آخرین اخبار
کد خبر: ۵۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس:
رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس گفت: بسیج پزشکی فارس برای سال آینده ۶ بیمارستان صحرایی در مناطق محروم استان راه‌اندازی می‌کند.
به گزارش تنویر به نقل از تسنیم، بسیج جامعه پزشکی در استان فارس از سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرده است. پس از پایان جنگ عده‌ای از پزشکان فارس مجموعه‌ای به نام بسیج پزشکان و پیراپزشکان را راه‌اندازی کردند که پس از 2 سال فعالیت در تمامی استان‌های کشور براساس نحوه فعالیت این مجموعه بسیج جامعه پزشکی کشور راه‌اندازی شد. فعالیت و سابقه بسیج جامعه پزشکی فارس سبب شد که گفت‌وگویی با ستار نوروزی، رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس داشته باشیم که مشروح آن در زیر می‌آید.

9 هزار نفر عضو بسیج جامعه پزشکی فارس هستند

بسیج پزشکی فارس در حال حاضر چند عضو دارد و درباره فعالیت حلقه‌های صالحین در این قشر توضیح بفرمائید.

نوروزی: هم اکنون تعداد عضوهای بسیج جامعه پزشکی استان فارس 9 هزار نفر است و استان فارس جزء استان‌های موفق در جذب عضو بوده است. تشکیل حلقه‌های صالحین در بسیج جامعه پزشکی با دیگر مجموعه‌ها متفاوت است به این دلیل که در بسیج جامعه پزشکی وقت اعضا گران‌قیمت‌تر و درگیری‌ها و مشغله‌های اعضا بیشتر است بنابراین هماهنگی برای تشکیل جلسه بسیار مشکل است.با این حال در بسیج پزشکی فارس حدود 160 حلقه صالحین تعریف شده و مشخص داریم که در عمل بیش از این تعداد است اما همان‌گونه که گفته شد برای بسیج جامعه پزشکی تعریف حلقه‌های صالحین مثل دیگر اقشار بسیج وجود ندارد.

برگزاری یادواره شهدا یکی از اقدامات بسیج است. استان فارس چند شهید پزشک داشته است و از ابتدای امسال تا کنون چند یادواره شهدا برگزار شده است؟

  در استان فارس 230 شهید پزشک، پیراپزشک و پرستار وجود دارد.  29 آبان‌ماه امسال نخستین و بزرگترین یادواره شهدا با عنوان "نخستین یادواره شهدای بهداری رزمی و جامعه پزشکی فارس" در شیراز و همزمان با دهه فجر نیز 2 یادواره در شهرستان اقلید و شهرستان آباده برگزار شد. دومین یادواره شهدای بهداری و رزمی جامعه پزشکی فارس نیز در سال 95 برگزار می‌شود.

  طرح اعزام به مناطق جنگی از برنامه اقشار مختلف بسیج است، از ابتدای امسال تاکنون چند تیم به مناطق عملیاتی اعزام شده است؟

فعالیت بسیج جامعه پزشکی در مناطق دفاع مقدس در 2 قالب بازدید از مناطق عملیاتی و اعزام تیم‌های درمانی و خدماتی به مناطق است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده اسفند ماه امسال تعداد 4 مجموعه از بیمارستان شهید رجائی، بیمارستان خلیلی، بیمارستان شهید محرمی و بیمارستان ابن سینا برای ارائه خدمات درمانی اسفندماه به مناطق جنگی اعزام می‌شوند. 

این 4 مجموعه شامل 220 نفر و عمده فعالیت این گروه‌ها ارائه خدمات درمانی است، اما برای بازدید از مناطق عملیاتی در قالب اردو تعداد کمتری اعزام می‌شوند و دلیل این امر هم مشکل بودن هماهنگی میان شیفت‌های مختلف بیمارستانی است، به طور مثال اگر بخواهیم در مجموعه بیمارستانی که 250 پرسنل دارد یک اتوبوس را برای مناطق عملیاتی آماده کنیم باید 40 نفر بسیج شود و آزاد شدن 40 نفر در 3 تا 4 روز خلأ محسوسی در مجموعه درمانی ایجاد می‌کند.

درباره طرح‌های پژوهشی که بسیج پزشکی فارس انجام داده یا درحال انجام است، توضیح دهید؟

 بسیج جامعه پزشکی فارس تاکنون 12 طرح پژوهشی به واحد پژوهش سپاه پاسداران ارائه کرده که از این تعداد 4 طرح مصوب شده، 4 طرح هم در مرحله اجرا است.

2 طرح نیز با موضوع گیاهان دارویی و اقتصاد مقاومتی برای سال آینده در نظر گرفته شده است. با توجه به وضعیت کشور و اعمال تحریم‌ها قطعات بیمارستانی از چین و دیگر کشورها با کیفیت پائین و هزینه بالا خریداری می‌شود که بسیج پزشکی فارس در قالب طرح پژوهشی برای سال آینده پیش‌بینی طراحی 20 تا 30 دستگاه مورد نیاز اتاق‌های عمل و بیمارستان‌ها را کرده است. هم اکنون 2 نمونه دستگاه مورد نیاز استان فارس در بیمارستان شهید رجائی در مرحله تولید است که امیدواریم تا یکی دو هفته آینده به تولید انبوه برسد.

تولید داخلی ابزارهای مورد نیاز بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل به دست بسیج و سپاه انجام می‌شود یا براساس انعقاد قرارداد بسیج جامعه پزشکی با صنعت‌گر انجام می‌شود؟

 اساتید بسیجی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیازمندی‌های بیمارستان را اعلام می‌کنند سپس اعضای بسیج پزشکی فارس دستگاه‌های مورد نیاز را طراحی یا کپی‌برداری می‌کنند. طرح ارائه شده برای تولید به صنعت داده می‌شود پس از تولید در اتاق عمل و بیمارستان آزمایش و ایرادات آن به صنعتگر ابلاغ شده تا در نهایت شرایط استاندارد برای رسیدن محصول به تولید انبوه فراهم شود.

تعداد زیادی از قرارداد‌های ما باید در شهرک صنعتی اجرا شود اما در برخی مواقع چون قطعات آنقدر ریز هستند که کار بر روی آن قطعات در توان شرکت شهرک‌های صنعتی نیست، اساتید بسیج پزشکی فارس مجبور می‌شوند برای رفع ایراد قطعات بر روی آنها کار دستی انجام دهند تا آن قطعات به مرحله تولید انبوه برسد.

 در استان فارس چند واحد صنعتی برای تولید وسایل مورد نیاز پزشکی وجود دارد؟

 در حال حاضر در سطح استان فارس 2 مجموعه با بسیج جامعه پزشکی در بخش تجهیزات همکاری می‌کنند اما بسیج این همکاری را محدود نکرده است و از تمامی واحدهایی که بتوانند کمک کنند استقبال می‌کند.

تسنیم: درباره طرح استفاده از گیاهان داروئی توضیح دهید؟

با بسیج سازندگی برای اختصاص فضا برای کاشت گیاهان داروئی توافق شده که پس از تهیه و تولید این نوع گیاهان  با شرکت‌های تولید دارو در زمینه داروهای مورد نیاز وارد تعامل می‌شویم و از آنجا که در استان فارس به دلیل شرایط آب‌وهوایی امکان رشد انواع گیاهان دارویی وجود دارد، برنامه‌ریزی با سهولت بیشتری انجام می‌شود. ایجاد اشتغال و تهیه داروهای مورد نیاز جامعه مهم‌ترین مزیت اجرای طرح گیاهان داروئی است.

با اجرای طرح تحول نظام سلامت بسیاری از مشکلات بخش پزشکی از جمله مسئله زیرمیزی پزشکان رفع شد. به نظر شما این طرح چقدر در مسیر ترویج اخلاق پزشکی موثر بوده است؟

اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز اغلب متعهد و پای‌بند به اخلاق هستند با این حال اجرای طرح تحول نظام سلامت سبب شد که بسیاری از مشکلات حوزه پزشکی برطرف شود. بی‌اخلاقی در پزشکی منحصر به گرفتن زیرمیزی نیست بلکه همین مسئله که با اجرای این طرح، بیمار مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف بابت درمان نیست رعایت و ترویج اخلاق است.  

بسیج جامعه پزشکی بیمارستان‌ها نیز برای اجرای بهتر این طرح فعال شده و علاوه بر آن بسیج پزشکی فارس چند دوره آموزشی برای سال 94 به عنوان ترویج اخلاق پزشکی در نظام سلامت تعریف کرده که با رایزنی با دانشگاه برای پزشکان و کادر درمانی اجرا می‌شود.

در مورد اعزام به مناطق محرم صحبت کردید برای نوروز برنامه دارید؟

برنامه‌های نوروز بیشتر بر عهده هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی است با این حال بسیج جامعه پزشکی فارس چهار تیم تخصصی را در حالت آماده باش قرار داده است تا در زمان حادثه احتمالی به نیروهای هلال احمر و دانشگاه کمک کنند.

بسیج پزشکی فارس یک بیمارستان صحرائی سیار برای لحظات بحران در همه ایام سال در نظر گرفته است. این بیمارستان در هر فضائی در کمتر از 24 ساعت برپا می‌شود و شامل اتاق عمل، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، اتاق استراحت بیماران و غیره است. تیم پزشکی این بیمارستان نیز همیشه در حال آماده‌باش هستند.

یکی از برنامه‌های بسیج پزشکی ایجاد بیمارستان‌های صحرایی در مناطق کم‌برخوردار است. بسیج پزشکی فارس تاکنون چند بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرده و چه برنامه‌ای برای سال 94 در این زمینه دارید؟

بسیج پزشکی فارس امسال 4 بیمارستان در شهرستان‌های خنج و داراب از استان فارس و یک بیمارستان در جزیره هنگام  راه‌اندازی کرده است. براساس آنچه سازمان بسیج تعیین کرده در هر سال باید 2 بیمارستان صحرایی در استان‌ها راه‌اندازی شود اما بسیج پزشکی فارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در یک سال 4 بیمارستان راه‌اندازی کرده است.

بسیج پزشکی فارس بنا دارد برای سال آینده 6 بیمارستان صحرایی در مناطق محروم استان  راه‌اندازی کند. ملاک انتخاب مناطق، محرومیت، صعب‌العبوری و شرایط خاص است به طور مثال در شهرستان خنج که امسال 2 بیمارستان راه‌اندازی شد و عامل اصلی وجود اهل سنت و نداشتن جاده مناسب بود.

بیمارستان‌هایی که بنا است در سال آینده راه‌اندازی شود، در کدام مناطق است؟

اصل راه‌اندازی بیمارستان صحرایی سنجش توان کادر پزشکی در لحظات بحرانی است به همین دلیل مکان راه‌اندازی بیمارستان‌ها  و زمان آن نیز یک هفته قبل از شروع پروژه‌ها مشخص می‌شود. علاوه بر آن ممکن است حادثه‌ای احتمالی عامل راه‌اندازی بیمارستان در منطقه‌ای شود به همین دلیل نمی‌توان دقیق مشخص کرد که بیمارستان در چه مناطقی راه‌اندازی می‌شود.

 راه‌اندازی هر بیمارستان صحرائی چقدر زمان می‌برد و چه میزان اعتبار لازم دارد؟

راه‌اندازی بیمارستان صحرائی هزینه‌بر نیست چون همه امکانات و سازها سیار است علاوه‌بر آن تمام کادر پزشکی که در بیمارستان مشغول می‌شوند رایگان و فی‌سبیل‌لله ارائه خدمت می‌دهند به طور مثال در بیمارستان صحرائی شهرستان خنج 98 نفر روز متخصص و فوق متخصص در بیمارستان داشتیم و 15 هزار بیمار را ویزیت کردیم اما مردم هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردند ولی در مجموع به طور متوسط یک بیمارستان در هر روز حدود 12 تا 15 میلیون هزینه  دارد.

مدت زمان ساخت و برپایی یک بیمارستان با توجه به وضعیت و جمعیت منطقه و امکانات پزشکی استقرار بیمارستان صحرائی سه روز تا یک هفته طول می‌کشد که میانگین 5 روز است.

  رویکرد بسیج پزشکی فارس برای سال 94 چیست؟

 بسیج پزشکی فارس در سال 93 بیشتر در فاز درمان کار کرد اما برای سال 94  تمرکز بر بهداشت، پیشگیری و غربالگری است اگر بتوانیم انرژی و توان را به سمت آموزش، پیشگیری و غربالگری ببریم هم در هزینه‌های صرفه‌جویی شده و هم در امر سلامت جامعه بسیار تاثیر دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: