آخرین اخبار
کد خبر: ۵۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس:
سردار ابراهیمی گفت: یکی از شناسایی‌های موفق ما شناسایی فجر بود به‌ طوری‌ که غواصان لشکر 19 فجر 17 مانع را در مناطقی که تماماً مین‌گذاری شده بود، شناسایی کردند.
به گزارش تنویر، شب شعر «دریادلان» ویژه 175 شهید غواص عملیات کربلای چهار در شیراز برگزار شد. سردار خداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس در این برنامه با بیان اینکه در عملیات والفجر هشت، فاو را با موفقیت به دست آوردیم، گفت: بعد از این دشمن بعثی به دنبال جبران شکستش بود و همیشه حرکاتی انجام می‌داد تا ما تلفاتی داشته باشیم و احتمال می‌دادیم دشمن به دنبال گرفتن فاو باشد.

وی با تأکید بر اینکه تقریباً آمادگی دفاع از فاو را داشتیم، گفت: به همین جهت، تصمیم گرفتیم پیش دستی کنیم، سپاه 300 گردان غواص و پیاده را آموزش داد و آماده کرد و عملیات کربلای چهار را 14 ماه بعد از عملیات والفجر هشت آغاز کردیم، دلیل انجام عملیات در زمین شلمچه این بود که می‌توانستیم از این منطقه هم خوب دفاع کنیم و هم خوب بجنگیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ادامه داد: از دو ماه قبل از عملیات یعنی سوم دی ماه 65 وارد شلمچه شدیم و شناسایی‌های خود را شروع کردیم، عملیات کربلای چهار با تجربه والفجر هشت انجام شد یعنی از اصل غافلگیری استفاده کردیم اما صدامیان، آمریکا و منافقان تحرکات خود را برای این عملیات بیشتر کردند در نتیجه شرایط بسیار سختی حاکم بر منطقه بود به‌طوری‌که لشکرهای سپاه و بسیج از اسلحه و لباس ارتش استفاده کردند و حتی ماشین‌های خود شبیه ارتش ساختند تا دشمن گمان نکند که سپاه وارد خط شده است.

جانشین اطلاعات لشکر 19 فجر در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از شناسایی‌های موفق ما شناسایی فجر بود به‌ طوری‌ که غواصان لشکر 19 فجر 17 مانع را در مناطقی که تماماً مین‌گذاری شده بود، شناسایی کردند، به‌طوری‌که وقتی به محسن رضایی گزارش داده شد باور نمی‌کرد بچه‌های فارس و شیراز این‌ قدر شجاعت داشته باشند که توانسته باشند این همه موانع را آن هم در آب سرد و تا زیر تیربار دشمن شناسایی کنند.

سردار ابراهیمی با بیان اینکه در کربلای چهار از تجربیات والفجر هشت استفاده کردیم، افزود: والفجر هشت یکی از سخت‌ترین عملیات آبی خاکی بود که رزمندگان سپاه اسلام آن را انجام دادند و توانستند بعد از عبور از اروند، وارد فاو شوند.

وی با اشاره به اینکه کربلای چهار با 60 گردان عملیاتی آغاز شد، افزود: در عملیات کربلای چهار لشکر و یگان ارتش و سپاه و بسیج حضور داشت و از استان فارس نیز لشکرهایی چون لشکر 19 فجر، 33 المهدی، تیپ امام حسن مجتبی (ع)، ناوتیپ کوثر، مهندسی الهادی (ع)، گردان 28 صفر زرهی، جهاد سازندگی، تیپ 55 هوابرد، تیپ 37 زرهی در این عملیات به ایفای نقش پرداختند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه لشکر 19 فجر، هم از جزایر مجنون دفاع می‌کرد و هم آماده بود جواب دشمن را در فاو بدهد، اضافه کرد: در عملیات کربلای چهار لشکر 19 فجر توانست به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کند و اولین یگانی بود که وارد منطقه عملیاتی شد و بقیه یگان‌ها پشت سر او وارد منطقه عملیاتی شدند، لشکر 19 فجر بود که پرچم امام رضا(ع) را در منطقه پنج ضلعی شلمچه نصب کرد، ولی همه یگان‌های جناح چپ و راست موفق نشده بودند به اهداف دست یابند، از جمله همین 175 غواص شهید که جلوتر رفته بودند و رژیم بعثی وقتی‌که این غواصان را اسیر می‌کند دستشان را بسته و به رگبار می‌بندد و در همان مکان آن ها را دفن می‌کند.

سردار ابراهیمی ادامه داد: صدامیان اطلاعاتی از آمریکایی‌ها گرفته بودند تا والفجر هشت تکرار نشود و متأسفانه نیمه‌های شب متوجه شدیم عملیات لو رفته و یگان‌های دیگر در دست‌یابی به اهداف پیش‌بینی‌شده موفق نبوده‌اند و دستور عقب‌نشینی صادر شد.

وی اظهار کرد: پیکر چند تن از فرماندهان لشکر 19 فجر که در عملیات کربلای چهار شهید شده بودند، 15 روز در پنج‌ضلعی‌ها مانده بود و در کربلای پنج جنازه این شهدا را به عقب انتقال دادیم، تعدادی شهدای غواص را هم در منطقه مأموریتی کربلای پنج ندیدیم تا به عقب منتقل کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با تأکید بر اینکه اگر شکست کربلای چهار نبود کربلای پنج به وجود نمی‌آمد، گفت: بعد از این عملیات سرنوشت جنگ تغییر کرد و قدرت‌های استکباری که قبلاً به‌صورت مخفی از صدام حمایت می‌کردند، حمایت‌های خود را علنی کردند.

جانشین اطلاعات لشکر 19 فجر در دوران دفاع مقدس بیان کرد: بعد از کربلای چهار صدامیان شروع به برگزاری جشن و پایکوبی کرد و تعدادی از فرماندهان خود را به مرخصی فرستادند؛ بچه‌های ما هم از شکست ناراحت بودند و صدامیان فکر نمی‌کردند 15 روزه آماده حمله دیگری شویم و این بهترین فرصت برای ما شد که بعد از کسب اجازه امام توانستیم عملیات کربلای پنج را اجرا کنیم.

سردار ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: علت اینکه در کربلای 4 و 5 بیشترین فرماندهان استان فارسی به شهادت رسیدند این بود که نتیجه جنگ در این دو عملیات تعیین می‌شد و چون آن‌ها می‌دانستند دیگر فرصتی برای شهادت نیست از خدا می‌خواستند و تلاش می‌کردند که شهید شوند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: