آخرین اخبار
کد خبر: ۳۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
احمدی مدیر مدرسه امین فاطمه الزهرا(س) شیراز خطاب به مسئولین آموزش و پرورش و بسیج گفت: کسانی که می خواهند کار فرهنگی انجام دهند باید اشراف فرهنگی داشته باشند، شخصیت شناسی و رصد فرهنگی را لازمه کار فرهنگی دانست.
سازمان بسیج فرهنگیان فارس در راستای تحقق شعار سال اقدام به شناسایی و معرفی نشانگاههای آسیب های فرهنگی در سیستم آموزش و پرورش نموده است و در این راستا اقدامات و فعالیت های چشم گیری نیز انجام داده است.

فعالیت این سازمان در این خصوص بدین جا ختم نشده تا آنجا که این سازمان به بررسی این موضوع و معرفی و انتشار آن در فضای مجازی و همچنین انتشار از طریق سامانه پیامکی نیز نموده است. و امید آن دارد که با این اقدام بتواند قدم کوچکی در راستای بر طرف نمودن این آسیب ها بر دارد. در ادامه صحبت های یکی از مدیران کوشای شهر شیراز در عرصه جهاد فرهنگی با خبرنگار بسیج فرهنگیان فارس را می خوانیم
.

خانم احمدی مدیر مدرسه امین فاطمه الزهرا(س) شیراز ضمن اشاره به اینکه در نظام آموزش و پرورش مدیران مدارس بعنوان مغز این سیستم هستند، سطح سواد و آگاهی و توانمندی مدیران و به پیرو آن معلمان و مربیان پرورشی را اولویت اول آسیب های فرهنگی نظام آموزش و پرورش دانست
.

این فعال جامعه فرهنگیان با بیان اینکه امروزه دانش آموزان با شبهه های زیادی که بوسیله ماهواره و یا از طریق اتفاقات روزمره برای ایشان ایجاد می شود مواجه هستند افزود:متاسفانه ما به شرایطی رسیده ایم که معلم قادر به جواب دادن به شبهات بوجود اَمده نیست
.

وی با اشاره به استاندارد نبودن گزینش نیروی انسانی در سیستم آموزش و پرورش در برهه ای از زمان،اضافه کرد: وقتی که ما پذیرفتیم که لازم نیست برای سیستم تعلیم و تربیت کشورمان استراتژی تنظیم کنیم، هزینه نموده و نخبه بپرورانیم این موجب هدایت نخبگان به سمت دیگر می شود
.
یک مدیر برای انجام دادن کار فرهنگی ابتدا باید در تولید محتوا داشته های خود و گنجینه های تعلیم و معرفت و همچنین جبهه دشمن را بشناسد.
احمدی همچنین جو زدگی فقط علم(فیزیک،شیمی،ریاضی) را از دیگر آسیب های فرهنگی آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد:کلاس های خصوصی نیز یک آسیب است که آسیب های یک سطحی و دو سطحی نیست بلکه در لایه های مختلف مطرح است و دلیل آن این است که ما تغییر دیدگاه داده ایم و نگاه مان عوض شده است.

مدیر مدرسه امین فاطمه الزهرا(س) با بیان اینکه مشکل جدی ما در زبانکده هاست و لازم است که ارگان های مسئول آستین همت بالا بزنند افزود: دانش آموز در مدرسه تربیت دینی می شود اما وقتی که برای موفقیت در تحصیل ناگزیر از رفتن به کلاس زبان است و متاسفانه در این شهر زبانکده ای که در آن آسیب نباشد وجود ندارد در حالی که درگاه زبان آموزی درگاه بزرگ فرهنگ منحط و ابتذال غرب است و باید بطور جدی در این زمینه کار شود. هر دستگاهی باید بداند اولویت کاری او چیست؟ مسئولین برای رفع این مشکل یک زبانکده راه بیاندازند محتوا را تنظیم و مدرسان را انتخاب و ساماندهی کنند
.

نقش یک مدیر در آسیب های فرهنگی(ارتباط و تاثیر بر خانواده ها)

این مدیر مدرسه اظهار داشت: امروزه که با بحران هویت و فرهنگ در جامعه مواجه هستیم باید معرفت بخشی و ساماندهی صورت پذیرد و تنها جایی که می تواند نقش اصلی را در هویت بخشی و معرفت سازی ،بصیرت بخشی ،ارتقا سطح معرفت و معنویت جامعه ایفا کند مدرسه است
.
احمدی متذکر شد: من مدیر بعنوان یک افسر جبهه فرهنگی اگر به این باور رسیدم که در چه جایگاه مهمی هستم و چقدر می توانم نقش ایفا کنم در اینجا از وجود اولیا دانش آموزان بهره می برم.
وی خاطر نشان کرد: نقش مدیر این است مدیر باید بتواند تصمیم بگیرد استراتژی تنظیم کند و پای تصمیم خود بایستد و از یک مدرس توانمند ، خوش بیان و جاذب مخاطب در جلسات اولیا استفاده نماید.
این مدیر مدرسه تصریح کرد: آسیب بزرگ این سال ها این است که همه چیز را خواستیم گزارش سازی و آمار پردازی کنیم.سیستم مدارس باید غیر متمرکز و مدرسه محوری باشد که مدرسه تشخیص بدهد اولویت ،آسیب و نیاز چیست؟ولی در عمل همه چیز متمرکز و قفل و سیستمی است در حالی که این مدیر یک مدرسه است که باید بگوید آسیب و نیازهای آن مدرسه چیست و راهکار ارائه دهد.یک مدیر باید سیستم را شکل بدهد و همه پرسنل در کنار هم راهبردهای تعلیم و تربیت را اجرایی کنند.
وی خطاب به مسئولین آموزش و پرورش و بسیج گفت: کسانی که می خواهند کار فرهنگی انجام دهند باید اشراف فرهنگی داشته باشند، شخصیت شناسی و رصد فرهنگی را لازمه کار فرهنگی دانست.
احمدی با تاکید بر لزوم تشکیل جلساتی ویژه والدین و اینکه این جلسات مستلزم صرف وقت و مطالعه است افزود: ما در جلسات اولیا در ابتدا چهره غرب را تخریب می کنیم و در مرحله بعد به بیان معارف اسلامی می پردازیم.

محتوای دینی در مدارس پیاده سازی نمی شود


این مدیر مدرسه با اشاره به اینکه دانش آموز باید ادبیات دینی را در مدرسه بیاموزد گفت: این مستلزم جلب اعتماد والدین است. در مدارس باید همه با هم(مدیر مدرسه،معلم،...) دست به دست هم دهند و یک حرف بزنند و یک آرمان را ترسیم کنند و یک معرفت را بروز و ظهور دهند و از هیچ چیز چشم پوشی نشود
.

وی افزود: مسئولین دغدغه فرهنگی ندارند مدیر احساس نیاز نمی کند نه جبهه خود را می شناسد و نه دشمن را، در حالی که می توان در جبهه فرهنگی با کلام و بیان و نگاه خود کار فرهنگی انجام داد
.

احمدی متذکر شد: فاصله میان مدیر و معلم با دانش آموز باید از بین برود، شکل گیری رابطه عاطفی مدیر و معلم با دانش آموز باعث اعتماد در دانش آموز می شود که این خود موجب افزایش میزان تاثیر پذیری در دانش آموز می گردد
.

وی افزود: باید نیاز نوجوان در این سن را بشناسیم، از طریق کانال محبوبیت و اعتمادسازی است که می توان خط ها و جهت ها و استانداردها را بیان کرد
.
نام:
ایمیل:
* نظر: