پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۵:۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
که براي علاج ضعف بينايي بکار برده مي شوند، که چون اين لنز ها در اين موارد بعنوان درمان و مداواي پزشکي بکار برده مي شوند، لذا استفاده از آنها به اين منظور جايز است، البته با توصيه پزشک متخصص..
کساني که آنرا جايز دانسته اند چنين استدلال کرده اند:

لنزها دو نوع هستند:

1- لنزهاي طبي: که براي علاج ضعف بينايي بکار برده مي شوند، که چون اين لنز ها در اين موارد بعنوان درمان و مداواي پزشکي بکار برده مي شوند، لذا استفاده از آنها به اين منظور جايز است، البته با توصيه پزشک متخصص..

2- لنزهاي رنگي جهت زيبايي: حکم استفاده از اين لنزها شبيه حکم زينت براي زنان است، يعني چنانچه زن از آن براي شوهرش استفاده کند پس استفاده از آن ايرادي ندارد، اما اگر براي غير شوهر باشد بشرطي جايز است که اين عمل موجب ايجاد فتنه نشود. البته علاوه بر آن نبايد براي بينايي و چشم زيان آور باشد، و همچنين نبايد به قصد فريب باشد مثلا بخواهد با اين لنز ها جلوي خواستگار ظاهر شود، و همچنين نبايد در خريد آن اسراف شود (و پول بالايي بابت آن پرداخت شود) زيرا خداوند متعال از اسراف نهي کرده است:

« ولاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» (انعام 141).

يعني: اسراف نکنيد، که خداوند مسرفان را دوست ندارد.

اگر اين شرايط رعايت شود، استفاده از لنز رنگي براي زيبايي جايز است.

اما  بعضي از علما استفاده از لنزهاي رنگي را به قصد زيبايي جايز نمي دانند، و براي عدم جواز آن دو علت بيان کرده اند:

اول: لنز رنگي براي چشم زيان آور است، و اين واقعيت توسط پزشکان تاييد شده است، زيرا رنگهايي که در لنز براي رنگي کردن آن بکار برده شده اند به عدسي چشم زيان مي رساند، بنابراين بر طبق قاعده « لا ضَرر ولا ضِرار ؛ نه به خود و نه ديگران ضرر نرسانيد» استفاده از لنز رنگي جايز نيست.

دوم: استفاده از لنز رنگي که به قصد تغيير رنگ چشم بکار برده مي شود در حقيقت تغيير خلقت خداوند است، و تغيير خلقت همان چيزي است که شيطان به آن امر مي کند، چنانکه در قرآن آمده: « لَّعَنَهُ اللّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا * وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا» (نساء 117-118).

يعني: خدا او (شيطان) را از رحمت خويش دور ساخته؛ و شيطان گفته است: «از بندگان تو، سهم معيّنى خواهم گرفت!و آنها را گمراه مى‏کنم! و به آرزوها سرگرم مى‏سازم! و به آنان دستور مى‏دهم که (اعمال خرافى انجام دهند، و) گوش چهارپايان را بشکافند، و خلقت خدايى را تغيير دهند! و هر کس، شيطان را به جاى خدا ولّىِ خود برگزيند، زيانِ آشکارى کرده است. "عبد الرحمن السحيم؛ شبكة المشكاة الإسلامية"

در کل بهتر است از باب احتياط، از زدن لنز رنگي پرهيز نمود، خصوصا اينکه اين عمل نوعي ناراضي بودن به خلقت خداوند و تغيير آن مي باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: