جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۰۵:۱۱:۲۵
کد خبر: ۴۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
عوامل مختلفی باعث ایجاد این صفت ناپسند در بین انسان ها می شود که در این مطلب به برخی از شاخص های آنها پرداخته ایم.
یکی از عواملی که باعث می شود شخصی دچار صفت زشت و گناه تکبر و خودبزرگ بینی شود «علم و دانش » است؛برخی وقتی چند کتاب می خوانند و چند اصطلاح علمی فرامیگیرند این توهم در ذهن آنها بوجود می آید که هیچکس داناتر از آنها نیست و دیگر با خواندن این چند کتاب و اصطلاح علامه شده اند و همین امر باعث بوجود آمدن غرور و تکبری کاذب در ذهن و درون آنها می شود که این غرور نشانه خوبی برای رشد علمی این شخص نیست.
برخی هم هستند وقتی اعمال عبادی واجب و مستحب روزانه خود را انجام می دهند و یا شب هنگام برمیخیزند و نماز شب را بجا می آورند انتظار دارند فرشتگان آسمانی را در اطراف خود ببیند و اینگونه فکر می کند که او بنده شایسته و خالص خداوند است و هیچکس به مانند او عبادت و بندگی خداوند را نمی کند!
این تفکر بسیار غلط و اشتباهی است که در بین برخی افراد مثل بیماری گسترش یافته و اینان با کبر و غروری که در اعمال خود دارند تمام اجر و پاداش کار خود را ضایع می کنند و دچار عجب می شوند؛باید دانست که بندگی خدا که با عجب نمی سازد!مثل این می ماند که شما غذای لذیذی پیش روی خود دارید و این غذا را با سمی آغشته کنند،دیگر این غذا لذت اولیه خود را ندارد و تباه شده است.
برخی دیگر هستند به اصل و نسب خود و یا به اینکه از فلان استان هستند و یا فامیلشان دارای ریشه و اصالت است دچار غرور و خودبزرگ بینی می شوند و این را مایه افتخار و مباهات خود می دانند که باید بگوییم این تفکر،تفکری کاملا اشتباه و غلط است و این گزینه ها باعث افتخار نیست.
شخصی نزد پیامبر خدا(ص) آمد و گفت: من را می شناسید؟ من پسر فلانی هستم،او هم پسر فلانی و ... و به همین شکل تا نه پشتش را برای پیامبر بازگو گرد.پیامبر(ص) فرمودند: تو هم دهمین آنان در جهنم هستی!
برخی دیگر هستند ک به خاطر شجاعت و قدرتی که دارند دچار کبر و غرور می شوند و حس می کنند شجاع تر و قدرتمند تر از آنان در جهان هستی وجود ندارد و می توانند هر عملی را که خواستند انجام دهند! در صورتی که کاملا اشتباه است.
اینگونه افراد بایستی بدانند قدرت و شجاعت هیچگاه ماندنی نیست و به مرور از بین خواهد رفت و باید بدانند قدرت و شجاعت ماندگار نزد خداوند است و تنها اوست که قادر مطلق است؛به عنوان مثال شخصی که می تواند وزنه های بسیار سنگینی را بلند کند اگر دچار بیماری و یا ضعف شود دیگر توانایی و قدرت گذشته را ندارد و قدرت خود را از دست می دهد،پس این قدرت ماندگار نیست و نباید باعث ایجاد تکبر و غرور شود.
ادامه دارد ...
انتهای پیام/224224
منبع:سازمان بسیج طلاب فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: