جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
berooz
۱۳:۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
زمین را مثل یک عابر بانک فرض کنید ، یعنی هر وقت خواستید ، کارتی بکشید و ثروتی اندوخته کنید.
این را از آن جهت گفتم که می توان از زمین ثروت تولید کرد، درست مثل جوانانی که با یک ایده کوچک و با برکت زمین و خاکش ،دست به کارهای بزرگی زده اند و از زیر خاک هم ثروت جمع می کنند.

داروخانه زیرخاکی!

زمین خداوند آنقدر سخاوتمند است که روی هیچ ایده ای را به زمین نمی اندازد و هر کسی روی به زمین زد،زمین روی او را گرفت تا به اشاره خداوند برکتی بزرگ به او بدهد.

زمین سخاوتمند، گاهی ثروتی را رو می کند که اگر انسان بداند این ثروت را چگونه جمع آوری کند ،بی شک همواره قدردان زمین هموار و گاهی ناهموار هم می شود.

یکی از برکات زمین،همین رویش ها و ریزش هاست ، چرا که سخاوت زمین هدیه خداوند به همه موجودات است و هر کس از این سخاوت زمینی، به اندازه خویش بهره ها می برد.

از بهره های زمین ، یکی همین گیاهان خوش رنگ و خوش بو و خوش طعم است، که گاهی سلامتی را هم برای انسان به ارمغان می آورد.

این روزها ،حتی در کافی شاپ های مدرن هم ، دم جوش ها و دم نوش ها، برای خود کلاسی دارند که نپرس و نوشیدن یک فنجان دم نوش گیاهی، دغدغه ای شده است برای جماعتی هنرمند یا جوانانی دانشگاهی، که انگار دیگر تمایلی به نوشیدن چای و قهوه ندارند.

دم نوش هایی مانند 'گل گاو زبان ' و 'آویشن کوهی' و بابونه و نعناع ، عجیب این روزها بین جوان گل انداخته است و هر کسی از این دم کرده های گیاه، فنجانی سر می کشد دماغش چاق است به سلامتی و روز به روز بر تعداد نوشندگان این دم نوشها افزوده می شود.

زمانی بود که دم نوش ها و نوشیدنی های دم کرده را فقط مادر بزرگ ها بلد بودند بار بگذارند و آنها انگار از راز و رمز شفا بخشی زمین و هر چه در آن بود آگاهی داشتند.

همین که کسی زود سرفه می کرد، مادر بزرگ قوری گل دار آبی اش را روی زغال کرسی می گذاشت و بوی خوش گل گاو زبان و آویشن فضای کاهگلی خانه را تحت تاثیر قرار می داد.

در آن فضای سرد زمستانی، از این معجون دم کرده، هر کس استکانی می خورد،انگار ریه هایش پر از اسپری 'سرتاید ' آن هم از نوع اصلی اش می شد، آنقدر که رفت و آمد نفس را برای ریه های سرما زده راحت می کرد و صورت هیچکس از سرفه های مدام سرخ نمی شد.

مادر بزرگ ها ، جوان که بودند به دامن طبیعت می رفتند و مشتی علف می چیدند که زمین از روی سخاوت به همه موجودات هدیه داده بود.

علف های چیده شده ، بوی ماندگاری داشت به گونه ای که بقچه سفید نان هم تا چند روز بوی همین علف های خوشبو را می داد و انگار مادر بزرگ ، کوهستان را از جا کنده است و گذاشته توی بقچه سفید طاقچه ، تا روزی به واسطه دانش خود آموخته نسل به نسلی خویش ،آن را برای فرزندان دم کند.

مادر بزرگ ها، حتی در آبگوشت و خمره پنیر تازه هم علف های کوهی می ریختند تا طعم خوش غذا ، بوی تازگی زمین را بگیرد.

از توی مطبخ گاهی بوی خوش گل گاو زبان، همیشه بهار، بابونه، دانه گشنیز، دانه هویج وحشی، دانه زیره سبز، دانه شوید دانه رازیانه، بلوط، شیرین بیان، نعناع بیابانی، بارهنگ،دانه کدو تنبل، گاو چشم، غنچه رز، گاجره، زعفران، ترخون، آویشن وحشی، سنبل کوهی، بومادران هزاربرگ، دانه زیره سبز، شوید، دانه رازیانه، نعناع و هزاران هزار گیاه،قاطی می شد به مشام می رسید که دل کندن از مطبخ را سخت می کرد.

همین گیاهان روزگاری بعد برای خود دکانی شدند سود آور و عطارباشی ها حکیم باشی ها شدند و دوای هر درد، گیاهی بود که در آب و آتش و کیمیاگری، عمل آمده بود.

عطار باشی ها آنچنان طبابت می کردند که انگار نشسته اند و از هر گیاه ، رمز ژنتیکی آن را واشکافی کرده اند تا هر کس از قوطی عطار، گیاهی خواست خاصیت آن را هم هدیه بگیرد.

برخی ها تا عطارباشی نخ به دست می شد و آن را دور کاغذ گیاهان دارویی می پیچید، گمان می کردند همین الان الان شفا یافته اند که از منظر روانشناسی، خودش هزار بار تاثیر گذاری بیشتری از دوا داشت.

گاهی هم گونه های کمیاب گیاهی از جمله عرس و نارون و گیاهان جنگلی مانند زال و زال زالک و گیاهان خوراکی مانند کرفس، تره کوهی و سیر وحشی روزگاری، زیاد در بین مردم مصرف داشت.

اینک بعد از دو سه دهه اکنون دوباره مردم به مصرف گیاهان دارویی رو آورده اند و به خاصیت این نعمت بزرگ زیر خاکی پی برده اند.

مهمترین گونه های گیاهان ایران شامل گون، آستراگالوس در ‎ 22تیپ به عنوان اصلی و سایر تیپ ها به عنوان گونه همراه با گیاهان از خانواده گرامینه، لگوم ها، مرکبیان، چتریان و نعنایان است.

گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند.

تحقیقات وسیعی برای یافتن فرآورده ها و مواد طبیعی دارویی گیاه در طول تاریخ انجام شده اما نکته حائز اهمیت اینجاست که تنها کمتر از 10 ‎ درصد از مجموع ‎ 250هزار گونه گیاهی جهان برای بیش از یک عملکرد زیست شناختی، شناسایی و مورد استفاده قرار گرفته اند.

به عبارت دیگر بر اساس آمارهای منتشره توسط (WHO) تنها بین ‎ 35تا ‎70 هزار گونه گیاه دارویی در طول زمان برای حداقل یک یا چند بار مورد مصرف قرار گرفته است.

یک دانش آموخته داروسازی دانشگاه های آلمان و مهندسی بایتکنولوژی می گوید: گیاهان دارویی نقش مهمی در بهبود بیماری های دامی داشته و عوارض ناچیزی دارد.

دکتر ˈ اکبر کهرنگ بهشتی ˈ در سفر به شهرکرد در گفت وگو با ایرنا افزود: در آلمان بیش از 18شرکت در زمینه تهیه داروهای گیاهی دامی و مکمل های غذایی فعالیت می کنند و اکنون ‎ 25درصد از داروهای موجود، منشا گیاهی دارند و 12 درصد داروها نیز از منابع میکروبی ساخته شده اند.

وی تصریح کرد: در اروپا با وضعیت آب و هوایی خاصی که دارد در تهیه علوفه برای دامها از گیاهان دارویی استفاده می شود.

این محقق یادآور شد: عوارض داروهای شیمیایی در برخی موارد قابل پیش بینی نیست در حالی که گیاهان دارویی عوارض کمتری دارد.

به گفته وی، در کشورهای توسعه یافته استفاده از گیاهان دارویی در حال رشد است و بیش از 60درصد مردم آلمان و بلژیک و ‎ 74 درصد مردم انگلیس تمایل به استفاده از درمانهای طبیعی گیاهی دارند.

برخی آمارهای شرکتهای داروسازی و ارایشی اروپایی و آمریکایی ، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی را با احتمال 50 میلیارد دلار در سال برآورد کرده اند و بیلان مالی شرکت های بزرگ داروسازی و آرایشی بهداشتی ، فروش فرآورده های گیاهی در سال 2014میلیاردها دلار تخمین زده شده است.

گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی و به طور کلی فرآورده های طبیعی به ویژه طی سالهای اخیر روبه افزایش بوده و مهمترین علل آن، اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی که کره زمین را تهدید می کند از سوی دیگر بوده است.

در ایران اکنون، شرکت های دانش بنیان وارد فاز تولید گیاهان خوراکی دارویی شده اند و در زمینه تولید گیاهان دارویی نیز گامهای بلندی برداشته اند.

مصرف گیاهان دارویی تولید شده در ایران در حرکت آغازین قرار دارد و با توجه به اینکه فناوری های مختلفی در ایران به دست آمده و با وجود تخصص بالای پزشکان و دامپزشکان ایرانی آینده روشنی در این زمینه در کشور وجود دارد.

توسعه کشت گیاهان دارویی در امر توجه داروسازان به علم فارماکولوژی بسیار موثر است.

فوق تخصص بیماری های ریوی و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال وبختیاری نیز وجود گیاهان دارویی نظیر بابونه ، گل ختمی و شیرین بیان در این استان را برای درمان بسیاری از امراض به ویژه آلرژی های فصلی مفید دانست.

دکتر 'حمید روحی بروجنی' در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد، با تولید قطره های ‎ Officinalis Altheaاستحصال شده از گل ختمی و قطره دارویی ‎ Zinger Zingeberبه دست آمده از زنجبیل و مصرف آن حملات آسم و بیماری های برونشیت تنفسی در بیماران کاهش می یابد.

در سال 87 نیز اثر کرفس کوهی بر روی سطوح چربی خون بیماران مبتلا به هیپر لیپیدمی مراجعه کننده به کلینیک داخلی شهرکرد مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مثبتی به همراه داشت.

یک کارشناس ارشد رشته کشاورزی می گوید: تعدادی از تحقیقات نشان می دهد ،از مجموع هزاران گونه گیاهی تنها 173نوع در کشور فرآوری می شود و هم اکنون هشت هزار گونه گیاه در کشور وجود دارد که دو هزار گونه آن معطر و دارویی است.

' آیدا میرسلیمانی ' در گفت وگو با ایرنا افزود:از این دو هزار گونه نیز تنها 173گونه فرآوری دارویی می شود در حالی که در برخی از کشورهای 70درصد از گیاهان دارویی فرآوری می شود.

اکنون،سهم صادرات گیاهان دارویی و معطر در ایران ناچیز است در حالی که در چشم انداز بیست ساله ایران باید رتبه دوازدهم را در این زمینه کسب کند.

استاندارد سازی در تولید،برداشت و فرآوری محصولات گیاهان دارویی برای جذب بازارهای جهانی ضروری است و گیاهان دارویی در بهبود اقتصاد کشور ارزش زیادی دارند اما تاکنون به صورت گسترده در بخش گیاهان دارویی سرمایه گذاری نشده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این باره می گوید: گیاهان دارویی برای چهارمحال وبختیاری، یک ظرفیت در حوزه فناوری و تجاری سازی ایده هاست.

'سورنا ستاری' در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون بخشی از فراوری های گیاهان دارویی تولید شده، به خارج کشور از جمله روسیه صادر می شود، که سهم این استان با ایجاد شرکتهای دانش بنیان باید افزایش یابد.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از صادرات هفت قلم داروی گیاهی تولید شده از سوی شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: این داروها به کشورهای روسیه و چین صادر شده است.

'علی وطنی ' در گفت وگو با ایرنا در شهرکرد، ارزش قرارداد منعقد شده بین این شرکت ها با روسیه برای صادرات گیاهان دارویی را حدود 300میلیون دلار اعلام کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: یکی از مهمترین برنامه های تجاری سازی ایده ها در استان تقویت فراوری محصولات گیاهان دارویی است.

'قاسم سلیمانی دشتکی ' در گفت وگو با ایرنا افزود:ایجاد شرکت های دانش بنیان برای فراوری محصولات گیاهان دارویی در دستورکار است و با گسترش پارک علم و فناوری چهارمحال وبختیاری ،شرکت هایی به این منظور از سوی جوانان دانشگاهی و نخبه راه اندازی می شود.

با توجه به بافت طبیعی چهارمحال وبختیاری این استان می تواند یکی از قطب های صادر کننده گیاهان دارویی باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: