آخرین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
خداوند رحیم و رحمان ماه مبارك رمضان را میدانی برای مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را برای دریافت جوائز و خلعت های الهی در روز عید فراخوانده است.
تنویر؛ عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بيشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.

اميرالمؤمنين على(عليه السلام) در يكى از اعياد فطر خطبه‏ اى خوانده ‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده‏ اند. در خطبه اميرالمومنين آمده است« يوم الفطر فقال: ايها الناس! ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و هو اشبه بيوم قيامكم، فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مصلاكم خروجكم من الاجداث الى ربكم و اذكروا بوقوفكم فى مصلاكم و وقوفكم بين يدى ربكم، و اذكروا برجوعكم الى منازلكم، رجوعكم الى منازلكم فى الجنه. عباد الله! ان ادنى ما للصائمين و الصائمات ان يناديهم ملك فى آخر يوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كيف تكونون فيما تستانفون»

«اى مردم! اين روز شما روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نا اميد مى‏گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏ برين، اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه ‏دار داده مى‏شود اين است كه فرشته‏اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا میدهد و میگويد: «هان! بشارتتان  باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‏تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد.»

این روز بزرگ برای كسانی عید و موجب افتخار، مباهات، سرور و خشنودی است كه از حضیض حیوانیت و رذیلت به اوج انسانیت و فضیلت و از مدارج پست و منحط بردگی و ذلت و زیر یوغ استعمار و استكبار زیستن، به معارج والا و متعالی آزادی و آزادگی و زندگی در سایه حاكمیت خدا و دین او و مبارزه و ایستادگی در برابر دشمنان خدا پرواز كردند.

در همین راستا میرزا جواد آقا ملكی تبریزی(رض) این مجسمه تقوا و استاد اخلاق حضرت امام خمینی (ره) در كتاب ارزشمند المراقبات می فرماید: «عید عبارت است از زمانی كه خداوند متعال از میان روزها انتخاب فرموده تا رحمت و عنایت و انعام خود را بر بندگانش نازل فرماید تا آنان برای دریافت خلعت ها و جوایز و عطایای حق تعالی جمع شوند و اجازه فرموده تا در پیشگاه مقدسش حضور یافته و نزد او به فقر و مسكنت و عبودیت خود اعتراف كرده و از گناهان خویش استغفار كرده و حوائج و نیازهایشان را عرضه دارند ... و وعده فرموده آنان را اجابت كند و فوق رغبتشان به ایشان عطا فرماید... و دوست دارد بندگانش در این عید، گمان خود را به پروردگار خود نیكو كرده و به مغفرت و عطای او بیشتر امیدوار باشند... و انسان زیانكار بیچاره در چنین روزی آن كسی است كه از معنا و حقیقت عید غافل شود و در روز عید با سبك مغزی و جهالت به اعمال و مراسمی لغو و بیهوده، خود را مشغول دارد و از توجه به خدای تعالی و انس با محبوب و گفت وگو و قرب به او اعراض كرده و به گفت وگو و انس با غیر خدا و غافلین و محجوبان از حق تعالی راضی شود.»

در هر حال، خداوند رحیم و رحمان ماه مبارك رمضان را میدانی برای مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را برای دریافت جوائز و خلعت های الهی در روز عید فراخوانده است.

اگر این روز با عظمت را خداوند متعال برای مسلمین عید قرار داده پس باید آثار خدایی، یعنی قدرت و عزت و مهابت و هیمنه الهی نیز بر اجتماع آنان حاكم باشد. باید حاكمیت دین و خواسته و اراده او و ارزش ها و اصالت های انسانی و الهی در میان آنان محقق باشد، ارزش هایی همچون شجاعت و سیادت، آزادگی و كرامت پیشگی، استقلال و سرفرود نیاوردن در برابر هیچ قدرتی جز خدا، روحیه عدالت خواهی و ستم ستیزی و ذلت ناپذیری، عشق به لقاءالله و گذشت از همه چیز برای اقامه و اعتلای دین خدا و... در غیر این صورت انتساب این عید به خداوند ناصواب است. از این رو با توجه به فحوای متون اسلامی از مهمترین مسائل مربوط به این عید بزرگ توجه به حكومت جهانی ظلم ستیز و ظالم كوب و عدالت گستر امام زمان(عج) در این روز است. لذا در بخشی از دعای بعد از نماز عید به خواندن این جملات دستور داده شده است: اللهم انا نرغب الیك فی دولت كریمه... بار خدایا، همانا ما را به آن دولت كریمه و حكومت الهی كه اسلام و مسلمین را بدان عزت بخشی و نفاق و اهل نفاق را ذلیل و نابود فرمایی، رغبت و اشتیاقی است و امید آن داریم كه در چنین حكومتی ما را از دعوت كنندگان به طاعت و راهبران به سوی راهت قرار دهی.

طرح چنین مسأله ای در عید سعید فطر كه روز تجمع سراسری میلیون ها مسلمان در تمام اقصی نقاط جهان و توجه به قدرت و استعداد و شركت اسلام است، یادآور این امر است كه مسلمین باید برای تحقق چنان آرمان مقدس و والایی از چنین روز بزرگی كمال استفاده را برده و عزت و اقتدار و هیبت اسلام را به دنیا نشان دهند و با اتحاد و یكپارچگی هرچه فزونتر بدان اهتمام ورزند.
نام:
ایمیل:
* نظر: