آخرین اخبار
کد خبر: ۲۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
اگر در يك كشورى جامعه‏ى عمومى آن كشور به كار با اين چشم كه كار عبادت است، نگاه كنند آن وقت وضع پيشرفت اقتصادى و علمى آن كشور به كجا خواهد رسيد.
به گزارش تنویر رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ کار در بیاناتشان می فرمایند:كار فى‏نفسه مهم است؛ اما امروز به دو دليل اساسى كار و كارآفرينى مهمتر از هميشه است. اينى كه گفتند كار در اسلام مهم است، خب اين همه روايات فراوانى از ائمه (عليهم‏السّلام) در اهميت كار، در فضيلت‏ كار وارد شده كه اين كارهائى كه شما ذكر كرديد، نمونه‏هائى از همين چيزى است كه مورد فضيلت‏ است، كه حالا من اين روايت را اينجا يادداشت كردم: «من يعمل يزدد قوّه و من يقصّر فى العمل يزدد فتره»؛ كار كه بكنيد، نيروى كار هم افزايش پيدا ميكند. خاصيت كار، كاهش نيست، افزايش است؛ افزايشِ خودِ نيروى كار، نه محصول كار. خب، محصول كار كه معلوم است افزايش پيدا ميكند- وقتى كار كرديد، كار يك محصولى دارد- اما در اين روايت، اميرالمؤمنين (عليه‏السّلام) ميفرمايد كه وقتى كار كرديد، قدرت كار و نيروى كار هم افزايش پيدا ميكند. «و من يقصّر فى العمل»، كسى كه در كار كردن كوتاهى كند، تقصير بكند، «يزدد فَتره» يا «فِتره»، فتور و سستى او افزايش پيدا ميكند. اين مال شخص فقط نيست؛ اين «مَن» كه فرمود: «من يعمل»، معناش فقط اين نيست كه هر كسى اين كار را بكند؛ خب، اين روى اشخاص نيست، روى جوامع هم هست: هر ملتى، هر جامعه‏اى. هرچه كار بكنيد، نيروى كارتان بيشتر ميشود. هرچه تحرك انسان داشته باشد، نشاط حركتش بيشتر ميشود. اين خب، مال كار است كه در اسلام درباره‏ى كار اين همه حرف هست، كه از جمله حالا اين روايت را من اينجا خواندم. لكن امروز گفتيم به دو دليل كار و طبعاً كارآفرينى اهميت بيشترى دارد.
۱۳۸۹/۰۶/۱۶



در زمينه‌ى اقتصاد فعاليتهاى زيادى شده، باارزش هم هست؛ اما مسئله‌ى اشتغال حل‌نشده است، مسئله‌ى تورم حل‌نشده است، مسئله‌ى فرهنگ كار حل‌نشده است، مسئله‌ى ساعات مفيد كار حل‌نشده است. فرهنگ كار بايد در كشور يك جورى باشد كه مردم كار را عبادت بدانند؛ هر يك ساعت كار را با شوق بيفزايند در مدت و مقدار كارى كه انجام ميدهند. بايد كار كرد. با بيكارى و بى‌ميلى به كار و تنبلى و وادادگى، كشور پيش نخواهد رفت.
۱۳۹۰/۰۵/۱۶

اگر در يك كشورى جامعه‏ى عمومى آن كشور به كار با اين چشم كه كار عبادت است، نگاه كنند آن وقت وضع پيشرفت اقتصادى و علمى آن كشور به كجا خواهد رسيد. اين منطق اسلام است. لذا اگر ما نسبت به كارگر در هر سطحى احساس ارادت و محبت مى‏كنيم، اين گزاف نيست؛ اين به خاطر آن است كه پشت اين احساس محبت و احترام، يك چنين فرهنگ‏ عميق و غنى اسلامى‏اى وجود دارد.
۱۳۸۵/۰۲/۰۶

اهتمام به كار مردم و پيگيرى مسائل و مشكلات آن‏ها مهم‏ترين دغدغه‏ى نظام جمهورى اسلامى است؛ و الّا جاى گفتن به مسئولان، در ملاقات‏هاى كارى با آن‏هاست. اگر ما گاهى حرفها و نظرات خود يا نظرات آن‏ها را در مجامع مردمىِ عظيم- مثل امروز- مطرح مى‏كنيم، براى معرفى فضاى كارى و فرهنگ كار در جمهورى اسلامى است. بنابراين توصيه‏ى به مسئولان، سرعت در تصميم‏گيرى و عمل است. به من گزارش دادند كه با استفاده از تجربه‏ى زلزله‏ى فاجعه‏آميز بم، كار براى آبادسازى و پاك‏سازى و فعاليت‏هاى عمرانى در شهرستان زرند بسيار آماده‏تر است.
۱۳۸۴/۰۲/۱۴


حق مردم است كه از مسئولانشان كار و تلاش و ابتكار و اقدام بموقع و رفتار مسئولانه بخواهند؛ و وظيفه‏ى مسئولان است كه پاسخگو باشند و آنچه را كه وظيفه‏ى آن‏هاست، انجام دهند. اين، ضلع اول است؛ اما كافى نيست.در كنار اين، وظيفه‏ى بزرگى كه بر عهده‏ى مردم است، مطرح مى‏شود. وقتى اين عزم و تلاش به نتيجه مى‏رسد كه ضلع ديگر هم باشد. فرهنگ‏ عمومى مردم، باورهاى مردم و سرمايه‏هاى معنوى و مادى مردم بايد به صحنه آورده شود. آنچه بر عهده‏ى مردم است، اين است كه كار را ارزش بدانند؛ سرمايه‏گذارى را ارزش بدانند؛ دانشجو و دانش‏آموز درس خواندن را ارزش بداند؛ ايثار و مجاهدت را ارزش بدانيم؛ ترجيح مصالح عمومى بر مصالح فردى را ارزش بدانيم؛ وحدت و هماهنگى آحاد ملت را ارزش بدانيم؛ حضور در صحنه‏هاى سياسى را ارزش بدانيم؛ اين‏ها سرمايه‏هاى معنوى يك كشور و يك ملت است. يك ملت با اين سرمايه‏هاست كه پيروز مى‏شود.۱۳۸۳/۰۴/۱۵

نام:
ایمیل:
* نظر: