پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۲۲:۲۳:۵۸
کد خبر: ۳۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
به گزارش تنویر، خبرگزاری دفاع مقدس نوشت: بدون تردید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را باید یکی از کارآمدترین و درعین حال انعطاف پذیرترین نهادها در جهت پیشبرد اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست. کارآمدی این نهاد برخاسته از دل انقلاب اسلامی، بر دوست و دشمن پوشیده نیست، و در راستای انعطاف‌پذیری این نهاد مردمی، حضور موفق در عرصه‌های مختلف جهادی، فرهنگی، اقتصادی و...، نیز همراهی و همخوانی با دولت‌ها، و تلاش در هرمسیری که موجبات حفظ، ثبات و تعالی نظام مقدس اسلامی و انقلابی ایران را به‌دنبال دارد، دلیل بر این مدعاست.

سپاه و دولت

یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین همکاری‌های سپاه در طول بیش از سه دهه گذشته، خاصه سال‌های بعد از جنگ تحمیلی با دولت‌ها صورت گرفته است.

این همکاری از آغاز دوره سازندگی و با احساس و اعلام نیاز رئیس وقت دولت به حضور و توان سپاه در حوزه سازندگی و عمران آغاز شد.

به خصوص آنکه امام خمینی(ره) در تاریخ 11 مهر 1367، و در پاسخ به نامه استفساریه رؤسای قوای سه‌گانه و نخست‌وزیر ضمن ترسیم خطوط اصلی بازسازی و سازندگی کشور بر استفاده از نیروهای عظیم مردمی در بازسازی و سازندگی و بها دادن به مومنین انقلاب خصوصاً جبهه‌رفته‌ها تأکید کردند.

دراین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واردعمل شده و از آن سال‌ها تاکنون پروژه‌های مختلفی در زمینه‌‌هایی مانند؛ سد و بند، شبکه آبیاری و زهکشی، ابنیه مسکونی و اداری، تونل و سازه‌های زیرزمینی، بندر و سازه‌های دریایی، خدمات مهندسی، تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی، خازن و‌ تصفیه‌خانه، سازه‌های فلزی، خدمات صنعتی، حمل و نقل، خطوط انتقال(نفت، گاز، آب و فاضلاب)، سازه‌ها و شناورها و معدن و کشاورزی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به انجام رسانده و تقدیم ملت بزرگ ایران اسلامی کرده است.

ذکراین نکته در اینجا ضروری است که توجه این قرارگاه همواره بر این معطوف بوده که برای اجرای آن دسته از پروژه‌های عمرانی و سازندگی  وارد شود که انجام آن خارج از توان پیمانکاران داخلی است.

در واقع سپاه با حضور موفقیت‌آمیز در عرصه سازندگی ضمن کمک به اجرای برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران توانست موجبات استفاده بهینه از منابع و امکانات و استعدادهای عمرانی و اقتصادی، کسب تجربه و دانش فنی به‌منظور افزایش توان رزمی و دفاعی، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای بسیجی در توسعه اقتصادی کشور و کمک به مناطق محروم و خدمات‌رسانی به مردم از محل منابع قرب را نیز فراهم آورد. برکاتی که ثمرات ناشی از آن همچنان می‌جوشد و برکات جدید را می‌آفریند.

در این رابطه سردار "رمضان  شریف" مسئول روابط عمومی سپاه نیز می‌گوید: "در دولت سازندگی که آغاز ورود سپاه به سازندگی است، بار‌ها و بار‌ها رئیس‌جمهور و وزرای دولت در مقاطع مختلف، این نقش برجسته سپاه را مورد تقدیر قرار دادند و سپاه با وجود همه این موانع، کارهای بزرگی را انجام داد.

افزایش تجربه و دانش فنی و تأمین تجهیزات جدید دراین عرصه در دولت اصلاحات هم تداوم پیدا کرد و پروژه‌های زیادی به سپاه محول شد که بخش عمده‌ای از پروژه‌ها در‌‌ همان دولت اصلاحات به پایان رسید و وزرای عمدتاً فنی دولت اصلاحات، مثل وزارت نیرو و راه از نوع کار سپاه چه از بعد کیفی و چه کمّی راضی بودند.

تمام مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و اظهارات وزرای اصلاحات در مراسم افتتاحیه و اختتامیه پروژه‌های واگذار شده به سپاه موجود و مستند است و یک مورد هم گله و شکایت از نحوه اقدامات سپاه نه در دولت اصلاحات و نه در دولت سازندگی نبوده است.

در دولت نهم و دهم نیز همین روند ادامه پیدا می‌کند... چون توان و تخصصی که سپاه دارد توانی نیست که دولت‌ها به سادگی از آن چشم‌پوشی کنند.

بر خلاف برخی تبلیغات جهت‌دار، این سپاه نیست که تلاش دارد پروژه‌های مختلفی را در اختیار گرفته و کار کند؛ بلکه این دولت‌ها بوده‌اند که تلاش می‌کردند از ظرفیت و فرصت سپاه استفاده بیشتری کنند.

این همکاری و تعامل میان سپاه و دولت در دولت‌های بعدی نیز ادامه یافت تا دولت کنونی که رئیس محترم آن سپاه را دارای توان بسیار عظیمی در نیروی انسانی و حوزه اقتصادی و فرهنگی می‌داند و معتقد است که هر جا فشاری بر نظام وارد آید سپاه در مقابل آن مکمل و پشتیبان دیگران است.

سپاه و مجلس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مجلس شورای اسلامی نیز دارای تعامل سازنده‌ای است؛ به نحوی که اقدامات جهادی سپاه در موضوعاتی مانند برقراری امنیت در مرزها، اجرای پروژه‌های عمرانی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، برخورد با شبکه‌های وابسته به غرب در عرصه سایبر مورد توجه نمایندگان محترم قرار گرفته است.

آخرین نمونه از این تعامل در آذرماه سال گذشته و در جریان اتمام پروژه پل طبقاتی صدر در تهران انجام گرفت. در جریان این اقدام۱۷۰ نماینده مجلس از قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و تلاش سپاه در انجام این پروژه قدردانی کردند.

در بیانیه این نمایندگان تصریح شده بود که "نمایندگان مجلس مایل‌اند خوشبختی خود را از پایان یافتن کار سترگ احداث بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش و افتتاح آن اعلام کنند. بی‌گمان چنین سازه پیچیده و گسترده‌ای بدون دراختیار داشتن سطح بالایی از دانش روز آن هم در علوم و فنون مختلف و بهره‌مندی ازتوان مهندسی و مدیریت بالا ‌نمی‌تواند به وجود آید و اجرایی شود.

آنچه مهم بوده این است که این طرح بزرگ تماماً به دست مهندسان و کارگران ایرانی خصوصا جوانان تحصیل کرده و تربیت شده دوران حیات جمهوری اسلامی به انجام رسیده و در زمانی اجرا شده است که کشور از هر سو با انواع تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه روبه‌رو بوده‌ است.

اجرای طرح بزرگ طبقاتی صدر و تونل نیایش به خودی خود نمادی از قدرت ملت ایران در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که باید آن را الگویی برای کارهای بزرگ‌تر و آرمان‌های بالاتر قرار داد.

وظیفه خود می‌دانیم که از قرارگاه مهندسی خاتم‌الانبیا(ص) و نیز همه مدیران و مهندسان و کارگرانی که در احداث این بزرگراه سهمی داشته‌اند سپاسگزاری کنیم."

سپاه و ارتش

یکی از مهم‌ترین همکاری‌های سپاه، تعاملی است که از گذشته تاکنون میان سپاه و ارتش برقرار بوده است.

همکاری و همدلی که همواره بسان خاری در چشم دشمنان عمل کرده است. دشمنی که تحمل دیدن این دوستی و همراهی و همدلی و هم آهنگی میان دو بال قدرتمند انقلاب اسلامی را ندارد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را مصروف آن داشته تا به ایجاد اختلاف میان این دو نیروی الهی بپردازد.

لیکن به برکت الطاف الهی و رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) و خلف شایسته ایشان مقام معظم رهبری و نیز تدبیر و بصیرت موجود در فرماندهان و آحاد اعضا و عناصر ارتش و سپاه این توطئه شکست خورده است.

این همراهی در جریان برقراری رزمایش‌های مشترک، جلسات منظم، مستمر و برنامه‌ریزی شده میان فرماندهان عالی ارتش و سپاه، بازدیدهای متقابل فرماندهان عالی ارتش و سپاه از یگان‌های تحت امر دیگری، برنامه‌های مشترک درعرصه جهاد خودکفایی و... قابل مشاهده است.

چنانچه به گفته سرلشکر "عطاءالله صالحی" فرمانده کل ارتش،‌ در رزمایش‌های ارتش برادران سپاه حضور خواهند داشت و در رزمایش‌های سپاه نیز برادران ارتش حضور خواهند داشت.

سپاه نیز فاصله‌ای میان مأموریت و رسالت‌های خود با ارتش احساس نمی‌کند و معتقد است این مأموریت‌ها و رسالت‌ها دارای ابعاد مشترک فراوانی است.

خاطرمان هست که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای زمزمه انحلال ارتش را سر دادند که با تدبیر امام خمینی(ره) در نام‌گذاری 29 فروردین به نام ارتش این توطئه ناکام ماند. همین زمزمه‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی در خصوص سپاه مطرح شد.

"سردار جعفری" فرمانده کل سپاه، در این زمینه چنین می‌گوید: "پس از پایان جنگ و رحلت امام(ره) فضایی ایجاد شده بود که برخی به‌دنبال کاهش نیروهای نظامی و ادغام ارتش و سپاه بودند. در مقابل این نگاه انحرافی، مقام معظم رهبری ایستادند و سپاه را حفظ کردند و ماهیت سازمانی سپاه را که تا پیش از آن به‌طور کامل مشخص نشده بود، نظامی تعیین کردند و این یک تصمیم بسیار راهبردی و تعیین کننده بود که در مقابل فشارها برای کوچک‌سازی و ادغام ارتش و سپاه گرفتند. مقام معظم رهبری سپاه و ارتش را دو سازمان مکمل هم خواندند و بر این اساس خطوط فاصل بین آن دو مشخص و مأموریت‌ها تفکیک شد."

سپاه و نیروی انتظامی

از دیگر فعالیت‌های تعاملی سپاه همکاری آن با نیروی انتظامی است به خصوص در مأموریت‌هایی مانند:
• برقراری امنیت در مرزها
• آموزش نیروهای مرزبانی دریایی و خاکی نیروی انتظامی
• برقراری امنیت پرواز و فرودگاه‌ها
• مقابله با عناصر و فعالیت‌های ضد فرهنگی در جامعه
• تأمین امنیت فضای سایبری و مقابله با فعالان ضد فرهنگ اسلامی و اخلاقی در این حوزه
• همکاری در برقراری امنیت عمومی در مناسبت‌هایی چون چهارشنبه آخر سال و تعطیلات نوروزی
• برخورد با قاچاقچیان از جمله قاچاق سوخت.

این همکاری ها به صورت مستمر وجود داشته و موجب رشد و تقویت هر دو نیرو شده است.

بدیهی است آنچه گفته شد صرفاً مروری بر اهمّ حوزه‌های تعامل با سپاه بود. چرا که تعامل سپاه محدود نیست و در گستره‌ای به وسعت همه اقشار و اصناف و به خصوص گروه‌های مرجع جاری است.

 

منابع:

1- سایت تابناک، 31 تیر 92

2- خبرگزاری تسنیم،‌ 2 اردیبهشت 93

3- همایش تبیین مکتب دفاعی انقلاب اسلامی در آرا و اندیشه‌های امام و مقام معظم رهبری، 15 بهمن 1391
نام:
ایمیل:
* نظر: