جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۶:۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
ربات های پرنده می توانند کمک بزرگی برای انسان در موقعیت های خطرناک باشند. این وسائل نقلیه بدون سرنشین، با بازوهای کارآمد خود می توانند به طور کاملا خودگردان اشیا را حمل و جا به جا و یا در ساختن سازه های ساده کمک کنند. برای شناخت بیشتر این ربات ها به سراغ مهندسان این فنآوری در دانشگاه سویل اسپانیا می رویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج علمی پژوهشی فارس به نقل از سرویس علمی جام نیوز به نقل از یورونیوز، تصور کنید که بخواهیم از یک منطقه آلوده سمی، شیئی را بیرون بکشیم. این ربات پرنده می تواند کمک کند. نیازی نیست که برای شناسایی و برداشتن و آوردن آن یک خلبان وارد عمل شود.

 

آنیبال باتورون، استاد مدرسه مهندسی در دانشگاه سویل می گوید: "ما کنترل عملکرد بازوهای ربات و کنترل موقعیت فضایی آن را یکجا متمرکز کرده ایم. زیرا نیاز به کنترل همزمان این دو عامل است و برای این کار ربات از یک جی.پی.اس. و یک دوربین فیلمبرداری استفاده می کند.”

 

این تکنیک به ربات کمک می کند تا هم موقعیت خود را تشخیص دهد و هم به جستجو و تعامل با شیء مورد نظر بپردازد. مثلا یک شیء را از یک محیط آلوده بردارد و در یک محفظه قرار دهد.

 

گیلرمو هردیا، استاد دانشگاه سویل می گوید: "در دوره اخیر، این ربات ها به صورت هواپیماهای بدون سرنشین تکامل یافته و با حمل دوربین و تهیه تصاویر، دارای کاربرد گردآوری اطلاعات شده اند. طی سه چهار سال گذشته کاربرد های تعاملی بیشتری نیز یافته اند.”

 

اما روبات های پرنده چگونه کار می کنند؟ سری به یک کارگاه مهندسی می زنیم.برداشتن و حمل اشیا توسط ربات پرنده نوعی مهارت چالش برانگیز است. این ربات برای حفظ تعادل باری که حمل می کند به تکنیک تغییر مرکز ثقل و یک بازوی سبک وزن و دقیق مجهز است.


دانلود


میگل تروجیلو، پژوهشگر در این کارگاه می گوید: "این طرح در جهان بی همتاست، زیرا بازوی روبات را با شش درجه آزادی حرکت در اطراف خود تنظیم می کند و به آن امکان می دهد تا با وجود حرکت خود روبات، بازوی آن در یک موقعیت ثابت متمرکز شود.”

 

روبات یک میله افقی را بر می دارد و در قسمتی از ساختمان در حال ساخت قرار می دهد، سپس همین کار را با یک میله عمودی می کند. پژوهشگران این عملیات را از اتاق کنترل و به کمک تصویر سه بعدی نظارت می کنند.

 

میگل تروجیلو اضافه می کند: "این سیستم، روی صفحه نمایش نشان می دهد که روبات چه اشیائی را در اطراف خود می بیند و چگونه در فضا اشیای مورد نیاز را انتخاب و روی آنها کار می کند.” در آینده نزدیک این ماشین های پرنده می توانند در همکاری با هم، کاربردهای تازه ای از روبات را بیآفرینند.

 

آنیبال باتورون می گوید: "از این روبات های پرنده در حال حاضر می توان در بازرسی و تعمیر و نگهداری صنایع، حمل و نقل روبات های زمینی در مناطق غیر قابل دسترس، کمک به افراد در شرایط اضطراری و نیز در بسیاری زمینه های دیگر مانند ماموریت های فضایی ماهواره ها استفاده کرد.”


نام:
ایمیل:
* نظر: