آخرین اخبار
کد خبر: ۵۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
رهبر معظم‌انقلاب‌اسلامی در دیدار مسئولان قوه‌ی‌قضائیه:
رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان عالی قضایی تصریح کردند: باید در برابر عوامل مخدوش کننده استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشارِ جو عمومی ایستاد.
به گزارش تنویر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه، با تجلیل از شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و شهید قدوسی دو شهید والا مقام دستگاه قضا، «استقلال و تأثیرناپذیری» دستگاه قضا را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: باید در برابر عوامل مخدوش‌کننده‌ی استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشارِ جو عمومی ایستاد و بر رفتار و روش صحیح قضا تکیه کرد.

اقتدار قوه قضاییه قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است

ایشان «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضائی برشمردند و افزودند: اقتدارطلبی قوه‌ی قضائیه، قدرت‌طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است.

«قانون‌گرایی و سلامت کامل» دستگاه قضائی دو عامل دیگری بودند که رهبر انقلاب آن ها را در تحقق استقلال قوه‌ی قضائیه، مؤثر و مهم خواندند.

ایشان افزودند: در زمینه‌ی سلامت قوه، کارهای خوبی شده است و باید با جدیت به این راه ادامه داد، چرا که هرگونه فساد در دستگاه قضائی، زمینه‌ساز فسادهای بزرگتر در جامعه خواهد بود.

اقتدار قوه قضاییه قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «پیشگیری از جرم» را از دیگر مسائل حساس و مهم قوه قضائیه برشمردند. ایشان افزودند: البته دستگاه‌های دیگر هم باید در این زمینه فعال باشند اما باید تلاشی سازمان‌یافته در این زمینه صورت پذیرد، چرا که در غیر این صورت، جرائم، مدام افزایش و گسترش می‌یابند و مدیریت کلان آنها ممکن نخواهد بود.

رهبر انقلاب، افزایش تعداد زندانیان را واقعاً تأسف‌بار خواندند و افزودند: این مسئله از زوایای مختلف مالی، خانوادگی، اخلاقی و اجتماعی هزینه‌ساز است و باید با تمرکز بر راه‌حل‌های مختلف، برای علاج آن فکری جدی کرد.

اقتدار قوه قضاییه قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه و آسیب‌شناسی و تقویت شوراهای حل اختلاف را در افزایش نیافتن تعداد زندانیان، مؤثر خواندند و افزودند: برای مقابله با تبعات منفی افزایش زندانیان مالی و زندانیان مواد مخدر نیز باید دنبال پیشنهادها و راه‌حل‌های تازه‌ای بود.

رهبر انقلاب با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه‌های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و افزودند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده‌ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.

«برنامه‌محوری»، «تنقیح و اصلاح قوانین» و «کادرسازی» سه نکته و توصیه‌ی مهمی بود که رهبر انقلاب در ادامه‌ی سخنان خود به تبیین آنها پرداختند.

اقتدار قوه قضاییه قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت «برنامه‌محوری» در دستگاه قضائی گفتند: تکیه کردن بر برنامه روشن و مدون، به حرکت دقیق در مسیر چشم‌انداز  آینده کمک می‌کند و مانع از گرفتار شدن در کشمکش‌های روزمره می‌شود.

رهبر انقلاب در تبیین نکته‌ی دوم، یعنی «تنقیح و اصلاح قوانین»، افزودند: قانون، راه پیشرفت کشور را هموار می‌کند و چنانچه برخی قوانین ایراد و یا با یکدیگر تعارض دارند، باید آنها را اصلاح کرد اما بنده به هیچ وجه قانون‌گریزی را قبول ندارم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان آخرین توصیه، «کادرسازی» را بسیار مهم دانستند و گفتند: نیروهای مستعد و سالمی در قوه‌ی قضائیه وجود دارند که باید آنها را برای کارهای بزرگ پرورش دهید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با تبریک هفته‌ی قوه‌ی قضائیه یاد شهیدان بهشتی و قدوسی را گرامی داشتند.

ایشان با اشاره به نقش و شخصیت استثنایی شهید آیت‌الله بهشتی در دوران مبارزات انقلابی و همچنین در جریان اداره کشور در شرایط انقلاب گفتند: آیت‌الله بهشتی از نوادر زمان و شخصیتی جذاب، مدیر، مدبر و انقلابی محسوب می‌شد که زندگیش، برای انقلاب و کشور حقیقتاً مفید و مؤثر بود و شهادتش نیز مایه‌ی وحدت و انسجام جامعه و تقویت جریان انقلاب شد.

ایشان شهید قدوسی (اولین دادستان انقلاب) را نیز شخصیتی برخوردار از روحی لطیف و در عین حال شجاع و نفوذناپدیر خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تقدیر از تحرک، عزم و مدیریت جهادی رئیس قوه‌ی قضائیه در ایفای مسئولیت در تبیین اهمیت دستگاه قضائی افزودند: قوه‌ی قضائیه یکی از سه رکن اساسی کشور و مجری بخش مهمی از احکام اسلامی است لذا انتظار هرگونه تلاش، مجاهدت و تحمل سختی در این قوه انتظار به جایی است.

پیش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه‌ی قضائیه با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای حادثه‌ی هفتم تیر به‌ویژه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دستگاه قضائی بیان کرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به مطالبات رهبر انقلاب از قوه‌ی قضائیه، شش اولویت دستگاه قضائی را ایجاد سازوکار ویژه و روشن برای تدوین سیاست‌ها و پیگیری اجرای آن، نظارت بر عملکرد دستگاه قضائی، جلوگیری از تأخیر در اقدامات قوه، کادرسازی و جانشین‌پروری، پیشگیری از جرم و تعامل با سایر قوا اعلام کرد و گفت: سیاست‌های قوه‌ی قضائیه بر اساس رهنمودهای رهبر انقلاب، سند چشم‌انداز و برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی کشور، جمع‌بندی و به‌صورت برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی قضائی تدوین شده است.

رئیس قوه‌ی قضائیه با اشاره به تشدید نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان دستگاه قضائی گفت: همه‌ی دستگاه قضائی برای ارتقای سلامت اداری بسیج شده است.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضائی، افزایش نرخ بهره‌وری در ساختار قضائی و همچنین تلاش در جهت پیشگیری از وقوع جرایم، از دیگر موضوعاتی بود که آیت‌الله آملی لاریجانی آن را بیان کرد.

اقتدار قوه قضاییه قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است

در پایان این دیدار حاضران نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه کردند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: