیت كردند، كار كردند؛ حالا بعضى جوانند، بعضى دورهى جوانى را هم گذراندهاند؛ ما عامل فرهنگى كم نداریم.

 ما حتماً در مسئلهى فرهنگ[باید توجه كنیم]، دولت محترم هم باید توجه كند، دیگران هم توجه كنند. بنده هم در این نگرانى با شما سهیم هستم و امیدوارم كه مسئولین فرهنگى توجه داشته باشند كه چه میكنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمیشود كرد، بىملاحظگى نمیشود كرد؛ اگر چنانچه یك رخنهى فرهنگى بهوجود آمد، مثل رخنههاى اقتصادى نیست كه بشود [آن را] جمع كرد، پول جمع كرد یا سبد كالا داد یا یارانهى نقدى داد؛ اینجورى نیست، به این آسانى دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشكلات زیادى دارد.

اگر فرهنگ یك ملت، فرهنگ صحیحی باشد، قطعاً در رفتار جامعه متجلی خواهد شد

ایشان همچنین در سال 89 با تأكید بر اینكه اهمیت مسئله فرهنگ بیشتر از مسائل اقتصادی و سیاسی است، خاطرنشان كردند: اگر فرهنگ یك ملت كه عبارت از درك، برداشت، اعتقادات، باورها و روحیات انسانها در زندگی است، فرهنگ صحیحی باشد، قطعاً در رفتار و عملكرد جامعه متجلی خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان مصادیق مسائل فرهنگی افزودند: مسئولیت پذیری، ایثارگری،وجدان كاری، انضباط، تعاون اجتماعی، سازگاری اجتماعی، پرهیز از اسراف، اصلاح الگوی مصرف، روحیه قناعت، استحكام در تولید داخلی، درستكاری، زنده نگه داشتن اندیشه‌های امام خمینی (ره) و ارزشهای انقلاب اسلامی، تقویت روحیه انسجام اسلامی، عفاف و حجاب، و ساده‌زیستی از جمله مصادیق موضوعات فرهنگی هستند كه رسانه‌ها در این خصوص نقش مهمی دارند.

دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی كشور مسئولند

آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذر 92  با تأكیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه‌های مختلف افزودند: برخی اوقات ممكن است، تصمیم‌گیری‌ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد كه دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.

ایشان تأكید كردند: برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه‌ریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت كه فرهنگ كشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود.

رهبر انقلاب اسلامی از این نكته وارد موضوع لزوم نظارت و هدایت دولت درخصوص مسائل فرهنگی شدند و خاطر نشان كردند: دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی كشور مسئولند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی را همچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا دانستند و گفتند: كندن علف‌های هرز در یك بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.

رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظایف نظارتی حكومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی كشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه فرهنگ همواره متكی به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حكومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی‌باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارات غیر مسئولانه در خصوص لزوم آزادی‌های فرهنگی همچون غرب، خاطر نشان كردند: چرا هنگامی كه غربی‌ها بر مسائل غیر معقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبک زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهای والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر: